beruházás;CEU;Tesla-gyár;e-mobilitás;

Fotó: Mark Reinstein - Profimedia

- Versenyben a Tesla-gyárért

Még az idén eldől hol építi fel európai üzemét Elon Musk cége, az elektromos autóiról elhíresült Tesla. A kormányzati nyilatkozatok szerint versenyben vagyunk. A jelek szerint azonban mások roppant komoly lépéseket tesznek a beruházásért, amely alapján az szűrhető le, hogy Magyarországnak nagyon együttműködőnek kellene lennie, hogy elnyerje a beruházást, amely felhelyezheti a globális elektromos járműipar térképére. A kormány által generált CEU-ügy azonban – lévén a beruházó cég amerikai -,  könnyen visszaüthet.

Amennyiben hinni lehet a Tesla-vezér, Elon Musk szavainak, az idén bejelenti, hogy hol építi fel a vállalata az európai óriásüzemét. Szijjártó Péter a közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy részesei vagyunk a gyárért folyó versenynek. A külgazdasági és külügyminiszter elmondta, hogy a Teslával folyamatosan kapcsolatban állnak, de a cég most azt figyeli: hol alakulnak úgy a piaci körülmények, hogy a termékeik iránt nagyobb legyen a kereslet.  Az európai pozícióját figyelve a Tesla jól áll. Az S modellből 12358 darab fogyott 2016-ban, ezzel a harmadik legkeresettebb elektromos gépjármű volt a kontinensen az Európai Alternatív Üzemanyag Megfigyelőközpont (EAFO) gyűjtése szerint. Magyarországon tavaly 201 tisztán elektromos meghatású kocsit értékesítettek - olvasható ki az EAFO statisztikából. 

Az európai üzemmel kapcsolatban az már egyértelműnek látszik, hogy a szokásosnál is jobban neki kell gyürkőznie annak, aki komolyan szeretne kandidálni. A vállalat a nevadai gyárához („Gigafactoryjéhez”) hasonló központot tervez építeni Európában. A beruházás értéke az 5 milliárd eurót is elérheti, amely alapvető változásokat hozna a magyar gazdaságban, amennyiben itt telepítenék az üzemet. Sőt, alkalmas lenne arra is, hogy Magyarországot felhelyezze a globális elektromos járműipar térképére. (Összehasonlításként: a Mercedes kecskeméti üzemei mintegy 2 milliárd euróra tehetőek.) Egy ekkora projekt nem csak egy régió, de az egész ország fejlődésének nagy lendületet adhat, arról nem is beszélve, hogy közvetlenül a gyárban foglalkoztatottak száma elérheti az 5-7 ezret, míg a beszállítóknál közvetetten a cég számára dolgozók állománya megközelíti majd a 10 ezret a nevadai beruházás számai alapján.

Nem meglepő, hogy a lehetséges országok nagyon komoly lobbiharcba kezdtek, s bizony igen bő a versenytársak köre. Összesen tucatnyi állam jelezte, hogy szívesen látná határain belül a Tesla gyárát. A pályázók között pedig igazi ipari nagyhatalmak is akadnak, hiszen Németország és Svédország is az amerikai cég kérői között van. Svédország ráadásul nagyon komoly lépéseket tesz, a Saab egykori telephelyeit már fel is ajánlotta Elon Musknak.

