A többletforrás-igényt az okozza, hogy a piaci hírek szerint Orbán-közeli építőcégek sorra, májusban harmadjára is bő 30 milliárddal drágább árajánlatot adtak a metró felújítására.
Bár korábban Tarlós István erősen fogadkozott, hogy a főváros a korábbiakhoz hasonlóan újfent visszadobja a láthatóan túlárazott, kartellgyanús ajánlatokat, a májusi tenderbontás után némi hezitálás után a múlt pénteken maga a főpolgármester ajánlotta fel a kormánynak, hogy a főváros elfogadja – a piaci pletykák szerint felpumpált árú – metróalagút és a déli szakasz állomásfelújítási tenderét, a metró többi részét pedig hitelből újítja fel. Azon az áron is, hogy így egy év alatt többszörösére nőhet a főváros hitelállománya, a tavalyi 34 milliárdos tervről megközelítheti a 100 milliárdot. A városházi ellenzék szerint akár ennél is nagyobb lehet az adóssághegy, mivel továbbra sem ismert, hogy a főváros pontosan miből egyenlítené ki a BKV-alkalmazottak béremeléséhez szükséges 7 milliárdos összeget – aminél Orbán szintén megtagadta a költségvetési segítséget – és a 2017-es költségvetést is eleve 125 milliárdos hiánnyal tervezte a város.
Bár a főváros nem közölte a nyilvánossággal, hogy miben állapodtak meg a miniszterelnökkel, az ellenzék már biztosra veszi, hogy Tarlós István meghátrált Orbánnal szemben. Horváth Csaba a fővárosi közgyűlés MSZP-frakcióvezetője szerint Tarlósnak sarkára kellene állnia a kormánnyal szemben, és megszerezni a metrófelújításhoz szükséges összeget.
„Ha pedig három sikertelen tender után Orbán azt állítja, hogy a korábban megállapított keret elegendő a felújításra, akkor jó lenne ha szólna saját oligarcháinak, hogy ők is vegyék ezt tudomásul, mivel ők állapítják meg a 30-40 milliárddal nagyobb árat” – mondta Horváth Csaba, hozzátéve: ha Orbán mégis úgy gondolja, hogy a cégek felülárazzák a tendert, akkor tegyék meg a feljelentést.
Kérdésünkre Horváth Csaba úgy vélte: ha a fővárosnak hitelből kell megvalósítania a metrófelújítás jó részét, úgy nem lesz pénz más fejlesztésre. Így szerinte odaveszne a teljes idei útfelújítási csomag, bukna a Lánchíd és az alagút felújítása és minden kisebb beruházás, továbbá nem lenne elegendő pénz a közterületek takarítására és a szemétszállításra.