Csáki László - Elfelejtett mozdulatok
Ha valaki pályakezdő művészként kikerül ma Magyarországon valamelyik főiskolai vagy egyetemi képzésről, szinte magától értetdődő, hogy jelentkezik a Fiatal Képzőművészek Stúdiójánál. Az 1958-ban alapított FKSE elsősorban tagjai láthatóságát segíti elő, azaz támogatja őket szakmai kapcsolatok építésében, és segíti őket, hogy megjelenjenek hazai és külföldi kiállításokon. Művészeti ösztöndíjak szakmai zsűrijeiben is képviselik a művészeket, és jó áron műterembérlési lehetőségeket is biztosítanak. Működtetik a Stúdió Galériát, illetve a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvánnyal és a Magyar Képzőművészeti Egyetemmel együtt a Labor Galériát. És nem utolsósorban az FKSE egy fontos szakmai és művészeti közösség is az alkotók számára. Olyan művészek indultak innen, mint például Bukta Imre és sok itt kezdő művész nemzetközileg is ismert: például Csörgő Attila egyik műve a Pompidou, Kaszás Tamásé a Tate Modern gyűjteményében látható. Ladik Katalin pedig tiszteletbeli tag, az ő egyik alkotása a New York-i MoMA kollekciójának a része.
Csáki László - Kijelölt helyen dohányzó bokrok
Pár napja azonban a 200 junior és 300 senior (35 év feletti) taggal rendelkező FKSE közölte, pénzügyileg olyan rossz helyzetben vannak, hogy a megszűnés szélén van az egyesület. Megkerestük az ügyben az FKSE-t. Közleményükben azt írták többek között, hogy “tekintettel a független szakmai szervezetek számára egyre kedvezőtlenebbé váló kultúrpolitikai légkörre” végveszélybe került az egyesület munkája. Rákérdeztünk, hogy ez pontosan mit jelent és azt a választ kaptuk, hogy az FKSE megalakulása óta, hasonlóan más nonprofit tevékenységet végző kulturális szervezetekhez, állami támogatásokból tartja fenn magát. A 2010-től átalakult kultúrafinanszírozás azonban nehéz helyzetbe hozta az egyesületet. Elmondták, azóta folyamatosan csökkentek az állami támogatások, aminek az oka többek között “a szakmai legitimáció nélkül, az FKSE-nél jóval kisebb tagsággal, ám annál több ingatlannal működő és Magyar Művészeti Akadémia (MMA) térnyerése.”
Hozzátették azt is, hogy a támogatások csökkenése mellett az is nehezíti a pénzügyi helyzetet, hogy “a kulturális minisztérium megszűnése és a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) önállóságának elvesztése óta a szakmai alapú kultúrafinanszírozás rendszere kiszámíthatatlan.” Ráadásul mivel az FKSE képzőművészettel kapcsolatos tevékenységet folytat, így nem lehet adófelajánlás kedvezményezettje, közhasznú egyesületként pedig korlátozva van a kommerciális jellegű bevétele. A kiadásaikat a minimumra szorítják, de minden évben veszteségesek. Így a szakmai munka mellett elsősorban a pénzszerzésre összpontosítanak. Az egyesület kiadása egyébként 2016-ban 13,6 millió forint volt és 10,9 millió forint volt bevételünk.
Az egyik legfontosabb bevételi forrást jelenti az egyesület számára a karácsonyi, Patron nevű műtárgyvásár. Ez idén december 19-éig tart, és a Rottenbiller utca 35. alatt található Stúdió Galériában meg is tekinthetőek az alkotások. A kiállításon például olyan alkotók munkáit lehet megvenni, mint El-Hassan Róza, Andreas Fogarasi, Németh Hajnal és Várnai Gyula, akik képviselték korábban Magyarországot a velencei biennálén. A kiállítók között van még Balogh Viktória, a Magyar Fotográfiai Szövetség idei ösztöndíjasa, Ember Sári, aki idén megkapta a torinói Artissima művészeti vásáron a Campari Art Prize díjat és Fátyol Viola, a Robert Capa Magyar Fotográfiai Nagydíj 2016-os nyertese.
A műtárgyvásárláson keresztüli adományozás egyébként divatosnak is mondható, a Heti Betevő is jótékonysági aukcióval gyűjtött nemrég pénzt. Az FKSE közölte, hogy a karácsonyi vásáron az egyesület az eladási ár 40 százalékát kapja meg. A bevétel 2015-ben meghaladta az 1 millió forintot és idén is hasonló eredményt remélnek. Az egyesületnek van egy 507 darabos gyűjteménye is. A műtárgyvásárlások az alapítás óta folynak, de a rendszerváltás után már nem igazán gyarapodott a gyűjtemény. Az egyesület pénzügyi helyzete miatt azt tervezik, hogy ebből is adnak majd el. A katalógus az egyesület honlapján is megtalálható.