Átszállás nélkül utazhatnának Gödöllőről, illetve az agglomeráció és az érintett pesti külső kerületek lakói a belvárosig, vagy akár a Déli-pályaudvarig, ha megvalósul az Örs vezér téri beruházás, vagyis összekapcsolják a két vonalat.
Jelenleg naponta átlagosan több mint 70 ezren veszik igénybe a HÉV-et, az összekötést követően 250 ezer potenciális utasra lehet számítani, jelentős mértékben csökkenthető lenne az autóbusz közlekedés, és ezzel párhuzamosan a személygépkocsi forgalom, illetve a környezetszennyezés mértéke - említette a Népszavának Dorner Lajos. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke hozzátette, a HÉV utasforgalma már az átadást követően 50 százalékkal is nőhetne.
Egyebek mellett a 276-os, illetve a 244-es csuklós buszoknak nem kellene az Örs vezér teréig szállítani az utasokat, elegendő lenne a belvárosba igyekvőket a mátyásföldi HÉV-megállóig szállítani.
Az egyesület már 10 éve előállt a két kötött pályás vonal összekötésének ötletével, de sokáig nem történt semmi. Végül tavaly májusban a fővárosi közgyűlés döntött a beruházásról és 1,5 milliárd forintot határozott meg a tervezésre. A napokban kiírták a közbeszerzési pályázatot, amelynek beadási határideje augusztus 24. Ha nem támadja meg senki a pályázat eredményét, akkor szeptember-októberben a BKK megkötheti a szerződést a tervezésre. Ez a munka - a feladat bonyolultsága miatt - 1,5-2 évig is elhúzódhat.
Ugyanakkor a gödöllői HÉV-vonal már olyan rossz állapotban van, hogy nem halogatható tovább a felújítása - figyelmeztetett a szakember. Jó néhány műtárgyat kell megtervezni és engedélyeztetni, ami meglehetősen idő igényes. A 15 elavult, 40 éves szerelvényeket mindenképpen le kell cserélni. Helyettük olyan metrókocsikat lehetne vásárolni, amelyek rendelkeznek a metróvonalakon alkalmazott alsó,- és a HÉV-eken található felső áramszedőkkel is. A HÉV pálya még a II. világháború előtt épült, s talán utolsóként jelenleg is a baloldali közlekedés elve érvényesül. Miután nincs a vonalon korszerű biztosító berendezés hálózat, azt is ki kellene építeni.
Az összekötésre többféle elképzelés is szóba került már, a VEKE azt a változatot támogatja, ami szerint az M2 és a gödöllői HÉV vonalát egy felüljáró beiktatásával kapcsolnák össze. Így a közúti forgalom zavarása nélkül közlekedhetne a "HÉV-metró". Ritka alkalom, amikor egy állami, vagy önkormányzati szervezet civilek javaslatát fogadja el, de a jelek szerint a VEKE-vel most ez történik. A felüljáró megépítése minden bizonnyal a legolcsóbb megoldás lenne. Annál is inkább, mert egy alagút kialakítása rendkívül drága és bonyolult lenne, hiszen nem csak az aluljárórendszert kellene elkerülni, hanem a tér alatt húzódó közműhálózatot is át kellene helyezni. Ráadásul az építkezés óriási felfordulást okozna Budapest egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontjában.
A beruházás költségszámítása idén novemberre elkészülhet. Dorner becslése szerint az első ütem nagyjából 100 milliárd forint lenne. Az első ütemben összekötnék a két pályát, illetve korszerűsítenék a főváros közigazgatási határáig a HÉV vonalát. A második, illetve a harmadik ütemben pedig megújulna a HÉV Budapest határától Gödöllőig, illetve a rákoskeresztúri szárnyvonal. A főváros gondolkodik azon is, hogy a beruházás keretében egy elágazás épp jól jönne a mogyoródi Forma 1-es pályához, amivel elkerülhetővé válna a szinte minden évben bekövetkező közlekedési káosz.