Hirdetések;Tarlós István;3-as metró;

FOTÓ: Tóth Gergő/Népszava

- Elbukott a buszközbeszerzés - Még tovább csúszik a 3-as metró felújítása?

Még tovább csúszhat az M3-as metró felújítása, miután a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) megsemmisítette a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által meghirdetett tendert, amelyben a metrópótlás idején szükséges kapacitást rendelték volna meg. Tarlós István pont ma nyilatkozott a köztévének arról, hogy nem szabadna vacakolni a metrófelújítással, de most úgy tűnik, hogy pontosan ez történik.

Tovább csúszhat az M3-as felújításának kezdete, mert az ehhez szükséges metrópótló buszok egyelőre nem jöhetnek Budapestre. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) ugyanis megsemmisíti az ajánlatkérő, Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. 150 autóbuszos szolgáltatás nyújtására  vonatkozó, még június közepén megjelentetett előzetes tájékoztatóját és valamennyi, a közbeszerzési eljárás során ezt követően hozott közbeszerzési dokumentumot, illetve döntést – derül ki a KDB most közzétett határozatából. A KDB egyúttal negyvenmillió forintra büntette a BKK-t, mert az ajánlatkérő megsértette a közbeszerzésekről szóló törvény bizonyos paragrafusát.

Korábban a fejlesztési minisztérium álláspontja szerint a BKK Zrt. úgy határozta meg az adott közbeszerzési eljárás feltételeit, hogy azzal kizárta a közbeszerzési versenyből az állami tulajdonú gazdasági szereplőket. Ezek után a KDB ideiglenes intézkedésként felfüggesztette az eljárást, most pedig gyakorlatilag véget vetett a tendernek, bár az ajánlatkérőnek 15 napja van a fellebbezésre.

A Világgazdaság emlékeztet, hogy a jogszabály alapján a KDB többféle határozhatott hozhat: egyrészt kifogás nélkül tovább engedheti a pályázatot, vagy valahonnan megismételteti az eljárást, és megsemmisítheti a pályázatot.

Ebben az esetben ez utóbbi történhet, vagyis amennyiben a BKK továbbra is igényt tart a buszokra, akkor újabb pályázatot kell kiírnia. E miatt pedig tovább csúszik az M3-as metró felújítása. Tarlós eddig azzal számolt, hogy márciusban elkezdhetik a felújítást, ahhoz viszont addigra meg kellene érkeznie a 150 autóbusznak, amire egyre kevesebb az esély.

A BKK a tendert azért hirdette meg, hogy a 3-as metró felújításának ideje alatt a buszos pótlás biztosított legyen. Erre az időszakra ugyanis 150 csuklós autóbuszt kell forgalomba állítani. A társaság júliusban közölte, hogy megindult a buszok megrendelésére vonatkozó eljárás. A Fővárosi Közgyűlés június 8-i ülésén döntött arról, hogy szolgáltatásmegrendeléssel oldják meg a buszos pótlást a metróvonal felújítása idején, ha a kormány ezt támogatja, és az új járművek vásárlásához viszonyított többletköltséget biztosítja. A Magyar Közlönyben július 1-jén jelent meg a határozat, amely ezt biztosította. Korábbi tervek szerint a BKV 110 Solaris típusú csuklós buszt vásárolt volna 9,7 milliárd forintból, a fennmaradó 40 buszt pedig más vonalakról csoportosították volna át.

Tarlós István a Világgazdaságnak szerdán azt mondta: ha a BKK, illetve a BKV "házon belül" talál annyi autóbuszt, amellyel egy szakaszon elkezdhetik a 3-as metró felújítását, akkor mérlegelik annak lehetőséget, hogy "elfelejtik" a szolgáltatásvásárlást. Ehhez körülbelül hatvan-hetven autóbuszra lenne szükség. A főpolgármester hangsúlyozta, hogy figyelembe akarják venni a kormány autóbuszgyártási stratégiáját, de miután egyelőre ennek nem látszik az eredménye, és nem lehet tudni, mikorra lehetnek magyar buszok, miután a 3-as metró felújítása nem elodázható a végtelenségig - a megfelelő kapacitás megléte esetén - inkább az előbbi megoldást választanák - áll a cikkben.

