Egyre sürgetőbb az tömegközlekedést szolgáló elöregedett, környezetszennyező és korszerűtlen autóbuszpark cseréje. A kormány a gondok orvoslására 2016. júniusában elfogadta a nemzeti buszgyártási stratégiát. Ennek keretében - mint azt tegnap Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter megerősítette -, a kabinet a következő három évben mintegy 30-35 milliárd forintos támogatást nyújt az ágazat részére. Ebből kaphatnak segítséget az állami tulajdonban lévő, a közelmúltban átszervezett közlekedési vállalatok, hogy a flottájuk korszerűsítéséhez korszerű autóbuszokat tudjanak vásárolni. Nem titkolt cél, hogy a hazai buszgyártás 1990 óta tartó lejtmenetét megállítsák és megfordítsák, mert - legalábbis a kormány reményei szerint - végre kiszámíthatóvá válhatnak az állami tömegközlekedési vállalatok beszerzései.
Mind a mai napig nem világos, hogy a kormány miképpen kívánja megvalósítani elképzeléseit, az azonban tény, hogy a buszgyártás területén olyan jellegű fejlesztésekre is szükség van, mint amelyről tegnap írt alá megállapodást a kis- és közepes vállalkozásnak tekinthető magyar ITK Holding és a német Daimler-csoport tagja a EvoBus Hungária Kft. A partnerek Mercedes-Benz alvázakra fejlesztett autóbusz-gyártási és összeszerelési tevékenységben támogatják egymást a debreceni fejlesztőbázisukon. Az új debreceni üzem várható éves kapacitásáról nem árultak el a cégek vezetői semmit, de Papp László a civisváros polgármestere a Népszavának annyit elmondott, hogy a 350 dolgozó két helyen, a Határ úton, illetve a nemzetközi repülőtér melletti ipari parkban fog tevékenykedni, az 50 millió eurós beruházás révén. Egyrészt prototípusokat fejlesztenek ki - az elsőt 2017 tavaszára -, másrészt az EvoBus GmbH spanyolországi Samano városában található alvázgyárának termékeit felhasználva összeszerelést végeznek majd. Lepsényi István gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős, nemzetgazdasági államtitkár ugyancsak lapunknak elárulta, hogy kezdetben kizárólag Németországba szállítják majd a buszokat, mert az ottani üzem jelenlegi kapacitása nem elégséges.
A nemzeti autóbusz-gyártási stratégia megvalósulásáért eddig nem sok történt - vélik a szakemberek. Bár a kormány ennél optimistább, de realitások talaján állva csak 2019-re tud 1000 darab fölé nőni a Magyarországon legyártott autóbuszok száma. Információnk szerint a stratégia megjelenése óta két tendert már kiírtak, de ezek csak 160 használt (!) és 13 új autóbusz beszerzéséről szóltak. A használtakról azt írta a Vezess.hu, hogy a 7-9 éveseket lízingelnék, és 650-700 ezer futott kilométereseket is befogadnak. Szinte bizonyos, hogy ezek mind külföldiek lesznek. A 13 új busz nyertese ugyan a Rába, de Volvo típussal, vagyis ez sem teremt egyetlen új, hazai munkahelyet sem.
A 150 budapesti metrópótló busz feltehetően 150 Solaris Urbinó lesz, ami se nem magyar gyártás, se nem magyar fejlesztés. A helyzet véglegesnek tűnik, de itt már annyi módosulás történt, hogy még akár változhat is a helyzet.
Összességében a tendereken magyar indulót nem találunk. Érdemes - már csak a nosztalgia okán is - megemlíteni, hogy Széles Gábor, az Ikarus tulajdonosa a közelmúltban úgy nyilatkozott, a kormány által támogatott autóbuszgyártási stratégiával összhangban, évi, háromezer járműre építi ki a kapacitást a vállalatcsoport Székesfehérváron. A nagyvállalkozó így fogalmazott: egyegységnyi hazaihoz kétegységnyi exportot tesznek hozzá. A gyártáshoz szükséges berendezések kihelyezése a csarnokokba elkezdődött, és várhatóan szeptember végére fejeződik be - vázolta cége jövő képét Széles Gábor. Ennek realitásáról csak akkor lehet állást foglalni, ha ténylegesen megvalósul, és az Ikarusoknak piacuk is lesz.