Péntek estig nem kapta kézhez a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) határozatát a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), bár a testület honlapjáról értesültek a döntésről - közölte lapunkkal a BKK vezérigazgatója. A KDB szerdán semmisítette meg azt a közbeszerzési eljárást, ami lehetővé tette volna a 3-as metró felújítása idejére a buszpótlást.l Dabóczi Kálmán a Népszavának arról beszélt, ha megkapják a határozatot, a BKK-nak 15 napja lesz, hogy jogorvoslatot kérjen, eldöntse, milyen lépéseket kíván tenni. Dabóczi úgy tudja, az üggyel szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés is foglalkozik.
Nehéz helyzetben vannak, mert a KDB kifogása számukra szakmailag nem elfogadható - fogalmazott a vezérigazgató. Figyelmeztetett, ha ismét szolgáltatásvásárlásra kell pályázatot kiírniuk, a korábbi tenderen érdemben nem tudnának mit módosítani. A KDB szerint a közlekedési központ nem adta meg elég pontosan a konkrét igényeit, amit Dabóczi cáfolt. Közölte, a BKK az ajánlati felhívásban is jelezte, a pályázóknak nyilatkozniuk kell, hogy a pótló buszokhoz szükséges személyi állomány - kb. 400-450 sofőr - rendelkezésre áll, hiszen a főváros szolgáltatást vásárol, amire jelenleg kormányhatározat kötelezi. Eddig senkinek sem okozott gondot, hogy szolgáltatás vásárláskor a buszok vezető kell, korábban a Volánbusznak sem - jelentette ki a vezérigazgató, aki érthetetlennek nevezte, hogy most miért ilyen mondvacsinált ürügybe kapaszkodik a KDB.
A közgyűlésnek kell mérlegelnie, hogy ismét külső céget akarnak-e megbízni a buszos szolgáltatással, vagy Budapest 150 új autóbuszt vásárol, amit a város üzemeltet. Ez volt a korábbi elképzelés, amíg a kormány "keresztbe nem feküdt". Tarlós István főpolgármester a napokban ez utóbbi megoldást ismét lehetségesnek nevezte.
A BKK vezérigazgatója szerint a busztender megsemmisítését nem korrekt a 3-as metrófelújítás csúszásával összekapcsolni, de a pótlásnak és a felújításnak szinkronban kell lenni. A felújítással nem várhatják meg, amíg egyes pályázók valóban képesek lesznek magyar autóbuszokat, valamint sofőröket biztosítani. Dabóczi szerint mindenképpen megoldást kell találni, hogy mielőbb megkezdhessék a felújítást. Annál is inkább, mert megtörténhet, hogy műszaki okok miatt a 3-as metrót akár szakaszosan, akár teljes hosszában le kell állítani. Ha így lesz, sem a főváros, sem a BKK, mint közlekedésszervező nem hivatkozhat arra, hogy a magyar buszgyártás feltámasztására várnak, hanem a biztonság érdekében azonnal cselekedniük kell. A vezérigazgató emlékeztetett rá, a metró azonnali felújításra szorul, a biztonsági berendezésektől, síneken, kocsikon át az állomásokig. Akadálymentesítésre is szükség lenne, ám azt, hogy végül mire lesz pénz, nem tudta megmondani. Azt viszont igen, hogy új buszokat a felkészült cégek 4-6 hónapon belül képesek gyártani, ezzel kell lépést tartania a hazai gyártóknak, pályázóknak is.