Nagy-Britannia;világválság;Brexit;beruházási sokk;

A hitelminősítők a Brexit más országokra gyakorolt hatását is elemzik FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/THINKSTOCKS

- Brexit: jön a gazdasági sokk

A pénzügyi elemzők világszerte úgy vélekednek, hogy a brit gazdaság negatív növekedési és beruházási sokk előtt áll, miután az ottani lakosság többsége az Európai Unióból történő távozásra voksolt. A szakértők abban is egyetértenek, hogy egy a 2008-2009-eshez hasonló méretű gazdasági világválság nem fenyeget. Ennek ellenére minden Nagy-Britanniával gazdasági kapcsolatban álló ország számára veszteségekkel jár majd a Brexit.

Nem mérték fel a az Európai Unióból való kilépés okozta károk mértékét a szigetországban, mielőtt erről szavaztak volna. Az eltelt 10 nap során egyre világosabbá vált, hogy itt bizony az "igennel" voksolók szavazatait kizárólag vélt politikai érdekeik megvalósítása vezérelte - erről fejtette ki a véleményét a Népszavának Szanyi Miklós egyetemi tanár. Az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének igazgatójának véleménye szerint ezért a politikai következmények súlyosabbak lehetnek, mint a gazdaságiak. Így nyugodtan kijelenthetjük - fűzte hozzá a szakember -, hogy olyan jellegű gazdasági világválságtól, mint amilyen 2008-2009-ben lezajlott, nem kell tartani. A jelentős különbség abban is megmutatkozik, hogy most végeredményben kisebb mértékű helyi krízisről és nem világméretűről beszélhetünk.

Ha a közeli jövőben lenne is gazdasági válság, az sokkal nagyobb valószínűséggel Kínából indulhatna ki - ez Molnár László véleménye. A GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója lapunknak elmondta: az ázsiai óriás adósságválsággal küzd, a nem banki finanszírozás eléri a kínai GDP 200 százalékát is. Valóságban gazdasági növekedésük közelebb van a 3 százalékhoz, mint a rendszeresen publikált 7-8 százalékhoz. Hozzátette, hogy nagy tömegű fiatal munkaerő jelent meg a gazdaságban, akiknek munkát kellene adni, miközben igen nagy mértékű a fekete gazdaság aránya is. A válságot egyelőre képes kezelni a kínai vezetés a belső kereslet ösztönzésével és a gigantikus devizatartalékokkal.

Ugyanakkor egy olyan - egyébként természetesen nem kívánatos - gazdasági folyamatról, amelynek már a kezdete is elhúzódó, ma még nem jósolható meg, hogy milyen gazdasági hatásai lesznek, ez attól is függ, hogy milyen megállapodások születnek majd Nagy-Britannia és az Európai Unió között - említette Szanyi Miklós. Kézenfekvő lenne, ha hasonló szabadkereskedelmi szerződések születnének, mint amilyent az Unió Norvégiával vagy Svájccal kötött. De ma még nem tudhatjuk, hogy a britek hasonló státuszt vajon elfogadnak-e - vetette fel Szanyi Miklós. A most még érzékelhető sokk, amely a népszavazás váratlan eredményének következményeként alakult ki, majd az ezt követő pánik, minden bizonnyal hamarosan a múlté lesz.

A legnehezebb problémát az jelentheti majd, hogy a ma még hivatalosan be se jelentett kilépéstől számított két esztendő alatt miképpen sikerül a szigetországgal új elszámolási rendben megállapodni a jelenlegi belső piaci helyett - tette hozzá az igazgató.

Sarkosabban fogalmazott Francois Villeroy de Galhau, a francia központi bank elnöke, az Európai Központi Bank (EKB) kormányzó tanácsának a tagja, amikor a hét végén azt mondta, hogy a britek két kihívással, az infláció és a recesszió kockázatával nézhetnek szembe az unióból való kilépés megszavazása után. A brit gazdaságnak és monetáris politikának rövid távon e két nagyon komoly kihívás között kell majd lavíroznia- tette hozzá. A font csaknem 11 százalékkal gyengült a dollárhoz képest a Brexit óta, a brit gazdaság növekedése pedig egyre kisebb ütemű lesz, részben a visszaeső befektetések miatt - vélte a bankelnök.

