Meghozta a fellendülést a húsvét előszele a kereskedelemben – olvasható ki a KSH tegnap közzétett jelentéséből. Márciusban az előző év azonos időszakához képest a kiskereskedelmi üzletek forgalma a nyers adat szerint 3,6 százalékkal nőtt. Ez annyira nem nevezhető meghökkentő fejlődésnek, ám ha a napok számát is figyelembe vesszük, akkor a naptárhatástól megtisztítva, főként a húsvéthatás miatt már valóban jelentős, 5,6 százalékos a bővülés. Erre egyébként 11 hónapja nem volt példa – jegyezte meg Virovácz Péter, az ING Bank elemzője. Január–márciusban a forgalom – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – ugyanakkor 3,4 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakában regisztráltat.
Az első negyedéves fejlődés elsősorban a nem élelmiszereknek, vagyis a tartós fogyasztási cikkek iránti növekvő keresletnek köszönhető – mondta Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője. Ezek forgalma ugyanis az első három hónap során - a naptárhatással tisztított adatok szerint - 5 százalékkal nőtt. Ebben alighanem már szerepet játszanak az elmúlt évek elhalasztott vásárlásai is, amelyekre most már sokan sort kerítettek. Az élelmiszerek és üzemanyagok forgalma az átlagnál alacsonyabb 2,4, illetve 3,2 százalékos növekedést ért el. Konjunktúraciklusban vagyunk – folytatta -, azaz nőnek a bérek, a foglalkoztatás, és így a vásárlóerő is fokozódik, ez pedig a kiskereskedelmi forgalomra kedvező hatást gyakorol. Ugyanakkor azt is kifejtette, hogy a háztartások emelkedő jövedelmének egy része nem feltétlenül a kiskereskedelemben csapódik le, s a szolgáltatások szintén a középpontba kerülhetnek.
Az első negyedéves, a hónap közepén megjelenő GDP-adatokból derülnek majd ki a tényleges fogyasztási adatok. Ha utóbbiak 5 százalék körüli növekedést mutatnak, akkor az arra utal, hogy a szolgáltatások nagyobb szerepet játszhatnak a fogyasztás bővülésében, mint a kiskereskedelem – fogalmazott. Összességében, az egész negyedévet felemásnak értékelte Németh, hiszen a naptárhatással korrigált adatok szerint a januári 3,8 százalékos növekedést februárban mindössze 0,9 százalékos növekedés követte, majd márciusban jött a kiugró, 5,6 százalékos volt a növekedés.
Véleményével kereskedelempiaci szakemberek is egyetértenek. Hozzáteszik, hogy reményeik szerint a reálkeresetek növekedése miatt az év hátralévő részében a kiskereskedelmi forgalombővülés valóban magasabb fokozatba kapcsol. Hasonló véleményen van az ING Bank stratégája is, aki szerint a márciusi megugró kiskereskedelmi növekedés egyfajta trendfordulót jelezhet az elmúlt hónapok visszafogottnak mondható fejlődése után.