;

The New York Times;Kismányoky Károly;kiálltás;

Kismányoki Károly - Mások szemével 1973.

- Humorral a politikai elnyomás ellen

A New York Times is felfigyelt a három budapesti galéria által szervezett New York-i kiállításra, amely a hatvanas-hetvenes évek magyar neoavantgárd alkotásait mutatja be.

A magyar művészek halk provokációi arra emlékeztetik a művészeket, a demokratikus kifejezésmód, a határtalan közösségi háló és a globális műkereskedelem minden előnyével együtt, hogy a humor nem kerül semmibe, de mindent jelenthet – írta a pénteki New York Times a „Mások szemével: A hatvanas és hetvenes évek magyar művészei” című kiállításról, amely a New York-i Elizabeth Dee galériában nyílt májusban. A magyar neoavantgárd korszakában keletkezett alkotásokat bemutató tárlat harminc művész több mint száz alkotását prezentálja, magyar részről az acb Galéria, a Kisterem Galéria és a Vintage Galéria közreműködésével valósult meg.

Az írás apropóján kérdeztük Hegedüs Orsolyát, az acb Galéria művészeti vezetőjét. A művészeti vezető elmondta, hogy még nem volt példa arra, hogy ilyen nagy terjedelmű cikkben foglalkozik magyar kiállítással a New York Times, nyomtatott kiadásban is. Hangsúlyozta, abból a szempontból is fontos a cikk, mert érthetővé válik belőle az egyes művészek legfőbb karaktere, és a kiállítás célja. Szerinte az írás azt is jelzi, hogy nem csak a képzőművészetet szeretők szűk köre foglalkozik a tárlattal, hanem nagyobb plénum is érdeklődik iránta, ami a legmerészebb álmaikat is meghaladta. Majd fanyar humorral hozzátette: „a magyar – nem szakmai – napi sajtó ingerküszöbét is alig tudjuk megütni; ha már megszűnt a Népszabadság, akkor kénytelenek vagyunk a New York Times-ban megjelenni.”

A neoavantgárd az 1960-70-es évek művészeti irányzata. Míg Európában folytatólagosan követte az avantgárdot, Magyarországon a Három T (Tilt-Tűr-Támogat) rendszer fennállása miatt egy időbeli szakadékot követően, a 60-as évek végétől bontakozott ki .A kiállítás, amelyen ezerkétszáz négyzetméteren húsz év magyar művészeinek alkotásai szerepelnek, a magyar neoavantgárd eddigi legnagyobb léptékű bemutatkozása, New Yorkban és az Egyesült Államokban.

A korszak egyes alkotásaiban nagy szerepet kap a fekete humor. Tót Endre egyik legfontosabb sorozata, az Örömök esetében a szöveges részbe sem lehet belekötni: azt írja „örülök, hogy egyet léphetek” és lefotózza, ahogy egyet lép. Megjelenik benne a pozitív szemléletmód és a végtelen irónia; tényleg annak kell örülnünk, hogy egyet léphetünk. A Lenin szobornál ugyanígy: „örülök, hogy itt állhatok”. Halász Károly akciója során a legfontosabb nemzetközi galériák felirataival látott el dobozokat, mintha művei a világ fontos helyszíneiről érkeztek volna vissza; külföldi kiállítóhelyekre küldeni műveket akkor teljesen lehetetlen volt – mesélte Hegedüs Orsolya lapunknak. Ez a tárlat főként a New York-i közönség számára készült, Szántó András kurátor megpróbálta közelebb hozni, vagy megértetni a közönséggel a motivációkat. Ekkor kerültek elő az egyes hívószavak, mint a humor, bár az teljesen adekvát módon jelen volt az akkori művészetben is – teszi hozzá.

A neoavantgárd művészetet sokféle intellektuális stratégia jellemezte, ezek olykor radikálisabban is megfogalmazódtak. Párhuzamosan éltek egymás mellett az absztrakt és a konceptuális tendenciák, a korszak nemzetközileg nagyon sokrétű volt. Ez a magyar művészetben is megjelent, a helyi sajátosság itt az akkori jelen volt, amelyben mások voltak a lehetőségek, mintha valaki egy szabad országban alkotott volna. De itt is lehetett világszínvonalú művészetet művelni. A politikai elnyomás képes a művészeket inspirálni és jelentős teljesítményeket eredményezni – hangsúlyozza Hegedüs Orsolya, aki különösen értékeli, hogy a jelenlegi amerikai politikai helyzetre való reflexió is megjelenik a New York Times cikkében.

A galéria művészeti vezetője úgy látja, hogy a neoavantgárd művészet iránt egyre inkább érdeklődnek az emberek, nem csak az acb Galéria, hanem a másik két magyarországi partner tevékenysége folytán is egyre láthatóbbak a korszak művészei, az országon kívül is. "Ugyanakkor nehéz helyzetben vagyunk – tette hozzá –, mivel tudományosan még nincs teljesen feldolgozva ez a periódus, forráshiány és megfelelő számú kutató híján a galériák végzik ezt a munkát. Ezek a tendenciák Magyarországon nem igazán voltak láthatóak a maguk korában, elsősorban underground körökben voltak ismertek, és azóta sem volt kellő mértékű utólagos feldolgozás.” – mondta Hegedüs Orsolya, hozzátéve, hogy „a művészek többsége közöttünk él, a korszak feldolgozását segíti az is, hogy többen mind a mai napig alkotnak”. Ugyanakkor Hegedüs Orsolya szerint a kutatásokat nem a magángalériáknak kellene kezdeményeznie. Úgy véli, a művészettörténész szakmának már hamarabb kellett volna reagálnia, és elvégezni az alapvető feladatokat. De tapasztalható fejlődés, a kiállításhoz minisztériumi támogatással jelentettek egy katalógust, amely többek közt Szántó András kurátor és más magyar szakértők írásait, valamint Winkler Nóra művészekkel készített interjúit tartalmazza.

Egy Katalóniában élő 61 éves nő állítja, hogy az 1989-ben elhunyt világhírű szürrealista művész az ő apja. Egy madridi bíróság elrendelte Salvador Dalí holttestének kihantolását az apasági vizsgálathoz.