3-as metró;akadálymentesítés;metrófelújítás;

FOTÓ: Tóth Gergő

- 3-as metró - Kispórolják az akadálymentesítést

A korábbi elképzeléshez képest is kevesebb állomást akadálymentesítenének a hármas metró felújítása során, ráadásul feleakkora büdzséből.

A kormány szűkmarkúsága miatt a korábbi elképzeléshez képest kevesebbet, kilenc állomást tervez akadálymentesíteni a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a tervek szerint ősszel induló hármasmetró-felújítás során - derült ki a fővárosi cég lapunknak küldött válaszából. A listából kitűnik: elsősorban a városházi tervek szerint első etapban felújítandó, olcsóbban renoválható északi pályaszakasz állomásait tennék könnyebben elérhetővé a mozgássérült utasok, kismamák vagy idősek számára. A jóval drágábban felújítható és akadály-mentesíthető középső és a déli szakaszon viszont több állomás is kimaradna.

Hol lesz akadálymentesítés?
Liftek:
- Újpest-Központ
- Újpest-Városkapu
- Gyöngyösi utca
- Forgách utca
- Árpád híd (már most is igénybe vehető lift)
- Lehel tér
- Nyugati pályaudvar
- Deák Ferenc
- Nagyvárad
- Népliget
- Határ út
- Kőbánya-Kispest (már most is igénybe vehető lift)
Kimarad:
- Dózsa György út
- Arany János utca
- Ferenciek tere
- Kálvin Tér
- Corvin-negyed
- Klinikák
- Ecseri út
- Pöttyös utca

A már üzemelő Árpád hídi és kőbánya-kispesti liftekkel együtt a húsz hármasmetró állomás kicsivel több mint fele, tizenkét állomás lenne a hármas metró felújításának végén elérhető a mozgássérültek számára. Ez eggyel kevesebb, mint amit korábban a kormány ígért: tavaly az MSZP-s Tóth Bertalan kérdésére Fónagy János, a nemzeti fejlesztési tárca parlamenti államtitkára még azt ígérte, hogy a metrófelújítás végén 13 állomás lesz lifttel ellátva, s úgy számoltak, ez 20 milliárd forintba fog kerülni. Ugyanakkor a most akadálymentesítésre szánt 10 milliárdos büdzsé még a korábbi, eleve megkurtított, "fapados" terveknél is kisebb összeg. Az érintettek, a mozgáskorlátozással élők szerint viszont a részleges akadálymentesítés nem oldja meg a problémáikat.

„Egyetlen egy megoldást tudnunk elfogadni: ha minden megálló akadálymentes lesz, mondta a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének (MEOSZ) főtitkára, hozzátéve: egy emberi jogi kérdés nem lehet pénzkérdés.

„Mikor jutunk el odáig, hogy ha valamit átépítenek azt úgy alakítsák ki, hogy az mindenki számára használható legyen?” - tette fel a kérdést Szakály József. A MEOSZ és a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete korábban levéllel fordult Tarlós István főpolgármesterhez e kérdésben. Szakály nem tud olyan esetről, hogy a tervezés során ténylegesen figyelembe vették volna fogyatékkal élők véleményét.

A legrosszabb helyzetbe a VIII. és IX. kerület rászorulói kerülnének: a Józsefváros és Ferencváros által érintett öt megállóból csak egy, a Nagyvárad tér lenne akadálymentesített, mint azt Erőss Gábor, a Párbeszéd (PM) önkormányzati politikusának kérdésre az önkormányzat is megerősítette. Pedig szerinte a májusi testületi ülésen Kocsis Máté polgármester még azt ígérte, hogy a metrófelújítások kapcsán liftek is lesznek és akadálymentes aluljárók is megvalósulnak, de Kocsis lelkesen érvelt az akadálymentesítés fontossága mellett is. (A Józsefvárosi Önkormányzatot is megkerestük, egyelőre nem válaszoltak - a szerk.) Erőss szerint érthetetlen, hogy miért csak egyes megállókat akadálymentesítenek. Szerinte lehetetlen állapot, hogy ha egy mozgáskorlátozott utas, kismama vagy idős ember elindul Kőbányáról, ne tudjon átszállni a Kálvin téren vagy a Corvin-negyednél, vagy ne tudjon elmenni vizsgálatra a Klinikákhoz.

Arról, hogy hogyan választották ki az akadálymentesítésre az egyes állomásokat a BKK azt írta lapunknak, hogy az utasforgalom, a felszíni alternatív útvonalak utazási ideje és közintézményi hasznosság értékelése alapján rangsoroltak. Mivel a metróberuházás keretét a kormány határozatban rögzítette, így a rendelkezésre álló keretösszegből és a felállított rangsorból alakult ki a BKK akadálymentesítési terve. Más szóval: ennyire telik, pláne, hogy Orbán Viktor miniszterelnök nemrégiben közölte, a főváros nem számíthat a 137,5 milliárdos kereten felül többletforrásokra az államtól. Mint arról írtunk, mivel a kormányhátszelet élvező építőcégek nemrégiben harmadjára is felpumpált, 170 milliárd forint feletti árajánlatot adtak be a hármas felújításra, Tarlós István ezért úgy döntött, egyelőre csak az olcsóbb északi állomások és a halaszthatatlan metróalagút felújítást kezdik el.

FOTÓ: Tóth Gergő

FOTÓ: Tóth Gergő

Csakhogy a most tervezett, részleges felújítás esetén hosszú évtizedekre is kiszorulhatnak a közlekedésükhöz és a tájékozódásukhoz a hagyományostól eltérő műszaki megoldást igénylő emberek a forgalmasabb metróállomásokról - derül ki a lapunk által megkérdezett rehabilitációs környezettervező szakmérnök szavaiból. Szabó Henriett arra figyelmeztetett: évtizedekre meghatározhatja a metró elérhetőségét ha most nem akadálymentesítik azt. Utólag ugyanis már jóval költségesebb lehet külön-külön akadálymentesíteni a most kihagyott állomásokat.

Az északi szakaszon „csak” a Dózsa György útnál nem valósulna meg az akadálymentesítés, igaz, korábban a metrófelújítást lebonyolító Főmterv Zrt. levelében még azt ígérte a XIII. kerületnek, hogy az összes állomás elérhető lesz. Az önkormányzatnál elmondták: ragaszkodnak a kerület összes állomásának az akadálymentesítéséhez. „Az eltelt húsz évben a kerület összes fejlesztése akadálymentesítéssel együtt valósult meg. Úgy gondolom, hogy a XXI. században ez alapkövetelmény” - mondta lapunknak Gellért Lajos, a kerület sajtóreferense, hozzátéve: a Dózsa György út akadálymentesítése azért lenne fontos, mert a területen intenzív intézményi fejlesztés történik, így a jövőben várhatóan ennél a megállónál is jelentősen meg fog növekedni a forgalom.

Általános tűzgyújtási tilalmat rendelt el a földművelésügyi miniszter az erdőkben és fásításokban, valamint azok határától számított kétszáz méteres körzetben lévő külterületi ingatlanokon - közölte a szaktárca kedden.