Alig vagy egyáltalán nem csökken a súlyos tragédia kockázata azzal, ha a városháza legújabb ígérete szerint ősszel végre belefognak a 3-as metró alagútjának és az Újpesttől a Dózsa György útig tartó északi szakasz állomásainak a felújításába – derül ki Bíró Endre a Metróért Egyesület vezetőjének véleményéből.
A 3-as metró egyik legkomolyabb veszélyforrása ugyanis az, hogy ha két állomás között füsttel járó baleset történne, akkor a régi, leharcolt szellőzőberendezések nem tudják biztosítani a mentéshez szükséges harminc perces füstmentes időszakot. Bíró Endre lapunknak hangsúlyozza: fontos, hogy végre elindulhat a felújítás, ám szerinte szakmailag a középső szakasz állomásainak a felújítása lenne sürgető. Ez ugyanis a legrosszabb állapotban lévő szakasz, és egy esetleges baleset esetén itt kellene legtovább biztosítani a füstmentes időszakot, mivel itt fut legmélyebben a hármas metró.
Aggasztó a füstelvezetés is
A szakember úgy emlékszik: 2016 őszén volt egy olyan megbeszélés, ahol megállapították, hogy milyen ütemezéssel újítsák fel a 3-as metrót. Akkor ő azt javasolta, hogy a középső etappal kezdjenek, míg a BKV és a BKK vezetői a déli szakasz állomásainak elsőbbsége mellett érveltek azzal: az „műszakilag kevésbé komplikált” – azaz: olcsóbb lenne –, továbbá "a belváros nincs felkészülve" a metrópótló buszok sokaságára. Mindez Bíró Endre számára azért is furcsának tűnt, mert köztudott, hogy épp a belvárosban a legsűrűbb a tömegközlekedési hálózat, ráadásul előbb vagy utóbb így-is úgy is meg fel kell újítani a középső szakaszt. Végül az a döntés született, hogy a déli szakasz állomásait venné előre a főváros, majd még menet közben vágnának bele az északi szakasz állomásainak a felújításába, majd legutoljára következett volna a középső szakasz.
Végül ez a sorrend is megfordult: csütörtökön a főváros bejelentette, hogy kényszerűségből – mivel Orbán Viktor kormánya nem volt hajlandó az eredetileg kialkudott 137,5 milliárd forintnál többet adni a fővárosnak a metrófelújításra – a legolcsóbban megoldható északi szakasz állomásait újítaná fel. Forrásaink szerint a kormány, illetve a metrófelújítás árait rendre jóval a felpumpáló bennfentes cégek szorításában a főpolgármester végül azért döntött a legolcsóbb megoldás mellett, hogy egyáltalán végre belevághasson a felújításba. Amikor majd ezzel végeznek, akkor írnak ki új tendert a középső és a déli szakasz felújítására.
Közben a BKV cáfolta, hogy menetrendi változással járt volna az, hogy az újabb rendellenesség miatt – a Kálvin térnél mind a két oldali ajtaja kinyílt az egyik szerelvénynek – kivonták az újonnan felújított orosz metrószerelvényeket a forgalomból. A BKV tájékoztatása szerint csúcsidőben most is 30 szerelvény közlekedik a metróban, mint máskor. Szakmai forrásaink szerint nem kétséges: jelenleg kizárólag régi, lerobbant szerelvények dübörögnek odalent.
A BKV péntek este bejelentette: szombat reggeltől folyamatosan visszaállítják a forgalomba a felújított orosz metrószerelvényeket.