A svéd bútorkereskedő harmadik magyarországi, soroksári áruházának tegnapi megnyitóján volt minden, mint a búcsúban. Meghatottságból fakadó könnyek, vásárlói szelfik tucatjai, „váratlanul" előrántott dolgozói fleshmob, faültetés, és persze nagykövet. Niclas Trouvé, Svédország magyarországi nagykövete ráadásul olyan beszédet produkált, amely után a cég anyavállalatánál is igen elégedetten csaptak volna a levegőbe. Szavai szerint az Ikea Svédország legjobb részeit és az élet legjobb pillanatait jelenti (amúgy maga a betűszó kifejtve Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd - Kamprad az alapító, aki a dél-svédországi Elmtaryd farmon nőtt fel, amely közigazgatásilag Agunnaryd településhez tartozik).
Tavaly a vállalat két hazai üzletében fél Magyarország megfordult: 5 millió látogatójuk volt, és 3 millióan vásároltak is.
Ennek fényében aligha meglepő, hogy a cég jókora növekedést produkált: az árbevétel a 2016. augusztusával záruló üzleti évben 53,8 milliárd forintra szökött fel, ami 14,5 százalékos fejlődés. (Egy vásárló egyébként alkalmanként, átlagosan 16-17 ezer forintot hagy a kasszában.) Ez a svéd bútorforgalmazó anyavállalatánál is említésre méltó teljesítmény. Magyarország ugyanis az IKEA globális hálózatán belül a harmadik legnagyobb növekedést érte el.
Hogy a soroksári áruház ezt mennyivel dobhatja meg, arról Varga-Nagy Eszter, az Ikea Magyarország PR felelőse csupán annyit jegyzett meg: erről majd augusztusban, az üzleti év végén tudnak eredményeket mondani. A nyár végén induló országos online értékesítési szolgáltatásukkal kapcsolatban azonban közölte, a rendszeren és különösen a versenyképes árazás kialakításán még dolgoznak, ám reményeik szerint az új értékesítési csatorna 4 százalékos részesedést tud elérni a teljes éves forgalomban. A szolgáltatás elérhetőségét firtató kérdésünkre úgy reagált, az online értékesítéssel valóban szeretnék teljes egészében lefedni az országot.
Ha ez valóban megvalósul azzal az Ikea, amúgy is meghatározó hazai piaci súlya érdemben tovább növekedhet. Felvetésünkre, hogy a társaság jelenleg a hazai bútor és lakberendezési eszközök piacából mennyit hasít ki Varga-Nagy Eszter pontos választ nem tudott adni. Ezt azzal magyarázta, hogy például a KSH által gyűjtött lakberendezési eszközök között bőven akad olyan, amit a svéd társaság nem forgalmaz, miután távol esik a profiljuktól. Annyit jegyzett meg, hogy 25-30 százalék közötti részesedésükkel piacvezetőnek mondanák magukat.
Kérdésünkre, hogy a magyar beszállítók ehhez milyen mértékben járulnak hozzá, még hozzávetőleges adatot sem adott. Ennek oka – fejtegette –, hogy a Sopronban van a Ikea Industry Magyarország Kft., amely számos terméket elsősorban konyhabútorokat és polcrendszereket gyárt. Ezeket azonban nemcsak Magyarországra, hanem globálisan szállítják, amiből természetesen hozzájuk is jut. Annyi még hozzátett, az Ikea Industry-n túl mintegy két tucatnyi magyar vállalkozás van, amelyik kisebb-nagyobb elemeket szállít a forgalmazott termékekhez. Megjegyezte, hogy az élelmiszer üzletágukban a honi beszállítók aránya igen magas, ám konkrét arányokat itt sem közölt.