3-as metró;metrófelújítás;

FOTÓ: Molnár Ádám

- Csúsztatják a 3-as metró legveszélyesebb szakaszát

A forráshiány miatt újratervezett ütemezés szerint épp a legkritikusabb állapotú szakasz felújítását csúsztatja el a főváros. Tetézi a bajt az, hogy a leharcolt füstelvezető rendszert is csak több lépésben korszerűsítik.

Alig vagy egyáltalán nem csökken a súlyos tragédia kockázata azzal, ha a városháza legújabb ígérete szerint ősszel végre belefognak a 3-as metró alagútjának és az Újpesttől a Dózsa György útig tartó északi szakasz állomásainak a felújításába – derül ki Bíró Endre a Metróért Egyesület vezetőjének véleményéből.

A 3-as metró egyik legkomolyabb veszélyforrása ugyanis az, hogy ha két állomás között füsttel járó baleset történne, akkor a régi, leharcolt szellőzőberendezések nem tudják biztosítani a mentéshez szükséges harminc perces füstmentes időszakot. Bíró Endre lapunknak hangsúlyozza: fontos, hogy végre elindulhat a felújítás, ám szerinte szakmailag a középső szakasz állomásainak a felújítása lenne sürgető. Ez ugyanis a legrosszabb állapotban lévő szakasz, és egy esetleges baleset esetén itt kellene legtovább biztosítani a füstmentes időszakot, mivel itt fut legmélyebben a hármas metró.

Aggasztó a füstelvezetés is

Aggasztó a füstelvezetés is

A szakember úgy emlékszik: 2016 őszén volt egy olyan megbeszélés, ahol megállapították, hogy milyen ütemezéssel újítsák fel a 3-as metrót. Akkor ő azt javasolta, hogy a középső etappal kezdjenek, míg a BKV és a BKK vezetői a déli szakasz állomásainak elsőbbsége mellett érveltek azzal: az „műszakilag kevésbé komplikált” – azaz: olcsóbb lenne –, továbbá "a belváros nincs felkészülve" a metrópótló buszok sokaságára. Mindez Bíró Endre számára azért is furcsának tűnt, mert köztudott, hogy épp a belvárosban a legsűrűbb a tömegközlekedési hálózat, ráadásul előbb vagy utóbb így-is úgy is meg fel kell újítani a középső szakaszt. Végül az a döntés született, hogy a déli szakasz állomásait venné előre a főváros, majd még menet közben vágnának bele az északi szakasz állomásainak a felújításába, majd legutoljára következett volna a középső szakasz.

Brüsszel hiába várja a kormány jelentkezését
A magyarországi hatóságok továbbra sem keresték meg az Európai Bizottságot a budapesti 3-as metróvonal felújításának finanszírozásával kapcsolatban — tudta meg lapunk. Forrásaink ugyanakkor kiemelték, hogy a brüsszeli testület illetékes szolgálatai készek részletesen megvitatni a projektet a magyar féllel. Mint ismeretes, a 3-as metró rekonstrukciójához az Európai Unió jelentős támogatást ígért. A projekt az EU-val egyeztetett Közlekedési Operatív Program egyik kiemelt beruházása, amelyet - mivel a társfinanszírozás költségei meghaladhatják az 50 millió eurót — közvetlenül az Európai Bizottság hagyott jóvá. - Halmai Katalin (Brüsszel)

Végül ez a sorrend is megfordult: csütörtökön a főváros bejelentette, hogy kényszerűségből – mivel Orbán Viktor kormánya nem volt hajlandó az eredetileg kialkudott 137,5 milliárd forintnál többet adni a fővárosnak a metrófelújításra – a legolcsóbban megoldható északi szakasz állomásait újítaná fel. Forrásaink szerint a kormány, illetve a metrófelújítás árait rendre jóval a felpumpáló bennfentes cégek szorításában a főpolgármester végül azért döntött a legolcsóbb megoldás mellett, hogy egyáltalán végre belevághasson a felújításba. Amikor majd ezzel végeznek, akkor írnak ki új tendert a középső és a déli szakasz felújítására.

Közben a BKV cáfolta, hogy menetrendi változással járt volna az, hogy az újabb rendellenesség miatt – a Kálvin térnél mind a két oldali ajtaja kinyílt az egyik szerelvénynek – kivonták az újonnan felújított orosz metrószerelvényeket a forgalomból. A BKV tájékoztatása szerint csúcsidőben most is 30 szerelvény közlekedik a metróban, mint máskor. Szakmai forrásaink szerint nem kétséges: jelenleg kizárólag régi, lerobbant szerelvények dübörögnek odalent.

A BKV péntek este bejelentette: szombat reggeltől folyamatosan visszaállítják a forgalomba a felújított orosz metrószerelvényeket.

Metróra nincs, Orbán rögeszméjére van pénz
A kormányfő javaslata volt a Nyugati téri és a Keleti Pályaudvarnál lévő felüljáró lebontása – erősítették meg forrásaink a hvg.hu információit. Azaz: a szerdai kormányülésre a 3-as metrófelújítás miatt érkező Tarlós Istvánnal Orbán Viktor miniszterelnök azt közölte: hogy metrófelújításra nem ad pluszpénzt a kormány, ám a két felüljáró lebontására igen. Nem is keveset: szakmai vélekedések szerint a két felüljárónál a lassan szokványossá váló „alkotmányos felár” nélkül több tízmilliárdra rúghat az átalakítás - lebontás és átjáróval helyettesítés- költsége. A hírportál szerint Orbánnak azért csípi a szemét a két felüljáró, mivel „kommunista szimbólumot” lát bennük. Vitézy Dávid a BKK volt vezérigazgatója a Facebookon arról írt: a Nyugati-felüljáró lebontása régóta napirenden van és szerinte indokolt is lehet, ám csak a 14-es villamos Lehel tér - Nyugati pu. - Bajcsy-Zsilinszky út - Deák Ferenc tér útvonalon tervezett meghosszabbítással együtt lenne értelme.

Hatályba léphet a lex Taigetosz, miután Áder János pénteken aláírta az így elhíresült oktatási törvénymódosítást. Az államfő szerint a nehézségekkel küzdő gyerekekről szóló jogszabály nem ellentétes az alaptörvénnyel. Arra hivatkozott, hogy a szakmai szervezetek se találtak benne kivetnivalót, sőt annak tartalmával "számos rangos szakmai szervezet is egyetért", holott az általunk megkérdezett szervezetek szerint a lex Taigetosz jelentősen ronthat több tízezer gyermek esélyein.