MÜPA;Bartók Béla Hangversenyterem;Kínai Nemzeti Opera és Táncdráma Színház;Hong Hszia;

- Közelkép - Pi-pák a Müpában

Szakmai szempontból lehetetlen feladatra vállalkozik az az újságíró, aki beül a Müpa Bartók Béla hangversenytermébe, hogy kritikát írjon a nagy kínai hangversenyről. Addig nincs semmi baj, amíg az előre kikészített zenekari széksorokat látja. Nagyjából ugyanannyit raktak ki, mint az európai, „világi” szimfonikus zenekarok tagjainak, talán ugyanolyan formai sorrendben. Na de amikor megjelennek a kínai zenészek!

Mit megjelennek?! Bevonulnak! Mégpedig úgy, hogy először egyedül érkezik egy komor tekintetű úr. Hosszú, furulyának látszó hangszert tart a bal kezében, de ni csak! Húrja is van. A cső alsó végében kis gömböcske látszik, a felső végét gyűrű zárja. A zenész jobb kezében vonót tart, olyat, mint a hegedűé. Meghajol a közönség előtt. Taps. A színpadi művészbejáró felé fordul. Most ő tapsol egyet. Erre megindulnak a zenészek, tehát ő az első ember, az első zenész az együttesben, mindet az ő intésére csinálnak: leülést, a hangszerfelvételt. Az egységes normál „a” és még egy hang, alán az „a”-tól egy terccel lejjebb szól.

Még semmit nem játszott a zenekar a közönségnek, az mégis máris egyik ámulatából a másikba esik. A nagyterembe besuhan a kínai kultúra szelleme.

Amikor minden zenész, nők és férfiak egyaránt, magas nyakú zárt fekete szatén blúzban és bíborszoknya-félében leül székére, a közönséget újabb meglepetés éri. Az európai szimfonikus zenekarok koncertjein baloldalon és jobboldalon a hegedűsök ülnek. Itt a kínai tradicionális zenekarban nincs hegedű, de van helyette az a hosszú, furulyának látszó hangszert, amelyet a zenekar első embere tart a kezében. Ez az erku. Akik ezen játszanak, vannak vagy tizenegyen, a bal oldalon ülnek, éppúgy, mint a nyugati zenekarokban a hegedűsök. Ám a jobboldalon semmilyen nyugati hangszer nem látható. Rövid nyakú, körte alakú lantféléket tartanak ölükben a hölgyek: négyhúros, pengetős kínai hangszereket, ezek a pi-pák. Az i.e. 3. században már játszottak rajta. A pi-pa rövidnyakú lantféleség, húrjait selyemből fonják. A kínai selyemnek magasztos a hangja.

Látni lehet még egy furcsa, sokhúros, a zenekar előtt keresztben fekvő hangszert is – ez a ku-cseng, a kínai citera, ami a magyarnál jóval nagyobb és több a húrja.

A zenekar első embere ismét jelez, a zenészek feszülten várakoznak, hangszerüket készenlétbe helyezik, az együttes tagjai között a hangversenyterembe lép a karmester, Hong Hszia, Kína híressége. Kezet fog a zenekar első emberével, majd felemeli a vezénylő pálcát és kezdődhet a nagy kínai újévi hangverseny.

Ám amit hallott a közönség, azt a különleges hangzatot, amit a magyar ember füle igen ritkán hallhat, ráadásul ilyen magas művészi előadásban – azt nem lehet leírni, betűkkel továbbítani. A hangjegyek hangszerrel megszólaltathatóak, de betűkkel nem. Helyette most csak az írható, hogy ritka művészi élményt adott a Müpában a Kínai Nemzeti Opera és Táncdráma Színház kínai tradicionális zenekara Hong Hszia vezényletével, a mi karácsonyunk és szilveszterünk után, a kínai holdújév első napjaiban, az idén, a kakas évében. A Müpa kínai koncertjét ritka ajándéknak tekintjük, sikerült a távoli nagy ország több ezer éves zenekultúrájának néhány valódi gyöngyszemét felvillantatni egy feledhetetlen zenei élmény keretében.

Jordán Tamás Hátrametszés című, Az életem - tétre, helyre, befutóra alcímű könyvében alaposan a szőnyeg alá néz. Odasöpört ugyanis temérdek mindent, amit el akart hessegetni magától. De ezúttal mindarról leltárt készített, ami felhalmozódott.