Besh o droM;

Pettik Ádám és Kaszai Lili, a Besh o droM énekesei – idén új lemez is készül FORRÁS: ÖRDÖGKATLAN FESZTIVÁL

- Ősi erővel feltörő muzsika

Ma este, a Városmajori Szabadtéri Színpadon adja nyári nagykoncertjét a magyar világzene egyik legeredetibb képviselője, a Besh o droM. A kárpát-medencei, balkáni és cigány folklórkincset ötvöző, a nemzetközi színtéren is sikeres zenekarról az utóbbi időben keveset hallani. Ez nem véletlen: a gyűlöletbeszéd térnyerése, a szélsőjobboldal erősödése miatt az együttes mindkét vezetője – Barcza Gergő és Pettik Ádám – elhagyta Magyarországot. Az énekes-kannás-derbukás Pettik Ádámmal beszélgettünk.

„Ritkán játszunk olyan helyszínen, ahol lendületes zenéinkre nem lehet táncolni, ugrálni. Ezt nagyon szereti, s általában várja is tőlünk a közönség. A Városmajorban viszont nem lehet eltolni, lecsavarozni a székeket, és ez lehetőséget ad számunkra, hogy kicsit változtassunk a repertoáron. Előkerülnek azok a lassabb tempójú, lírai számok, amelyek a lemezeinken ugyan szerepelnek, de koncerten nagyon ritkán hallhatók” – mondja az éneklés mellett észak-afrikai dobon (derbuka) és hagyományos cigány kannán is játszó Pettik Ádám. A zenekar másik vezetője, Pettik sógora, Barcza Gergő a fúvós hangszerek (szaxofon, bolgár kaval, s újabban az elektronikus alapú EWI) mestere, s ugyancsak fúvósokon (szaxofon, klarinét), illetve harmonikán játszik velük Seres Vilmos. A „ritmusszekciót” a gitáros Hámori Máté, a basszusgitáros Herr Attila és a dobos Vadász Péter alkotja. A Besh o droM jellegzetes hangzásképének kezdettől fogva meghatározója Csurkulya József cimbalomjátéka. 2010 óta a társulat énekesnője a Fölszállott a páva című televíziós tehetségkutató győzteseként is ismert Kaszai Lili.

A Besh o droM 1999-ben alakult, és a magyar világzene képviselői közül – Lajkó Félix mellett – elsőként tudott betörni a nemzetközi színtérre. „Egy balkáni zenei forradalom kellős közepén kezdtük a pályánkat, amikor török, bolgár, román, szerb, macedón zenekarok mellett minket is Európa-szerte nagyon figyeltek és elismertek” – folytatja Pettik Ádám. A balkáni motívumokhoz társult a cigány folklór gazdag, sokrétegű hagyománya, valamint a kárpát-medencei magyar népzene, amelynek gyökereibe a Besh o droM mindig kapaszkodhatott. Ezekből az elemekből állt össze az ezredfordulón megjelent első lemezük, a Macsó hímzés, amit 2002-ben a Nekemtenemmutogatol, 2004-ben pedig a Gyí! című album követett. Így zárult a zenekar első, különösen intenzív korszaka, amikor megállás nélkül próbáltak, koncerteztek, utaztak, stúdiófelvételeket készítettek.

„Az ősi, elementáris erővel feltörő zenélési vágy később is megmaradt, de nyilvánvaló volt, hogy ezt a hihetetlen nyüzsgést, túlfeszített tempót hosszú távon nem lehet fenntartani. Nem bánom, hogy az első öt évünk ilyen volt, mert itthon és külföldön is csak így lehetett elindulni, de 2004 után szükségünk volt arra, hogy egy kicsit nyugodtabb tempóban folytassuk a munkát” – mondja Pettik Ádám. Elismeri, hogy az elmúlt tizenegy év alatt megjelent két lemez – Ha megfogom az ördögöt (2005), Kertünk alatt (2012) – nem sok, s ezek sem kapták meg azt a figyelmet, amit megérdemeltek volna. Szerinte a különböző közösségi csatornák, videómegosztó portálok elterjedésével a hagyományos hanghordozók nagyon háttérbe szorultak, és marketingre, hirdetésre sem volt pénzük, lehetőségük. Tisztán zenei szempontból viszont a Besh o droM ekkor is folyamatosan tudott fejlődni, alapvető értékeit megtartva újítani. A zenekar „elcsendesedésében” az is szerepet játszhatott, hogy Barcza Gergő a családjával visszaköltözött Izraelbe, Pettik Ádám pedig – feleségével és négy gyermekével – Angliát választotta lakhelyéül. „A 2000-es évek közepétől tényleg kevesebbet koncerteztünk, de döntésünket mégsem egzisztenciális szempontok motiválták. Magyarországon rendkívüli mértékben megerősödtek a szélsőjobboldali, neonáci csoportok, s elfogadottá vált egy olyan gyűlöletbeszéd, ami korábban elképzelhetetlen lett volna. Nem szeretném, hogy a gyerekeim ebben a légkörben nőjenek fel” – mondja Pettik Ádám.

A Besh o droM indulása óta itthon felnőtt egy új népzenei-világzenei generáció, amelynek tagjai közül sokan kreatívak, tehetségesek, lemezeik felkerülnek az európai world music sikerlistákra. Pettik Ádám nagyon drukkol a fiataloknak, de szerinte a piac annyira telítődött, hogy ma már roppant nehéz olyan áttörést elérni, mint ami Lajkó Félixnek vagy a Besh o droMnak egykor sikerült. Ebből a szempontból még a tavaly ősszel Budapesten rendezett World Music Expo (Womex) is csak részeredményeket hozott. Pettik sajnálja, hogy őket meg sem hívták a Womexre. „Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem érzek valamiféle ellenszelet itthon” – teszi hozzá sokat sejtetően. Ezen a nyáron a Besh o droM mindenesetre a régi intenzitással koncertezik. Három napja az Ördögkatlan Fesztiválon, a francia Wombo Orchestrával közösen léptek színpadra – hatalmas sikerrel. „Remélem, hogy lesz még ennek az együttműködésnek folytatása. A Meggyújtom a pipám című dalunk például egészen fantasztikusan szólt velük együtt” – mondja. Tegnap a Panyola Feszten játszottak, majd a Városmajor után Jászkisér, Pécs és a felvidéki Fülek következik. A széria augusztus 26-án, a nyíregyházi Vidor Fesztiválon, majd másnap Szentendrén zárul. Új lemezt is készítenek, amit még idén szeretnének megjelentetni.

Nyári táborokat, az ELTE hallgatóinak pedig munkát hirdetett egy angliai alapítású cég. A szülőktől beszedett pénzek, valamint az egyetemistáktól kért regisztrációs díj megszerzése után azonban a táborok elmaradtak, a pénzüket sokan nem kapták vissza. A szervező cég fenyegetőzik, a rendőrség csalás miatt nyomoz.