Tarlós nem érti

A vg.hu oldalon megjelentek szerint a főpolgármester azt sem érti, hogy a BKK a közbeszerzési törvény melyik paragrafusát sértette meg. A KDB ugyanis azt kifogásolta, és azért szüntette meg az eljárást, mert a pályázatban nem szerepelt a sofőrök "beszerzése". Ez azért nem érhető Tarlós István szerint, mert a BKK pályázata nem autóbuszok beszerzésére vonatkozott, hanem az autóbuszos személyszállításra, amelybe értelemszerűen a járművezetők is beletartoznak. Tarlós István szerint egyébként a KDB-nek alaki érvényesség miatt el kellett volna utasítania Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter beadványát, az ugyanis a törvényes lehetőségnél 38 nappal később érkezett. A főpolgármester - mint írták - nem érti, hogy a KDB döntésével miért vállalta fel a 3-as metró "felújításának kockázatát".

Nem lehet vacakolni

A főpolgármester ma a köztévének nyilatkozta, hogy a főváros minden szükséges lépést idejében megtett, de folyik "egy borzasztó időhúzás", aminek nem egészen érti, mi a lényege. Ezért is fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz - emlékeztetett, megjegyezve: úgy tűnik, hogy a kormányközeli munkafolyamatok másképp nem képesek felgyorsulni.

Tarlós István emlékeztetett, a felújítást addig nem lehet megkezdeni, amíg nem áll rendelkezésre a metrószerelvények pótlására 150 csuklós busz. Arról, hogy a magas ajánlattételi árak miatt lehet, hogy nem újítják fel teljesen a 3-as metró állomásait, a főpolgármester azt mondta: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hivatalos levele szerint 137,5 milliárd forintnál nem lesz több metrófelújításra. "Ami ebbe nem fér bele, arra nem vállalhatunk kötelezettséget" - mondta Tarlós István.

Szerinte sokan az hiszik, hogy ezek a közbeszerzési eljárások a végtelen biztonságot adják, a tisztességes verseny letéteményesei, miközben nincs olyan komoly állami cég, amely ilyen közhasznú beruházások kivitelezési munkáit mérnökáron elvégezné. Emellett iszonyú károkat lehet okozni azzal az időhúzással, amit a jelenlegi közbeszerzési szabályok lehetővé tesznek - tette hozzá a főpolgármester. Közölte azt is, hogy a túlzó mértékű árak akkor sem érvényesíthetők, ha "az állomások kiglancolása elmarad". Ha az állomásokon kívül a többi megmaradó feladat árai nem alátámaszthatóan magasak, akkor a dolog éppúgy nincs rendben - jegyezte meg.

Tarlós István a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában a metrófelújításról azt mondta, "most már egyenesen kissé kétségbeejtőnek" látja a helyzetet, hiszen 2012 óta vesződik a főváros azzal, hogy előkészítse 3-as metró felújítását. Ha jövő márciusban elkezdődnek a munkálatok, akkor még az sem kizárt, hogy 2019 végére befejeződik a 3-as metró felújítása - közölte.

Az MTI-vel pedig azt közölte a főpolgármester: ismét Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordul, mert tűrhetetlen a kialakult helyzet.

DK: a miniszterelnök várba költözéséből fizessék a 3-as metró felújítását!
A Demokratikus Koalíció (DK) szerint a kormánynak mindenféleképpen találnia kellene pénzt a 3-as metró felújítására, amit ha másból nem lehet, a miniszterelnök 200 milliárd forintba kerülő várba költözéséből kellene fedezni.
Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt fővárosi képviselője szerdán, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, Orbán Viktor kormányfő mellett a Miniszterelnökséget vezető Lázár Jánost és Tarlós István főpolgármestert terheli felelősség, amiért a metrófelújítás várhatóan még egy éven belül nem kezdődik el.
Kiemelte, a rekonstrukció csúszására utal, hogy Molnár Csaba, a DK EP-képviselője azt a választ kapta az illetékes uniós biztostól, hogy a magyar hatóságok - a kormány és a városvezetés állításával szemben - továbbra sem nyújtottak be Brüsszelben támogatási igényt a metrófelújításra. Emellett szerdán a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette a metrópótlásra kiírt tendert, ami miatt újra kell kezdeni az egész "másféléves huzavonát" - tette hozzá.
Gy. Német Erzsébet szerint a kormánypárti politikusok a késlekedéssel napi 473 ezer utas biztonságát veszélyeztetik és csak remélni tudják, hogy nem történik majd baleset, illetve a főpolgármester a vonal biztonságának kritikussá válása esetén leállítja majd a metrószerelvényeket.



A 3-as metróvonal felújításával és az árvízvédelemmel "nem szabadna szórakozni, vacakolni" - hangsúlyozta Tarlós István főpolgármester a köztévében.