A fővárosi elektronikus bérlet- és jegyellenőrző rendszer első készülékei idén áprilisban készülnek el, az engedélyezést és tesztelést követően a beléptető rendszer első kapuit júniusban kezdik telepíteni – tudtuk meg a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK). A rendszert a próbák után „élesben” 2018 elejétől fokozatosan indítják el. Az új ellenőrzési mód tesztelése valójában még 2015-ben megkezdődött, először a BKK szabadjegyre jogosult 1500 dolgozója kapott elektronikus kártyát, hamarosan pedig a BKV Zrt. 22 ezer munkatársa és családtagjaik jutnak hozzá a plasztik laphoz.
A Mobilfizetési Zrt. elvileg ezekben a napokban fejezi be a kártyák személyre szabását, ami a regisztráció tesztelésének fontos eleme. Ezután jön annak kipróbálása, hogy a rendszer hiba nélkül érzékeli-e a kártyák érvényességét, jól működik-e az egyéni számla feltöltése és a pénz felhasználása, majd végül a működés teljes folyamatát végigpróbálják – tájékoztatta a Népszavát a cég kommunikációs központja.
Közben a BKK jelenlegi és korábbi vezetése a sajtóban és a közösségi oldalakon üzenget egymásnak, a másikra hárítva a felelősséget a projekt csúszásáért. Már 2004-ben felbukkant a hírekben, hogy tűrhetetlenül sok a bliccelő Budapesten, a világ nagyvárosaiban, például Londonban bevált jegyellenőrzési módszert kellene itt is bevezetni. Kevés volt az eltelt 12 év ennek a - laikusok számára egyszerűnek tűnő – feladatnak a megoldására. A mai helyzet annyiban tér el minden korábbi fejezettől, hogy a készülékek és a kapuk hálózatának kiépítéséről a másodszor is kiírt közbeszerzési pályázat lezárása után élő szerződés van a német Scheidt &Bachmann nevű vállalattal, tehát valami elindult. Ugyanakkor nemrég a Mandiner azt hozta nyilvánosságra, hogy a precíz németek kiborultak a laza magyar fizetési fegyelemtől, úgyhogy Tarlós István főpolgármesternek kellett elsimogatni a két vállalat pénzügyi vitáit.
A BKK a Népszavának a rendszer áttervezésével magyarázta a csúszást, amire azért volt szükség, mert először nem vették figyelembe az elektronikus személyi igazolvány (eSZIG) megjelenését, nem számoltak a HÉV és az agglomerációs autóbuszok államnak történő átadásával és a közlekedési kártyákkal kapcsolatos jogszabályok változásaival.
A korszerűnek nevezett beléptetés tehát előbb-utóbb elindul, de amolyan magyar módra megcsinált rendszer lesz. A nagy forgalmú, nem első ajtós buszokon és villamosokon például nem lesz kötelező érvényesíteni a bérletet, a 3-as metró állomásain pedig csak a felújítás után szerelik fel a beléptető kapukat. A közlekedési társaság kommunikációs munkatársai elkezdték a lakossági tájékoztatási kampány tervezését, és elindultak ennek közbeszerzései is. Nyártól találkozhatunk a BKK reklámanyagaival.