Kisebbségben maradt a BKV igazgatóságában az a javaslat, hogy mondják fel a Fővárosi Közbeszerzési Lebonyolító és Minőségbiztosító Kft.-vel (FKL) kötött megállapodást. Néhány hete került az igazgatóság elé a kezdeményezés, méghozzá azért, mert az FKL kifogásolhatóan látta el feladatát.
Korábban a BKV egymaga képes volt intézni közbeszerzéseit, sőt önálló ügyosztályt működtet erre a célra. 2015 végén azonban a főváros megalapította az FKL-t, hogy egyetlen kézbe kerüljenek a budapesti, önkormányzati cégek nagyobb értékű, 100 millió forintot meghaladó közbeszerzései. Tisztább, átlátható és hatékony működést ígértek, ám – ahogy egyik városházi forrásunk fogalmazott – az FKL nem képes határidőre dolgozni, azaz épp a közbeszerzéseket nem bonyolítja le időben.
Pedig a BKV villamosenergia-beszerzése is e teendők közé tartozik, ám ennek pályáztatásával például annyira megcsúszott tavaly az FKL, hogy a közlekedési társaság kénytelen volt ismét maga bonyolítani az eljárást. Ha ugyanis a BKV nem lép, áram híján nem lehetett volna üzemeltetni a kötött pályás közlekedést a fővárosban.
Ám a BKV elégedetlenségét nem csak ez az elpuskázott közbeszerzés váltotta ki, nemrégiben a járművek kötelező biztosítását nyújtó szolgáltató tendereztetése is megugorhatatlan akadálynak bizonyult a fővárosi közbeszerző számára. Az FKL helyett ezt az eljárást is a BKV folytatta le, holott úgy tudjuk, a BKV évi 500 millió forintos keretmegállapodást kötött az FKL-lel a közbeszerzési feladatok ellátására.
A közlekedési vállalat meg is erősítette értesüléseinket. „Az igazgatóság 2017. október 18-ai ülésén a közbeszerzések tárgyalása során felmerült egy javaslat, amely a megállapodás felmondására vonatkozott. A javaslat indoklása az volt, hogy az együttműködési megállapodás szerinti feltételek biztosítása több ponton sérül, ami a BKV Zrt. működését adott esetben nehezítheti, a beszerzési folyamatokat lassíthatja” – írták, azt is kifejtve: a vállalat abban látja a problémát, hogy az FKL-nek nincs elég embere.
Mindennek ellenére a BKV nem tud megszabadulni a cégtől, mert az együttműködésre a főváros kötelezi. „Tény, hogy a Fővárosi Közbeszerzési Kft. eljárása a humán kapacitáshiánya miatt több esetben lelassult, illetve elhúzódott, a BKV Zrt. igazgatósága azonban a szerződés felmondására vonatkozó javaslatot összességében elutasította. A Fővárosi Közgyűlés határozatai nem adnak lehetőséget a BKV Zrt. számára a szerződés egyoldalú felmondására. Adott közbeszerzései vonatkozásában a BKV Zrt.-nek a Fővárosi Közbeszerzési Kft. lebonyolítását szükséges igénybe venni.”
Az FKL lényegében a fővárosi önkormányzat volt közbeszerzési főosztályából alakult meg 23 fővel, a tervezett létszám 60 lett volna. A cég eddigi működését a belepumpált százmilliók és a veszteségként kiáramló százmilliók jellemzik. Az FKL 2016-ban 177 millió forintos veszteséget hozott össze, 2017-ben pedig, várhatóan még ennél is nagyobb lesz a hiány; a főváros úgy kalkulál, év végére mínusz 268 millió forintig juthat. Ez egészül még ki azzal a 300 millió forintos kölcsönnel, amiről 2016 decemberében kötött szerződést a fővárossal a cég.
Az alapító főváros ugyanis nemcsak a 3 millió forintos alaptőkét biztosította az induláskor, de 245 millió forinttal ki is stafírozta a közbeszerzési vállalatot. A cég további bruttó 104 millió forintot kapott beszerzésekre, nettó 67 milliót gép- és jármű, 15 milliót szellemi termékekre, szoftverek megvásárlására. A főváros tehát e három forrásból összesen 429 millió forintból indította útjára közbeszerző társaságát, s még arra is volt gondjuk, hogy – ahol egyébként 800 négyzetméternyi iroda állt rendelkezésre – kiköltöztessék a közbeszerzési céget. Tavaly tavasz óta a fővárosi önkormányzat egy sarokra az Operától, az Andrássy út 12-ben lévő Krausz-palotában bérel irodákat az FKL-nek, négyzetméterenként 10-15 euróért.
Biztos, hogy a fővárosi vezetés is tisztában van a problémákkal, hiszen látva a BKV "gyötrelmeit", a városháza augusztusban engedett a gyeplőn, a közlekedési vállalat lehetőséget kapott arra, hogy előzetesen egyeztessen az FKL-lel arról: képes e elvégezni az adott munkát határidőre. Ahogy a BKV fogalmazott: „elsősorban a szerződés várható időpontja vonatkozásában az FKL rendelkezésére álló humánerőforrás kapacitásra tekintettel”, adott esetben a megbízást visszaadhatja a közlekedési cégnek. Mint a BKV-tól megtudtuk, ezzel a lehetőséggel már több alkalommal élt is az FKL.
Ráadásul októbertől a főváros a Budapesti Városüzemeltetési Holding gyámsága alá helyezte az FKL-t, beolvasztotta a BVK Zrt.-be, a Magyar Nemzet pedig úgy tudja, még idén meg is szüntetné a főpolgármester.