;

autópálya-matrica;e-matricák;átalánydíjas;

Fotó: Népszava

- Autópályamatrica - Aránytalan, de olcsóbb?

A személyautóknál érvényes matricarendszer egyenlőtlen – vetette fel a napi.hu. A tíznapos bérlettel ugyanannyit fizet az, aki csak egyszer tesz meg egy távolságot, mint az, aki minden nap levezeti ugyanazt oda-vissza. A használatarányos útdíjrendszer viszont többe kerülne a közlekedőknek – szól az ellenvélemény. A szaktárca nem tervez változtatást.

Rosszul jár az az autós, aki csak egyetlen napon át veszi igénybe az autópályát, mint aki a tíznapos matrica érvényessége alatt folyamatosan közlekedik a fizetős útszakaszokon. A megoldás – a napi.hu cikke szerint - a használatarányos útdíjrendszer, amely már évekkel ezelőtt kiépült, de az csak a teherautókra vonatkozik, a személyautókra nem. Bevezetéséhez ma már kapukra sem lenne szükség, mivel a rendszer alapjai a teherautóknál bevezetett útdíjnak köszönhetően adottak.

Az úgynevezett eseti matrica bevezetése kapcsán – a lapnak nyilatkozók szerint - figyelni kell arra, hogy a nem útdíjköteles utakon ne növekedjen meg a forgalom. A Népszavának nyilatkozó minisztériumi szakemberek szerint azonban ez „marhaság”, hiszen, ha megkönnyítik, esetleg olcsóbbá teszik a pályahasználatot, az a többi közút terhelését éppen, hogy csökkentené.

Az alternatív megoldások szorgalmazói szerint átmeneti megoldást jelenthetne egy speciális, virtuális matrica, amely rokona lehetne a ma létező 10 napos vagy a havi autópályadíjaknak. Lényege az lenne, hogy annyiba kerülne, mint a mostani tíznapos bérlet, de a használó által meghatározott öt napon lenne érvényes a tíznapos időtartamon belül.

Ennél egyszerűbb lenne viszont, ha a pályahasználó az általa meghatározott időtartamra, fél, akár egy napra vagy tetszőleges időtartamra egy arányos díjszabás tételeiből választhatna a számára szükséges „matricából”. Kicsit arra hasonlítana ez, ahogyan a műsorszolgáltatók kínálatáról is dönthet(ne) az előfizető. A probléma viszont közös.

Ahogyan a szolgáltatók is csomagokat kínálnak, elvágva annak lehetőségét, hogy az előfizető maga válogassa össze az általa nézni kívánt csatornákat, úgy az autósok sem dönthetnek egyedi úticéljaikról.

Bár mindkét esetben adottak a megoldás technikai feltételei, a szolgáltatók más szempontok alapján mérlegelnek.

Mint a szaktárca közleményéből kiderül: jelenleg nem tervezi a megtett úttal arányos díjfizetés kiterjesztését a személyautókra. A fejlesztési minisztérium minden reális lehetőséget mérlegel az útdíjszedési rendszerek felhasználóbarát finomhangolása érdekében. A megtett úttal arányos díjfizetés leginkább az alkalmi használók számára jelenthetne vonzó alternatívát. A rendszeresen sztrádákon autózók - különösen a rendkívül kedvező árú megyei matricák bevezetése után – jobban járnak az átalánydíjas megoldással.

Kétségtelen: az átalánydíjjal az agglomerációból közlekedők járnak jól, de a jelenlegi rendszer felülvizsgálata az autósok érdekeit szolgálhatná.

Lehetővé vált az e-matricák érvényességének lekérdezése
A tavalyi évre szóló éves autópályamatricák érvényessége 2017. január 31-én éjfélkor lejár. Az e-autopalyamatrica.hu portált üzemeltető Biorobotok Informatikai és Adatfeldolgozási Kft. új fejlesztése - mindössze néhány adat megadásával lehetővé teszi az adott rendszámhoz tartozó érvényes úthasználati jogosultság lekérdezését - írja az Üzleti Sajtószolgálat.
Az érvényesség lekérdezése jelenleg a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. viszonteladói hálózatában online vagy SMS-ben vásárolt matricákra vonatkozik, tehát például benzinkúton vásárolt matrica érvényessége egyelőre nem kérdezhető le. Az új fejlesztés azonban lehetővé teszi ez utóbbiak lekérdezését is. Az új szolgáltatás itt elérhető.

Civil szervezetek feje fölött, az ő bevonásuk nélkül róluk tárgyalni és döntést hozni - ez a Fidesztől megszokott hatalmi arrogancia. Az MSZP tiszteli annyira a civil társadalmat, hogy nem vesz részt a bevonásuk nélkül meghirdetett ötpárti egyeztetésen – üzente pártja nevében a Jobbiknak tegnap Tóth Bertalan.