A csendes szerda és a panasztól hangos csütörtök után pénteken vegyes volt a kép az e-egészségügyi térben. Volt gyógyszerész, akinél minden stimmelt, és akadt olyan háziorvos, aki a rendelését is befejezte, mert elege lett a rendszerrel vívott reménytelen harcból. A legnagyobb küzdelmet a patikai és a háziorvosi informatikai rendszerek üzemeltetői vívják. Az e-személyivel történő recept kiváltás ugyanis már biztosan csak november közepétől, fokozatosan lesz elérhető. Addig a hagyományos személyi igazolvány és TAJ-szám bemutatásával, vagy a papíralapú felírási igazolás bemutatásával lehet a gyógyszerekhez jutni.
– Egy-két hónapba is beletelhet, míg helyrerázódik a magyar egészségügy digitális játszótere – kommentálta lapunknak a rendszerindulást kísérő zökkenőket Sipos Géza, az egyik patikai rendszert üzemeltető cég, a Quadro Byte Zrt. tulajdonos-vezetője. Állítja: a cégéhez tartozó patikák problémamentesen dolgoznak. A receptek beolvasása, illetve letöltése néhány másodperc. Lassítja a folyamatot, hogy a gyógyszerészek még nem kellően gyakorlottak az e-személyi használatában, de ez néhány nap alatt rutinná válhat. Sipos hozzátette: – nem azt mondjuk, hogy a mi patikáinkban a helyzet maga tökély, mert javítani kell a sebességen, és finomítani néhány dolgot. A rendszer úgy lett kialakítva, hogy műszaki-informatikai probléma a gyógyszerkiadást nem akadályozza.
– Nincs ok se elégedetlenségre, se sietségre – mondta a Népszavának Potornai Lajos, a fővárosi Somfa gyógyszertár tulajdonosa, aki saját patikájában elégedett az e-rendszerrel. Itt nem volt rendszerlassulás, hibaüzenet sem. – Egy-két másodperc alatt képes a rendszer felismerni a vényt. A betegek egyelőre nem érzékelnek érdemi változást – állítja, hozzátéve – a papírvény maradt, az orvos a jövő év végéig biztosan odaadja azt is, s ezzel éppúgy, mint eddig mindenki megkapja a gyógyszert. Ez akkor is így van, ha nem magának, hanem a szomszédnak, a gyereknek, vagy az idős rokonak van szüksége a készítményre.
Az egyik nagy budai bevásárlóközpontban azonban még pénteken sem működött a rendszer. Itt fölcsatlakozni sem sikerült, viszont jött olyan beteg, aki az e-személyijével szerette volna kiváltani a vényeit. Receptet nem is hozott magával, őt el kellett küldeniük. A gyógyszertár informatikai szolgáltatásait a legtöbb patikát üzemeltető cég végzi, amely csak egy héten belülre ígérte a hibák kijavítását, illetve zökkenőmentes működést.
– Heuréka! Az első recept kinyomtatva, felhőbe röpítve. Több recept is megy, csak lassú – lelkesedett a nagy közösségi portálon egy háziorvos. Sok társának azonban nem lehetett ilyen sikerélménye: volt olyan hely, ahol 23 perc alatt tudtak kinyomtatni nyolc receptet. Az egyik orvos pedig még a rendelését is leállította, mert elege lett a rendszerrel való reménytelen küzdelemből. Mások ugyan dolgoztak, de meg sem kísérelték a rendszerhez való kapcsolódást.