koncert;gitár;Stanley Jordan;Fertőrákosi Barlangszínház;

Fotó: Irene Fittipaldi

- Tisztelgés Bartók Béla és Jimi Hendrix előtt

Tavalyi, emlékezetes sikerű margitszigeti koncertje után ismét Magyarországra érkezik a különleges, kétkezes gitártechnikájáról ismert amerikai virtuóz, Stanley Jordan. Szeptember 30-án, a Fertőrákosi Barlangszínházban ad koncertet két magyar és egy chilei muzsikussal.

„Nagyon jól éreztem magam a Margitszigeten, és kifejezetten a magyar zenésztársak, Horváth Kornél és Dörnyei Gábor miatt térek most vissza. Szerintem Horváth Kornél a világ legjobb ütőhangszerese” – mondja elöljáróban Jordan, aki videón látta a Fertőrákosi Barlangszínházat, és kifejezetten lelkesedik az ilyen, rendhagyó koncerthelyszínekért. A program sem lesz hétköznapi: a Jordanre mindenkor jellemző, briliáns improvizációk, afrikai és brazil hangzások mellett egy-egy kompozícióval Bartók Bélának és Jimi Hendrixnek is emléket állítanak. A gitáros és a két ütős mellett a chilei származású Christian Galvez lép még színpadra, aki a fiatalabb nemzedék egyik legjobb basszusgitárosa. Jordan elképzelhetőnek tartja, hogy ebben a felállásban hosszabb turnéra indulnak, mert „nagyon sok lehetőséget rejt magában négyünk kreatív együttműködése.”

Az 58 éves Stanley Jordant a legtöbben onnan ismerik, hogy kollégájával, Jeff Watsonnal együtt ő fejlesztette ki a kétkezes, nyolcujjas gitártechnikát, amit Amerikában „tappingnek” neveznek, s ami elképesztően bonyolult és virtuóz darabok előadására ad lehetőséget. „Nem akartam én semmit feltalálni, csak tinédzserként próbálgattam: milyen lenne, ha a megszokottól eltérően hangolnám fel a gitáromat. Annyi különleges hangszín és effekt jött elő, hogy továbbléptem: arra gondoltam, ha mindkét kezemmel pengetek, akkor semmi akadálya, hogy egyszerre játsszak dallamot, basszus-kíséretet és akkordmeneteket. Én lepődtem meg a legjobban, amikor nem a tehetségem vagy az első nagyobb koncertjeim révén, hanem ezen technika miatt kapott szárnyra a világhír.”

Az öt kontinensen koncertező gitáros úgy látja: a tappingnek ma már önmagában nincs semmi különös jelentősége; csak egy lehetőség, hogy a hangszeréből még többet tudjon kihozni. Érdeklődése fokozatosan az Európán és Észak-Amerikán kívüli zenekultúrák felé fordult: gyűjőúton volt Afrikában, a Közel-Keleten és Brazíliában, több száz motívumot hozott magával és épített be szerzeményeibe. A zongoristaként is kiváló Jordan sokoldalú személyiség: a szoftverfejlesztés éppúgy érdekli, mint a zeneterápia. Mint afro-amerikai és transznemű előadóművész, sokszor nyilvánít véleményt kisebbségi kérdésekben is, de erre vonatkozó kérdésemet most határozottan elhárította. „Korábbi interjúkban már mindent elmondtam erről, amit akartam. Az Egyesült Államokban csak abban a nyolc évben éreztem magam egyenrangú polgárnak, amíg Barack Obama volt az elnök.”

Névjegy
Stanley Jordan 1959-ben született. A neves Princeton Egyetemen zeneszerzést tanult, de elege lett, és Philadephiában utcazenésznek állt. Ott fedezte fel a patinás Blue Note kiadó producere, és 1985-ben kiadott Magic Touch című lemezével 49 héten át vezette a Billboard jazzlistáját, sőt még a poplistára is feljutott. Azóta két-három évente, sorozatban adja ki a lemezeket, amelyeken egyre fontosabbnak tartja, hogy ne csak játéktechnikája, hanem előadásának érzelmi mélysége is különleges legyen.

Zöld számot indított tegnap a közszféra hivatalaiban működő szakszervezet, hogy a dolgozók bejelenthessék, ha az állami vagy önkormányzati munkáltató nem tartja be a munkajogi szabályokat. A Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) másfél éve harcol a közszféra életpályáiból kihagyott helyi tisztviselők béremeléséért, de a kormány csak a legutóbbi hetekben volt hajlandó tárgyalást kezdeni a kérdésről.