;

2016;légikatasztrófák;biztonságos;javuló statisztikák;

- Több százan haltak meg repülőgép-szerencsétlenségben

Több mint háromszázan haltak meg tavaly légikatasztrófák következtében, ennek ellenére 2016 a második legbiztonságosabb évnek számít a civil légiközlekedés történetében. A mintegy 35 millió repülőútból 19 olyan baleset történt, amely halálos áldozatot követelt, kettő olyan légitársaságnál, amelyek az Európai Unió feketelistáján szerepelnek.

Bár tavaly valamivel több baleset történt, mint 2015-ben, továbbra is a repülés számít a legbiztonságosabb közlekedési formának az Aviation Safety Network (ASN) szerint. A szakportál friss, légikatasztrófákat összesítő jelentéséből kiderült, 2016-ban 19 légi baleset történt, 325 halálos áldozatot követelve. A 19 balesetből kettő olyan légitársasággal történt, amelyek szerepeltek az Európai Unió feketelistáján, emiatt megvonták tőlük az európai repülési jogot.

A jelentés a civil légi közlekedési eszközöket ért szerencsétlenségeket összesíti. A katonai repülőgépek balesetei nem kerültek be a statisztikába, így abban nem szerepel az orosz légierő repülőjének decemberben lezuhant, 92 ember - köztük az Alekszandrov-kórus 64 tagjának - halálát okozó tragédiája sem.

Javuló statisztikák

A tavalyi évben mintegy 35 millió civil járatot teljesítettek, az adatok szerint 3,2 millió járatra jutott egy baleset, a halálos áldozatok számát tekintve pedig minden 10,7 millió utasra jutott egy áldozat. A legtöbb baleset (13) akkor történt, amikor a repülő már elérte az utazómagasságot. Három baleset történt felszállás, egy emelkedés, kettő pedig ereszkedés közben. Annak ellenére, hogy a balesetek száma növekedett (2015-ben összesen 16 volt), a múlt évben sokkal kevesebben haltak meg (tavaly előtt 560-an vesztették életüket).

A statisztikákat 1946 óta vezetik, az ASN szerint a repülésbiztonság szempontjából a tavalyi volt a második legbiztonságosabb év, a halálos áldozatok száma csak 2013-ban volt kevesebb (265). A legtöbb halálos áldozatot követelő légi baleset 1972-ben történt, akkor 2513-an haltak meg. A statisztikák lényegében azóta csökkenő tendenciát mutatnak, az áldozatok száma 2005-öt követően pedig egyetlen évben sem emelkedtek ezer fölé.

Harro Ranter szerint a javuló adatok nem meglepőek. Az ASN elnöke elmondta: a balesetek átlagos számában 1997 óta folyamatos, stabil csökkenés figyelhető meg, ami az elmúlt években bevezetett és a nemzetközi légügyi szervezetek által folyamatos fejlesztés alatt álló biztonsági erőfeszítéseknek köszönhető.

A legszörnyűbb balesetek

A tavalyi év egyik legszörnyűbb légi katasztrófája a bolíviai LaMia repülőgépének novemberi balesete volt. Az utasszállító alig néhány percre volt végcéljától, amikor Kolumbiában, Medellín város közelében lezuhant. A repülő 2700 méter magasságban lehetett, amikor egy hegyoldalnak csapódott, 71 ember (köztük a brazil Chapecoense focicsapat 19 játékosa) halálát okozva, hatan viszont - a csodával határos módon - túlélték a katasztrófát. Mint kiderült, a gép pilótája nem közölte időben a légi irányítással, hogy kevés az üzemanyag, a kerozin nem sokkal a leszállás előtt fogyott ki a tankból.

Minden jel szerint merénylet miatt zuhant le tavaly májusban egy EgyptAir-repülőgép a Földközi-tengerbe. A gép Párizsból tartott Kairóba, amikor május 19-én hajnalban eltűnt a radarról. A katasztrófában 66 ember vesztette életét. Bár a nyomozás még tart, az egyiptomi hatóságok azt jelentették, a helyszínen robbanószer maradványokat találtak. Februárban pedig egy ember meghalt, amikor a Hermes Airlines Mogadishu repterét éppen elhagyó gépének egyik kabinjában bomba robbant.

A Flydubai Boeing 737-esének rosztovi lezuhanása ugyancsak súlyos eset volt. A katasztrófa tavaly márciusban történt; a gép óránként 600 kilométeres sebességgel haladt, majd 50 fokos szögben, leszállás közben a futópályába csapódott. A fedélzeten 62-en tartózkodtak, egyikük sem élte túl a becsapódást. A Flydubai légitársaságnak ez volt az első halálos áldozattal járó tragédiája a 2009-es indulása óta. A baleset okai továbbra is tisztázatlanok, de a legvalószínűbb, hogy emberi hiba okozta.

Nincs biztonságosabb

A katasztrófák ellenére kijelenthető: a repülés továbbra is a legbiztonságosabb közlekedési mód, a légi biztonság javítása is folyamatos. Nem csupán a biztonsági ellenőrzések szigorodtak az elmúlt években, a pilótáknak, valamint a légi irányítóknak is fejlettebb radarrendszer áll rendelkezésükre, emellett mind a földi, mind a légi személyzet átfogóbb felkészítést kap a különböző vészhelyzetek kezelésére. A repülőgépek szerkezeti kialakítása is változott: ha a gép valamelyik eleme - például egy hajtómű - meghibásodik, a terhelés biztonságosan megoszlik más elemek között. Mindemellett a repülőgép-ipari alkatrészgyártásban is sokkal jobb a felületi- és alkatrészminőség, mint korábban.

„Legyen 2017 az az esztendő, amikor mi polgárok, kormányok és vezetők egyaránt arra törekszünk, hogy áthidaljuk az ellentéteinket", ezt üzente első főtitkári beszédében António Guterres, az ENSZ új vezetője, aki január 3-án foglalta el irodáját a világszervezet New York-i központjában. A portugál politikusnak igen komoly kihívásokkal kell szembenéznie ENSZ-főtitkárként, hiszen régen nem tevődött egymásra ennyi súlyos válság és probléma, mint most. De a legnagyobb kihívás talán maga a szervezet rég halogatott reformja.