Ami ma korrekt átlagár, az holnap kartell-drága, holnapután pedig már nem sokat számít mi mennyi. Bonyolult rejtvénynek tűnhet a feladvány, pedig aki Magyarországon él akár kalandvágyból, akár mert nem tehet mást, könnyen rájöhet a megfejtésre. Ha mégsem, segítek: autópálya építés Fidesz módra.
Amíg haver vagy, tök mindegy, milyen vastagon fog a ceruza az árajánlatnál, mondjuk az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közötti szakaszának kivitelezésénél. Ám ha eljő a "G" nap, és a miniszterelnök ellenségévé válik az addigi jó barát, akkor egyből kiderült, túlárazták a beruházást. Ráadásul még kartellt is gründoltak a konzorciumok. Miután a vádat sehogy sem sikerült bizonyítani, a bevált gyakorlat alapján jöhet a szokásos cégre, személyre szabott törvény-barkácsolás. Így született meg a lex-Közgép és immár nem a legkedvezőbb ár a legfontosabb szempont.
Erre azért lehetett szükség, mert a Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó Közgép, jócskán alákínált az Orbán Viktor holdudvarához tartozó céget is magába foglaló konzorciumnak, és a többi pályázónak is az M4-es autópályának a magyar-román országhatártól Berettyóújfaluig tartó szakaszára kiírt tender esetében. Csakhogy nem kizárt, hiába vállalná a mézes bödön mellől eltávolított nagyvállalkozó cége és rangos olasz partnere 25 milliárd forinttal alacsonyabb áron az építést, mint az utána következő konzorcium, a bíráló bizottság dönthet úgy, hogy összességében volt nála megfelelőbb jelentkező is. Akinek például kevesebb szénmonoxidot pöfög ki a teherautója aszfalt szállítás közben, vagy több hátrányos helyzetű munkavállalót foglalkoztat... Ha a Közgép ezekben is jobbnak bizonyulna versenytársainál, még mindig ott a lehetőség, hogy volt-e sapka Simicska Lajoson amikor aláírta a pályázatát, vagy sem, és ha igen, akkor azért nem, ha pedig nem, akkor azért nem ő nyer.
Ismerve a Transparency International és más civil szervezetek felméréseit, amelyben óvatosan csak 90 százalékra becsülik a hazai közbeszerzési pályázatok esetében a korrupció jelenlétét, bár interjún kívül inkább a 100 százalékot tartják reálisnak, nem tudni, hogy vajon a drágább árajánlatok már tartalmazzák-e a 25-30 százalékra becsült túlárazást, vagyis a korrupciós díjat is, vagy valóban ennyibe, netán annyiba kerül egyik vagy másik konzorciumnak a kivitelezés. Lehet, Simicska cége most azért is vállalhat olcsóbban minden közbeszerzési pályázatot, mert az ő esetében jelenleg nem működik a kötelező visszaosztás. Az sem kizárt, hogy a többiek is talpig becsületesek, de csak drágábban tudják elvégezni ugyanazt a feladatot.
Aki nem hiszi, járjon utána.