Van egy kedvenc szépségápolási márkám. Törzsvásárlóként tudtam, hogy beszipkáztak a marketingguruk, teljesen hülyére is vesznek az akcióikkal, de mit tegyen az ember lánya: nő vagyok, a fogyasztói társadalom célpontja, szeretem az illatos, színes, esetleg csillogó kencéket, meg is vettem mind.
Büszkén jelenthetem: Biró Marianna vagyok, évtizedek óta függő, egy éve tiszta! Azóta nem vásároltam tőlük semmit. Tavaly ilyenkor megjött ugyanis az anyák-napi ajánlat. Az ünnepi ránctalanítókrém-vásárlástól fölfordult a gyomrom, főként azzal a felütéssel, hogy ez bizony "kényeztetés", s hogy “az anyukád is nyugodtan mosolyoghasson”. Mondd meg anyádnak az ő napján, hogy bizony öreg!
Ráadásul, lássuk be, nincs is túl sok ok a mosolygásra. A nők léthelyzete Magyarországon uniós viszonylatban is rossz, s miközben őket sújtja leginkább a dolgozói és időskori szegénység, a nemi diszkrimináció (nem állítom, hogy férfiak esetében ilyen nem fordulhat elő, de az arányok egyértelműek), addig lényegében minden statisztika azt mutatja: épp azért kell nekik reklámozni ezt a sok sz@rt, mert ők jelentik a legnagyobb vásárlóerőt. Bármily meglepő, nem azért, mert nem dolgoznak, s az erős férfiak eltartják őket. A magasan képzett munkavállalók körében például több a nő, még ha azonos poszton, több és jobb teljesítménnyel is kevesebbet keresnek férfi társaiknál. Emellett végzik a háztartási munka legjavát, s máig a gyermeknevelés terhei is őket nyomják jobban. Így szinte természetes, hogy a bevásárlást is ők csinálják, nekik kell eladni a termékeket.
És hogy egy nőnél mindemellett még a kinézet is számít? Bizony, ez sem újdonság. Pedig nem csak a mosolytól vannak ráncaik, s az egy, vagy több gyereket szült nők alakja sem azért nem tökéletes, mert rendszeres sörfogyasztók lennének a vasárnapi meccsen. Aki olyan szerencsés, hogy gyereket szülhetett - vagy szülhet -, az bizony megbarátkozik a logó has gondolatával. Azzal viszont nehezebb, vagy nem is lehet - én nem fogok -, hogy az egyik kedvenc üzlethálózatom 2017-ben olyan akciós reklámújsággal áll elő, amely "Köszöntsük az Édesanyákat!" felirat mellett női alakformáló bodyt, topot, na meg cellulitisz-eltüntető szoknyát vagy leggingst kínál ajándékgyanánt az anyukáknak. Fogadd el, drága mama, hogy nemcsak ráncos vagy, hanem kövér is!
És, úgy tűnhet, ez így természetes. Itt, ma, a XXI. században ez a normális. Magyarországon az anyák napja a cellulitisz ünnepe. Ja: a cell azt jelenti sejt, az itis jelentése betegség.