;

fenntartható fejlődés;Stratagem;szimulációs játék;Kuslits Béla;

Fotók: Tóth Gergő

- Játék határokkal

Egy képzeletbeli ország minisztereinek érezhették magukat, akik részt vettek a Stratagem nevű szimulációs játékon. A tét: a fenntartható fejlődés volt.

Egy szimulációs játék nem puszta társasjáték. A segítségével a játékosok megérthetik, hogyan működik egy komplex rendszer – magyarázza Kuslits Béla, a Blumental & Frank trénere, aki a Stratagem nevű szimulációs játékra invitált érdeklődőket. A 33 éves Kuslits, aki szociológiát tanult, és jelenleg a környezetgazdasági doktoriján dolgozik, Bécsben ismerkedett meg a játékkal.

Fotók: Tóth Gergő

Fotók: Tóth Gergő

A Stratagem komoly előkészületeket igényel. Kezdés előtt Kuslits tájékoztatja a résztvevőket a saját szerepükről, leírást ad a képzeletbeli ország gazdasági helyzetéről, és grafikonon szemlélteti, az egyes mutatók – például az élelmezés és a születésszám – miként függnek össze. A játékban nem a termelési mutatók ösztönzése a fő cél, hanem a valóságban olykor elhanyagolt fenntartható fejlődés. Az öt minisztérium – az energiaügyi, az ipari, a mezőgazdasági, a pénzügyi és a népjóléti – feladata, hogy tíz „kormányzati ciklus” vagyis a játékidő alatt ne csak a növekedést ösztönözze, hanem a fenntarthatóságot is szem előtt tartsa. – A minisztereknek el kell dönteniük, mely szektorokba fektetnek be, és miként emelik az életszínvonalat – magyarázza Kuslits. Miután a játékosok döntéseket hoznak, rögtön megtudják a következményeket. A Stratagem lelkét adó számítógépes program, amelyet Meadows fejlesztett kollégáival, egy komplex matematikai modell alapján kiszámítja, hogyan változott a halálozási arány, javultak-e az egészségügyi vagy a környezeti mutatók, növekedett-e az ipari termelés. A teljes játékidő „ötven év”.

A játékot a világhírű amerikai rendszerkutató, Dennis L. Meadows fejlesztette ki. Az akkoriban az MIT-nél dolgozó professzort az 1968-ban alapított Római Klub bízta meg, hogy munkatársaival fejlesszen ki egy számítógépes modellt, mely képet ad a világgazdaság növekedésének esetleges korlátairól. Meadows és kollégái arról számoltak be, hogy a gazdaság fizikai növekedése korlátozott, elsősorban a nem megújuló erőforrások fogyása, a termőföld véges kapacitása, a szennyezés és a népességrobbanás miatt. Eredményeiket A növekedés határai című tudományos műben tették közzé. Azt a következtetést vonták le, hogy a hatékony technológiákat kell bevezetni, megállítani a világ túlnépesedését, és nagymértékben megváltoztatni a gazdaságpolitikát, hogy egy elfogadható életszínvonalon élhessen tovább a Föld lakossága. Csakhogy a világ országainak továbbra is a növekedés jelenti a fő motiváló erőt, a vezetők inkább a rövid távú célokban érdekeltek. A gazdasági növekedés azonban idővel bizonyosan megáll, hiszen a Föld készletei előbb utóbb kimerülnek.

– Vagy rálépünk a fékpedálra vagy belemegyünk a betonfalba – mondja Kuslits, aki szerint mindenképpen eljön az a pillanat, amelytől már nem tartható fenn a korábbi keretek között a világgazdaság. A Stratagem a fent említett kutatásra épülő, de egyszerűbb modellje is hasonló következtetésre hívja fel a játékosok figyelmét. Ugyanis ha a játékosok felismerik a határokat, és nem is radikális eszközökkel, de sikerül lelassítaniuk a növekedést akkor a populációjuk képes lesz egy normális életszínvonalon békés és boldog életet élni. Mindehhez azonban elengedhetetlen a fejlettebb, energiatakarékosabb technológia meg a hatékony oktatás- és egészségügy, hiszen egy egészséges, képzett és versenyképes társadalommal nő a gazdasági teljesítmény és tervezhetőbbé válik a jövő.

A játék végén a résztvevők még hosszan vitatják meg élményeiket, vetik össze a Stratagem modelljét a való világ fenntarthatósági problémáival. Ha nem is gondolkodnak mindenben hasonlóan, egy dologban biztosak lehetnek: egyedül képtelenség nyerni, a csapatmunka elengedhetetlen. – A játék lényege, hogy olyan komplex gondolkodást igényel, melyre egyedül aligha képes valaki – mondja Kuslits. – Nincs egyetlen nyertes. Vagy mindenki nyer, vagy mindenki veszít. Akár az életben.

Hollywood csillaga, Kevin Spacey bocsánatot kért, miután megvádolták azzal, hogy annak idején, 26 évesen molesztált egy 14 éves gyerekszínészt. Spacey azt mondta, hogy nem emlékszik a történetre, de ... ha úgy viselkedtem, ahogy vádlóm leírta, akkor a legőszintébb bocsánatkéréssel tartozom - mondta a sztárszínész.