Előfordulhat-e egy demokráciában, hogy egy közéleti napilapban politikai hirdetést közöl a kormány? Ritkán, hiszen a végrehajtó hatalomnak alapesetben nem reklámok révén, hanem a tevékenységével kell megjelennie a médiában: a kormány kormányoz, a sajtó pedig bírál – ez a szereposztás.
Egy normális országban is megtörténik persze, hogy rendkívüli helyzetben a közhatalom közpénzből fizetett hirdetések útján kommunikál. De Magyarországon nincs rendkívüli helyzet – az Orbán-kabinet maga állítja, hogy példátlan stabilitás és fellendülés van. A nemzeti konzultációnak nevezett direktmarketing-akció pedig még krízis idején sem számítana legitim politikai eszköznek egy olyan kormányzat kezében, amelyik a legfontosabb döntéséről, az önmagának teljhatalmat biztosító új alkotmányról nem tartotta szükségesnek népszavazáson kikérni a (papíron) legfőbb hatalomtulajdonos, a nép véleményét. Aki szerint a nemzedékek életét és ezermilliárdok elköltését befolyásoló sorskérdések helyett inkább arról faggassuk a polgárokat, hogy érdemes-e vegzálni a csendben haldokló civil szervezeteket vagy a magyar területre már csak elvétve tévedő menekülteket, az sürgősen konzultáljon a kezelőorvosával: a tünet olyan fokú értékzavarra utal, amit levelezés útján, távgyógyítással úgysem lehet korrigálni.
Eszmét cserélni sokkal inkább arról volna érdemes, hogy az értelmetlen konzultációról szóló hirdetésnek van-e helye egy kormánykritikus napilapban. Elintézhetnénk azzal, hogy a hirdetési politika a törvény szerint nem szerkesztőségi, hanem tulajdonosi kompetencia, és azt is törvény mondja ki, hogy a hirdetés feladója nem szerez magának jogot a szerkesztőségi tartalom befolyásolására – ám a lényeg mégiscsak ott van, hogy a magyar sajtó egy része a kormányzati reklámokért cserébe rég feladta az elveit és a tisztességét, a másik felét pedig megpróbálja kivéreztetni vagy megvásárolni a hatalom. De még egy piacgazdaságban sem minden felület eladó. Azért az újságoldalért, amit a kormány kifizet, övé a felelősség, az összes többiért viszont továbbra is a miénk: a konzultációs propagandakampány alatt a szabad újságírás zavartalanul üzemel.