A Tesla nevadai üzemének helyszínkiválasztási folyamata kapcsán feltételezhető, hogy mi az, amit vár a cég. Az amerikai üzemért is kiélezett verseny folyt az államok között, és bár a hírekben más szempontok lettek kidomborítva, ám nagy súllyal nyomott a latban, hogy ki tudja a gazdaságilag legkedvezőbb támogatási csomagot ajánlani. A végül a gyárat sikeresen „megszerző” állam komoly adókedvezményeket mutatott fel. Nevada állam tudatosan is dolgozott a befektetés bevonzásáért: kiküldött egy kérdőívet a Tesla számára, amelyben a beruházási döntésben szerepet játszó körülmények súlyozását kérték. Ebből kiderül, hogy a pénzügyi ösztönzők jóval több pontot kapnak, mint például a munkaerő megléte. Alighanem ez az európai üzem esetében sem lesz másként – mondta Dinh Tamás, a KPMG szenior menedzsere. Arra sem árt készülni, hogy ez a tárgyalássorozat nem hagyományos bürokratikus folyamatot követi majd. Példaként elég ehhez annyi, hogy az amerikai Gigafactory-ért folytatott harcban Kalifornia államot a Tesla a folyamat egy részénél kizárta. Ebbe azonban az állam részéről nem nyugodtak bele, s egy új csomagot raktak le számukra szinte azonnal. A Tesla nem is gondolkodott sokat, azonnal visszaemelte a lehetséges helyszínek közzé Kaliforniát, igaz végül az üzemet nem ott helyezték el. A történet arra mindenképpen rámutat, hogy a szokásoshoz képest Magyarország részéről is jóval dinamikusabban és előremutatóbban érdemes kezelni a beruházással kapcsolatos kérdéseket.

Borítékolható, hogy folyamatos igényváltozások lesznek, olyan elvárásmódosítások, amelyekre azonnal választ kell adni, sőt, jobb lenne, ha elébe tudna menni Magyarország a felmerülő igényeknek – mondta Zsótér Márton, a KPMG szenior tanácsadója.

Ezek alighanem döntő fontosságúak lesznek, talán sokkal inkább, mint a munkaerő kérdése. Már csak azért is, mert a beruházás bejelentése és az első részlegek átadása között legalább 5-6 év eltelik. A Mercedes és az Audi fejlesztések mentén felépült duális képzésben pedig ennyi idő alatt a Tesla gyár első generációs szakembergárdája is kitaníthatónak látszik – nyilatkozott a Népszavának László Zoltán, a feldolgozóipari cégeknél alakult érdekvédelmi közösségeket tömörítő Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke.

Véleménye szerint a hírekben hallott 14-16 ezres szakembergárda a súlyos honi munkaerő problémák ellenére is biztosítható itthon. Elérhetőnek tartja a képzett munkaerőt, hiszen például az elektronikai ipar fejlettsége terén 2006-2012 között jóval a régió előtt jártunk, s ehhez szellemi és fizikai munkaerőből is rendelkezésre állt egy jelentős szakemberállomány. Szinte biztos, hogy megfelelő bérekkel a dolgozói állomány feltöltése a Tesla számára nem okozna gondot – jegyezte meg az érdekvédelmi vezető. Az elvégzett munka minőségével pedig elégedett lenne a gyár. A magyar munkaerő nemzetközi szinten is kiszámíthatóan és jól dolgozik. Éppen ezért alkalmas hosszútávú tervezésre – ez pedig nem mellékes szempont egy ilyen beruházásnál – mutatott rá László Zoltán.

A Vasas elnöke egy részletkérdésre is rámutatott, ami azért szintén markáns kérdés lehet. Egyelőre nehezen látható, hogy a Tesla-projekt inkább autógyártási vagy elektronikai ipari beruházásként működne. Előbbiek sokkal hosszabb távra terveznek előre, s a működésük is hosszú távon alkalmazott, jól bejáratott, sztenderd folyamatokra épül. Az elektronikai ipari cégek jóval gyorsabbak és hagyománytörőbbek. Mégis, ha utóbbi profil lenne erősebb, az a honi munkaerő számára kedvezőbb lehet, hiszen éppen az említett időszakban meglévő hazai kapacitások miatt – amelyből azért több sajnos leépült – versenyelőnyben lehetünk Szlovákiával, Csehországgal, Romániával szemben is. A KPMG szakemberei ugyanakkor kiemelték, hogy valóban nem konvencionális gyárként kell a beruházásra gondolni. Alighanem a robotizáció igen komoly mértékű lesz, így maga a munkaerő költsége vélhetően valóban kisebb súlyt kap a döntésben.

