A Pékszövetség a mostani tanácskozáson is a munkaerőköltség növekedése miatt tartotta elkerülhetetlennek a kenyér árának rendezését. A találkozóra meghívást kapott valamennyi jelentős kiskereskedelmi lánc, azonban közülük csak a CBA, a COOP és a Tesco képviseltette magát, amelyek képviselői hangsúlyozták, hogy nyitottak a sütőipar helyzetének javítását célzó tárgyalásokra. (Az ALDI, az Auchan, a Lidl, a METRO, a Penny Market, a Reál és a SPAR nem vett részt az eseményen.)
Szilágyi Péter, a Magyar Pékszövetség tanácsadója elmondta: hosszú évek óta nehéz helyzetben van a sütőipar, a vállalkozások eredménye elmarad az – amúgy is alacsony eredményességű – élelmiszeripari ágazat számaitól. A sütőipari vállalkozások árbevétel-arányos bruttó jövedelmezősége két százalék körül alakul, ez az alacsony eredményszint nem teszi lehetővé a szükséges fejlesztések, korszerűsítések végrehajtását. Hozzátette: a sütőipar az egyik leginkább kézimunka-igényes szakágazat, ezért a munkaerő költségének változásai az átlagnál érzékenyebben érintik a sütőipari vállalkozásokat.
A hazai sütőiparban körülbelül ezer vállalkozás működik, a szakágazat bruttó termelési értéke mintegy 156 milliárd forint. A sütőipar megközelítőleg 23 ezer főt foglalkoztat. A januártól kötelező minimálbér-emelés miatt az egy személyre eső bérköltség átlagban 23 ezer forinttal nő. A statisztika szerint az egy főre eső éves kenyérfogyasztás 37 kilogramm körül alakul (2002-ben ez még 62,7 kiló volt). Az Eurostat adatai szerint 1 kg fehérkenyér ára az Európai Unióban átlagosan 2,1 euró, Magyarországon csupán 0,88 euró, ennél a közösségben csak Bulgáriában alacsonyabb a kenyér ára. Ha a pékek szándéka érvényesül, úgy az átlagban 260 forintos kilónkénti fehér kenyér árak a 280-300 forintos sávba kerülhetnek. Utoljára 2011-ben emeltek árat a pékségek.
A megbeszélésen részt vett Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára is, aki kiemelte: fontos, hogy mihamarabb rendeződjön a sütőipar helyzete. Ellenkező esetben félő, hogy nő a szürkegazdaság aránya az ágazatban, vagy a termékek minőségének romlásával kell számolnia a fogyasztóknak.