Munkagépek forgolódnak Fonyódnál a Balaton medrében – jelezték a magyar tengerért aggódó környezetvédők. A dél-balatoni vasútfejlesztés keretében hullámtörőt építenek, ami megvédi a Balatontól a vasúti pályát. A Szántódtól Balatonszentgyörgyig tartó, és a tervek szerint jövő szeptemberben befejeződő beruházás nettó 72 milliárd forintra drágult az eredetileg tervezett 53-ról. Az egyik kivitelező a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó felcsúti R-Kord Építőipari Kft.
Egy nagyobb viharban a víz átcsapott a síneken Fonyódnál, ahol nagyon közel fut a vasúti pálya a Balatonhoz – annak idején másutt nem volt hely a síneknek, hiszen közel a főút és a magaspart. Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) közlekedési szakértője arról tájékoztatott: a korábbi töltést alkotó zúzottkő elemei a Balaton medrében a parttól tizenöt méterre is megtalálhatók voltak, a most épülő hullámtörő stabilabb, állékonyabb lesz. Azt a szakértő is hangsúlyozta: a kivitelezők rendelkeznek a szükséges engedélyekkel, így a mederkezelő vízügyével is. A Balatonért aggódó környezetvédők kérdése ettől még jogos lehet: rendben lévő-e, hogy a munkagépek a tó medrében forgolódnak?
Kérdésünkkel kedden megkerestük a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt-t. Gyors válaszuk szerint Fonyódnál „többek között új hullámtörő épül, ami a jövőben megóvja a dél-balatoni vasútforgalmat a tó erodáló hatásától. Az előkészítő munkálatok megkezdődtek, tavasszal nagy tömegű kő- és földmunkákat végeznek. A megfelelő védelem érdekében 737 méter hosszan a vízszint fölött egy méterrel alakítják ki a hullámtörőt. Amit – a kikötők építésénél is használatos – helyszínre szállított vízépítési kövekből, a Balaton szabályozási vonalán belül építenek meg, tehát a Balaton vízfelülete nem csökken. A vasútvonal rekonstrukciója és a hullámtörő műtárgy építése jogerős környezetvédelmi, építési és vízjogi létesítési engedéllyel rendelkezik, a munkálatokat ennek megfelelően, a vízminőségre vonatkozó előírások betartásával végzi a kivitelező.