Eddig a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) feladata volt a szakemberek kifizetése, de a sporttörvény január 1-től hatályba lépő módosítása után ezt a feladatot is az Emmi látja el.
A kft. bevonására azért van szükség, mert a jogszabályok csak meghatározott összeghatárig engedélyezik az Emmi számára a személyi jellegű kiadásokat.
A Pro Rekreatione Közhasznú Nonprofit Kft.-t gárdonyi székhellyel jegyezték be 2011-ben, tevékenységi körei rendkívül szerteágazóak, a hajógyártástól kezdve az építmény-üzemeltetésen kívül az irodagép-kölcsönzésen keresztül a szállodai szolgáltatásig sok mindennel foglalkozik a cég.
Lapunk megkereste az Emmi-t és a kft-t is, a minisztériumtól eddig nem kaptunk választ arra a kérdésünkre, hogy valóban külsős cég bevonásával kapják-e meg havonta a pénzüket a kiemelt edzői programba bekerült szakemberek. A kft.-nél telefonos érdeklődésünkre szűkszavúan annyit válaszoltak: folyamatban lévő tárgyalásról nem adnak információt, de elismerték, hogy erről egyeztetnek az Emmivel.
A Pro Rekreatione Közhasznú Nonprofit Kft. minden bizonnyal nem első alkalommal kapcsolódik be állami források továbbításába. Legalábbis erre utal, hogy idén áprilisban az Állami Számvevőszék (ÁSZ) már elmarasztalta a céget. Április 7-én az alábbi közlemény jelent meg az ÁSZ honlapján: „Az Állami Számvevőszék befejezte a Pro Rekreatione Közhasznú Nonprofit Kft. (PR Kft.) 2011-2014 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Az ellenőrzött időszakban több területen szabálytalanságok voltak: az ÁSZ megállapította, hogy az állami vagyon hasznosítására kötött szerződések, a tulajdonosi joggyakorlás, az elszámolások, a vagyongazdálkodási feltételek kialakítása, a vagyongazdálkodás, illetve vagyonnyilvántartás, valamint az adatszolgáltatás nem volt szabályszerű. A közbeszerzési törvény előírásait a PR Kft. három esetben nem tartotta be, az értékhatárt meghaladó szerződések megkötéséhez nem folytattak le közbeszerzési eljárást. A társaság tevékenysége nem támogatta az állami vagyonnal való szabályszerű gazdálkodást.
(…)A PR Kft. kezelésében lévő állami vagyon hasznosítására kötött vagyonkezelési/használati szerződések nem voltak szabályszerűek. A Fejér Megyei Intézményfenntartó Központ és a PR Kft. által kötött, 2012. október 15.–2013. május 2. között hatályos vagyonhasználati szerződés nem rögzítette az állami vagyon megőrzéséhez, valamint a felelős gazdálkodáshoz szükséges követelményeket.
(…)A PR Kft. a vagyongazdálkodási tevékenységének feltételeit nem a jogszabályi előírásoknak és tulajdonosi elvárásoknak megfelelően alakította ki. A 2011. szeptember 27-től hatályos számviteli politikát nem aktualizálták a jogszabályi, illetve a tulajdonosi joggyakorló személyében és a vagyonkezelésben bekövetkezett változásokkal összhangban. Az eszközök és források leltárkészítési és leltározási szabályzatában nem határozták meg a mennyiségi leltárfelvétel gyakoriságát. A vagyonnyilvántartás a saját és a kezelt vagyon vonatkozásában nem volt összhangban a jogszabályi és a tulajdonosi joggyakorló által előírt követelményekkel.
A PR Kft. a 2011. október 1.-2012. január 1. között kezelt önkormányzati vagyont, valamint a 2012-2014. között kezelésében lévő állami vagyont nem különítette el a saját vagyonától. A tulajdonosi joggyakorló felé megtörtént az információk átadása, de szabályozott keretek között működő információs rendszert nem hozott létre a társaság. A 2012-2014. évekre vonatkozó beszámolók nyilvánosságra hozatala nem felelt meg a számviteli törvényben foglaltaknak, nem a jóváhagyott beszámolókat helyezték letétbe, illetve tették közé.
Az ÁSZ a PR Kft. ügyvezetőjének, valamint az Emmi miniszternek fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.”
Lapunk érdeklődésére az ÁSZ azt válaszolta, hogy a közleményben jelzett javaslatok és intézkedési tervek elkészültek, azok megfeleltek a törvényi előírásoknak.