A támogatási csomaghoz visszatérve a KPMG szakemberei rámutattak, hogy nem tűnik mellékes szempontnak a helyszín sem. Az uniós szabályok ugyanis meghatározzák, hogy milyen régióban, milyen támogatást lehet adni. Az ipari szempontból fejletlenebb keleti és déli régióban például kedvezőbb csomag összeállítására adódhat lehetőség, természetesen a számos más, az adható támogatást meghatározó tényező kedvező alakulását feltételezve.

A beszállítói ipar meglétét firtató felvetésünkre a KPMG és a Vasas illetékesei is hasonlóan reagáltak. A Teslának nagyon erős mágnes hatása van. Így ahová települnek, ott a gyár működésének megkezdéséig bizonyosan jelentős beszállítóipari fejlesztések is lesznek. Éppen ezért az emiatti aggodalom nem feltétlenül látszik megalapozottnak. Az persze jó pont, hogy akadnak olyan kapacitások, amelyekre a Tesla akár támaszkodhat is. Így például kedvező „elem”, hogy a Samsung Gödön éppen egy akkumulátorgyár-fejlesztést fejez be. Zsótér Márton ugyanakkor arról beszélt: a benyomások alapján a Tesla az üzemén belül minél inkább önellátásra szeretne berendezkedni. Ebből a szempontból a gödi fejlesztés, vagy a Zalaegerszegi önvezető autóknak épülő tesztpálya előnyt jelenthet, de aligha lesz döntő tényező.

Dinh Tamás összefoglalásként kifejtette: nagyon úgy tűnik az dönt majd, hogy ki milyen csomagot, s különösen támogatási csomagot tud az asztalra tenni. E mellett a pályázó állam részéről az igyekezet, az előremutató megoldáskeresés is fontos lehet. Könnyen lehet ugyanis, hogy ha akad néhány egymáshoz közeli ajánlat, akkor befolyásoló tényező lehet a Tesla döntésében – hiszen hosszútávú befektetésről beszélünk –, hogy az egyes országok közül melyek tűntek együttműködőbbnek, rugalmasabbnak a tárgyalási folyamat során.

CEU-ügy - még több is veszhet....
Nehéz lenne megmondani, hogy a CEU körül zajló eseményeknek lehet-e markáns hatása a Tesla döntésére, s arra, hogy ez visszatartja-e a céget egy magyarországi gyárépítéstől – mondták lapunknak szigorúan név nélkül nyilatkozó pénzügyi szakemberek. Érzékeny kérdés, s ha összevonjuk a két fejleményt, akkor bizony ráncolnom kell a homlokomat – elmélkedett egyikük. Semmiképpen sem mondanám, hogy ez egy Magyarország melletti jó pont. Ha most hirtelen felindultságban kellene nyilatkozni, akkor azt mondanám, egy egyetemmel ilyen nagy hullámokat csapó vitába keveredni nem jó dolog egy ilyen súlyú döntés idején. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy egy unortodox kormánnyal igen kreatívan lehet támogatási kérdésekről tárgyalni.
Volt olyan szakértő, aki csak annyit mondott, ezt a kérdést most nem lehet megítélni. Egy ilyen projekt esetében ugyanis hosszú idő telik el a döntés és a működés között. Lehet, hogy úgy tekint erre a helyzetre – ha egyáltalán vizsgálja ezt a Tesla -, hogy a kérdés azalatt megnyugtatóan rendeződhet. Egy másik forrásunk csak annyit tett hozzá az előzőekhez: ha azt vesszük figyelembe, hogy hogyan pozicionálta magát és vállalatát Elon Musk, akkor nyugodtan kijelenthető, hogy a CEU-ügy és annak hullámai nem segítenek a beruházás elnyerésében.       

A Rogán Antalhoz köthető ügyvédi iroda minden egyes kínai letelepedési kötvényt vásárló ember után ötezer eurót, azaz mintegy másfél millió forintot kapott – írta hétfői számában a Magyar Nemzet.