pályáztatás;Római-part;mobilgát;

Szeptemberben a közgyűlés előtt egy installációt felállítva tiltakozott az Együtt reggel a Főpolgármesteri Hivatalnál - Fotó: Kl

- Elhasalt a mobilgát-trükk

A sok éve húzódó mobilgát-projekt mindig akkor válik hirtelen sürgőssé, amikor valamilyen, a nyilvánosságot vagy a verseny tisztaságát biztosító szabályt kell megkerülni. Ez történt akkor is, amikor „nem volt idő” a mobilgát műszaki alternatíváinak megvizsgálására (végül a Fővárostól függetlenül mégis készült egy anyag a legnevesebb vízügyi és tájépítészeti szakértők közreműködésével, ami kimutatta, hogy a Nánási út - Királyok útja vonalában megvalósított hagyományos gátas védekezés pénzügyi és környezeti szempontból is előnyösebb lenne), meg akkor is, amikor a közbeszerzési szabályokat hagyták figyelmen kívül.

A mobilgátról – amihez minden észérv és szakmai álláspont ellenére továbbra is ragaszkodik a Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat – azért nehéz érdemben állást foglalni, mert sem nyomvonala, sem engedélyezési terve nincs, miközben a politika tízmilliárdos nagyságrendben hoz róla döntéseket.

A tervek elkészítésére az önkormányzat a Fővárosi Csatornázási Műveken (FCSM) keresztül a Tér-Team Kft.-nek adott megbízást, abból kiindulva, hogy az FCSM a főváros saját cége, tehát nem kell megpályáztatni, a csatornázási vállalat pedig bárkit bevonhat alvállalkozóként. A trükk azonban nem jött be: Jávor Benedek, a Párbeszéd EP-képviselője szeptemberben a Közbeszerzési Hatósághoz fordult a szerinte jogsértő lépés miatt, a hatóság pedig – mint megtudtuk - osztva a politikus álláspontját, jogorvoslati eljárást kezdeményezett a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB). Jávor tájékoztatása szerint a KDB november 27-én indította el az eljárást.

Jávor Benedek lapunknak azt mondta: amennyiben a tervezési szerződés semmis, akkor új közbeszerzést kell kiírni, majd újra kell tervezni a projektet, az új tervek pedig azt is jelenthetik, hogy az esetleges változások miatt új engedélyezési eljárást kell lebonyolítani. Az EP-képviselő kérdésünkre hangsúlyozta: azért kell minden törvényi előírást pontosan betartani a beruházásnál, mert a kormány EU-támogatásból kívánja finanszírozni a projektet, és ha egy későbbi szakaszban derül ki valamilyen szabálytalanság, súlyos kár érheti a magyar adófizetőket, hiszen a Bizottság akár vissza is fizettetheti a Brüsszeltől kapott pénzt.

Jávor a Facebookon a következő megjegyzést fűzte az ügyhöz: „Kedves Tarlós István, nem lenne egyszerűbb most már végre normálisan nekiállni ennek az egésznek, és nem egy néhány befektető érdekeit képviselő félnáci álcivil szervezet javaslatait átnyomni a fővárosi közgyűlésen, majd törvénytelenül erőltetni a megvalósításukat, hanem érdemi szakmai elemzés és társadalmi egyeztetés nyomán megoldást találni? Idegen lenne a műfaj a Fidesztől, de egyszer talán meg lehetne próbálni.”