;

BKK;közlekedési kártya;elektronikus bérlet;RIGO;

A kártyaolvasó FORRÁS: BKK

- E-bérlet - Hamarosan csicsereg a RIGO

A fővárosban közlekedők jövő januártól fokozatosan egyre több tömegközlekedési eszközön találkozhatnak a RIGO becenévre hallgató elektronikus jegy- és bérletrendszerrel – ígéri a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A cég nyártól kezd komolyabb tájékoztatási kampányba.

A fővárosi elektronikus bérlet- és jegyellenőrző rendszer első készülékei idén áprilisban készülnek el, az engedélyezést és tesztelést követően a beléptető rendszer első kapuit júniusban kezdik telepíteni – tudtuk meg a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK). A rendszert a próbák után „élesben” 2018 elejétől fokozatosan indítják el. Az új ellenőrzési mód tesztelése valójában még 2015-ben megkezdődött, először a BKK szabadjegyre jogosult 1500 dolgozója kapott elektronikus kártyát, hamarosan pedig a BKV Zrt. 22 ezer munkatársa és családtagjaik jutnak hozzá a plasztik laphoz.

A Mobilfizetési Zrt. elvileg ezekben a napokban fejezi be a kártyák személyre szabását, ami a regisztráció tesztelésének fontos eleme. Ezután jön annak kipróbálása, hogy a rendszer hiba nélkül érzékeli-e a kártyák érvényességét, jól működik-e az egyéni számla feltöltése és a pénz felhasználása, majd végül a működés teljes folyamatát végigpróbálják – tájékoztatta a Népszavát a cég kommunikációs központja.

Közben a BKK jelenlegi és korábbi vezetése a sajtóban és a közösségi oldalakon üzenget egymásnak, a másikra hárítva a felelősséget a projekt csúszásáért. Már 2004-ben felbukkant a hírekben, hogy tűrhetetlenül sok a bliccelő Budapesten, a világ nagyvárosaiban, például Londonban bevált jegyellenőrzési módszert kellene itt is bevezetni. Kevés volt az eltelt 12 év ennek a - laikusok számára egyszerűnek tűnő – feladatnak a megoldására. A mai helyzet annyiban tér el minden korábbi fejezettől, hogy a készülékek és a kapuk hálózatának kiépítéséről a másodszor is kiírt közbeszerzési pályázat lezárása után élő szerződés van a német Scheidt &Bachmann nevű vállalattal, tehát valami elindult. Ugyanakkor nemrég a Mandiner azt hozta nyilvánosságra, hogy a precíz németek kiborultak a laza magyar fizetési fegyelemtől, úgyhogy Tarlós István főpolgármesternek kellett elsimogatni a két vállalat pénzügyi vitáit.

A BKK a Népszavának a rendszer áttervezésével magyarázta a csúszást, amire azért volt szükség, mert először nem vették figyelembe az elektronikus személyi igazolvány (eSZIG) megjelenését, nem számoltak a HÉV és az agglomerációs autóbuszok államnak történő átadásával és a közlekedési kártyákkal kapcsolatos jogszabályok változásaival.

A korszerűnek nevezett beléptetés tehát előbb-utóbb elindul, de amolyan magyar módra megcsinált rendszer lesz. A nagy forgalmú, nem első ajtós buszokon és villamosokon például nem lesz kötelező érvényesíteni a bérletet, a 3-as metró állomásain pedig csak a felújítás után szerelik fel a beléptető kapukat. A közlekedési társaság kommunikációs munkatársai elkezdték a lakossági tájékoztatási kampány tervezését, és elindultak ennek közbeszerzései is. Nyártól találkozhatunk a BKK reklámanyagaival.

Hamarosan csicsereg a RIGO
A RIGO-nak keresztelt elektronikus rendszer elindulásával a mostani papírbérletet egy névvel és fényképpel ellátott utazási kártya váltja fel, ami nem ruházható át másra, letiltani is csak úgy lehet majd, mint a bankkártyákat. Ezt mindenkinek ki kell váltani az okmányirodában, akinek nincs e-személyigazolványa, még a 65 év fölöttieknek is.
A regisztrációnál az eddig is használt igazolásokat kell bemutatni, ha valaki kedvezményre jogosult. Akik csak alkalmanként, néha (alkalmi használók) szeretnék használni a kártyát, ők a BKK ügyfélközpontokban, bérletpénztáraknál és a BKK-automatáknál válthatnak majd ki várhatóan úgynevezett anonim kártyákat, ezekkel nem lehet bérletet váltani, kizárólag csak pénzegyenleg alapú utazásra használhatóak. Mint a telefonkártyát, ugyanúgy lehet majd pénzzel feltölteni.
Nem kell majd fotót vinni a kártya igénylésekor, mert a Nemzeti Egységes Kártyarendszer (NEK) adatfelvételekor mindig készül digitális fénykép, amit a közlekedési kártyához is használhatnak. A kész igazolványt át lehet majd venni a cég ügyfélközpontjában, de kérésre postai úton is kiküldik majd lakcímünkre.
Az ellenőrök hordozható kézi készülék segítségével végzik majd munkájukat, amelyek révén könnyen és gyorsan ellenőrizhetik a kártyák érvényességét.

Arra kérte a francia áramelosztó a fogyasztókat, hogy csökkentsék a csatolt fájlokkal súlyosbított e-mailjeiket, ezzel is védve a környezetet. A felhívás felvetette a kérdést: valóban ártanak a levelek a környezetnek? Egy brit kutató szerint egy e-mail 4 gramm széndioxid kibocsátását jelenti. A kibocsátás kis részben a felhasználó gépének elektromos fogyasztásából, és főleg a nagy adatközpontok informatikai és egyéb felszereléseiből, például a légkondicionáló berendezésekből erednek.