A Nemzetgazdasági Minisztérium háromszáz elektromos meghajtású gépjármű beszerzéséről tárgyal a Belügyminisztériummal – közölte korábban Lepsényi István gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkár. Lapunk értesülései szerint zömmel a rendőrség számára szereznének be árammeghajtású járműveket. A Belügyminisztérium ugyanakkor lapunk megkeresésére még az államtitkár bejelentését se erősítette meg. Megfogalmazásuk szerint a kérdést vizsgálják.
Ez kiterjed a kiváltható járművek mennyiségére, a töltőpontok mennyiségi és minőségi igényeire és a járművek alkalmazhatóságára is. Felhívták a figyelmet, hogy a beszerzések lebonyolítására rendelkezésre áll a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) által mintegy kétszáz e-gépjárműre lefolytatott eljárása, bár itt figyelembe kell venniük bizonyos határozatokat. (Mint arról korábban beszámoltunk, a tenderen Volkswagen-, Mercedes-Benz- és Nissan-szállítók nyertek.) A belügyi szervek igényeiket mindig januárig jelzik, a tavalyi állapot pedig megfogalmazásuk szerint „ nem tartalmazott zéró emissziójú és hibrid gépjárművekre vonatkozó mennyiségi adatot”. (A hibridek elektromos rásegítésű hagyományos hajtású gépkocsik.)
Amennyiben a BM az NGM-államtitkár szavai tükrében tényleg háromszáz elektromos rendőrautóval látná el a bűnüldöző szerveket, úgy az értelemszerűen erősen feszegeti a teljes államigazgatás igényeire szabott, mintegy kétszázas keretű KEF-tendert.
Noha a szakértők tábora kettéoszlik – egyikük az e-autók iránti érdeklődést robbanásszerűnek tartja, míg mások szerint a kereslet még nem haladta meg a statisztikai hibahatárt -, sokak szerint a rendőrségnek továbbra is fokozott óvatossággal kellene a kérdéshez viszonyulnia. Az eljárás ugyanis egyelőre az erős kormányzati propaganda-támogatás mellett se tekinthető még kiforrottnak. Noha a lelkes hívek számos rossz előítéletet félig-meddig sikerrel oszlattak el – például az ár és a teljes élettartamra vetített üzemeltetési költség tekintetében -, két kérdés továbbra is feszítő. Az egyik az elektromos gépjárművek egy töltéssel megtehető legfeljebb néhány száz kilométeres – teljes biztonsággal inkább száz kilométeren belüli – hatótávolsága, a másik pedig a nagyon hosszú töltési idő, illetve az országban fellelhető (mintegy 20-25 perces tankolást lehetővé tevő) úgynevezett villámtöltők területileg ritka és rossz eloszlása. A világpiac, illetve az Orbán-kormány mindkét mutató javítására erőteljes lépéseket tesz. Ugyanakkor a hazai piacon az állam pénzbeli és egyéb típusú támogatásai ellenére se bontakoztak ki az évi néhány százat meghaladó tömegigények. Ennek tükrében a több száz tételes közbeszerzések révén a hazai elektromos autók kimutatható hányada lesz állami.
Kérdéses az is, miként alakítható át egy áramhajtású autó bűnüldözési célokra. A helyhatóságon kívüli utakra például továbbra is kevéssé ajánlatos. Az áramautók előnye – az alacsonyabb üzemeltetési költségeken túl – a kedvezőbb gyorsulás. Ugyanakkor a hagyományos aljzatból akár 8-10 óráig is eltartó töltési idő a szénhidrogén-meghajtású gépjárművekhez képest a tankolás jóval átgondoltabb megszervezését igényli.
Fidesz-közeli forrásaink szerint az államigazgatási szervek immár szinte az összes elektromos gépjárműre leadták rendelésüket a KEF által lebonyolított e-autó-beszerzés úgymond kétszázas – valójában közel háromszázas – keretére. Vonatkozó kérdésünkre a KEF nem reagált.
Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége elnöke – egyszersmind a tender egyik legnagyobb győztese, a Nissanokat szállító Gablini Kft. tulajdonosa értesülésünket nem erősítette meg. (A cég a darabonkénti árajánlat és a megadott keret alapján elvégzett számításaink szerint közel 60-60 személygépkocsit, illetve kishaszongépjárművet, valamint körülbelül húsz egyterűt szállíthat.) Tapasztalataik szerint az értékesítés folyamata a szokásos rendben történik: több szervezet bejelentkezett tesztelésre, a technikai adatok egyeztetésére. Korábban a Magyar Postának és a Fővárosi Vízműveknek szállítottak jelentősebb mennyiségű elektromos kistehergépjárművet: e két állami-önkormányzati társaság rendre elégedettségéről ad számot – közölte Gablini Gábor.