Csökkenthet a támogatások összege
A magyar gazdaságot elsősorban az Európai Unió feltehetően megváltozó támogatáspolitikája miatt érinti kedvezőtlenül a Brexit. Szanyi Miklós szerint már a mostani, 2014-2020-as uniós gazdasági ciklusban megérezhetjük ennek a hatását, de akadnak olyan magyarországi elemzők, akik szerint ez csak a következő tervezési időszakot érinti majd. Akárhogy is lesz, egy olyan jelentős nettó befizető ország, mint amilyen Nagy-Britannia kiesése éreztetni fogja a hatását. A kieső forrás pótlásáról Szanyi Miklósnak az a véleménye, hogy lehetne pótolni úgy, hogy mind a megmaradó 27 tagállamnak megemelik a tagdíját, ami azonban csak éles viták közepette látszik megvalósíthatónak. Csökkenthetik - fűnyírószerűen - minden támogatásfajta összegét, de az is előfordulhat, hogy egyes nagy programokat, mint amilyen a Strukturális vagy a Kohéziós Alap, elhagynak. Ennek révén hazánk GDP-jének növekedése akár 0,2-0,3 százalékponttal is mérséklődhet.

A Fitch Ratings nemzetközi hitelminősítő ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy az Egyesült Királyságban a szabályozói környezet és a belpolitikai helyzet is bizonytalan, egyebek mellett azért, mert azt nem lehet tudni, hogy Skócia függetlenné válik-e vagy sem. A számos bizonytalanság várhatóan azzal jár majd, hogy a vállalatok elhalasztják beruházási és munkaerő-toborzási döntéseiket, a heves piaci árfolyam-kilengések pedig még tovább rongálják az üzleti bizalmat. Éppen ezért londoni elemzői körökben azzal számolnak, hogy ebben a környezetben a beruházások értéke a brit gazdaságban jövőre 5 százalékkal csökken, és 2018-ra 15 százalékkal lesz alacsonyabb a szakértők által korábban vártnál. A hitelminősítő mindezek alapján meredeken rontotta a brit hazai össztermék (GDP) növekedésére szóló előrejelzését is. Az új prognózis szerint a brit GDP jövőre és 2018-ban is mindössze 0,9 százalékkal bővül, egy teljes százalékponttal lassabban annál az ütemnél, amelyet a cég legutóbbi, májusban kiadott globális előrejelzése erre a két évre valószínűsített.

A brit EU-tagság megszűnésének hosszabb távú reálgazdasági hatásait már nehezebb nagy pontossággal megítélni, de a kevésbé nyitott kereskedelem, a működőtőke-beáramlás visszaesése és a kevésbé kedvezményes hozzáférés az Európai Unió belső piacához károsíthatja a brit gazdaság termelékenységét, a várhatóan csökkenő bevándorlás pedig szűkíti a munkaerő-kínálatot és így a potenciális GDP-növekedést – áll a Fitch elemzésében.

A hitelminősítő szerint e negatív hatások valószínűleg túltesznek bármely olyan növekedési előnyön, amely az EU-tagság megszűnése utáni deregulációból, vagy az EU-költségvetésbe befizetett összegek átirányításából eredhet.

A Fitch szerint közép- és hosszú távon a világgazdasági kockázatok is erősödhetnek, ha a Brexit – vagyis Nagy-Britannia távozása az EU-ból – az unió más térségeiben is növeli a politikai szétforgácsolódás veszélyével járó feszültségeket, vagy ha a globalizáció folyamatának esetleges visszafordulása a kereskedelmi protekcionizmus terjedéséhez vezet.

Kétséges a felminősítésünk
Eddig "csak" az idei és a jövő évi költségvetési lazítás szerepelt Magyarország hét végén esedékes újabb államadósi minősítésének kockázatai között, ehhez újabban csatlakozott a Brexit generálta folyamatok kiszámíthatatlansága. Pénteken a Moody's tervezi felülvizsgálni a magyar adósosztályzatot, ám az elemzők, például a a Bank of America-Merrill Lynch közgazdászai úgy látják, az említett okok miatt korai lenne újabb felminősítésről álmodozni, arra számítanak, hogy a Moody's óvatos lesz, és egyelőre kivár. Májusban a Fitch Ratingsnél befektetésre ajánlott kategóriába került Magyarország, azonban sok szakember szerint még legalább egy felminősítés kellene ahhoz, hogy a piac se kezelje bóvliként hazánkat, hanem friss befektetői tőke induljon meg a magyar piac felé - írta a Portfolio.
Ha a Moody's most még kivár, a novemberi, idei harmadik felülvizsgálat alkalmával lesz csak reális esélye hazánknak a felminősítésre. Ennek ellentmondhat, hogy a hitelminősítő szakemberei épp a héten vettek pozitív felülvizsgálat alá négy magyar bankot, az indoklás szerint elsősorban amiatt, mert szerintük javult a pénzintézetek működési környezete. Ez pedig az országbesorolás javítása szempontjából is kedvező hír lehet - írta a gazdasági portál.

Forgalomba állt vasárnap reggel a Déli pályaudvar és Győr között a tavaly nyáron megrendelt tizenöt darabos Flirt-flotta első két szerelvénye - közölte a MÁV-Start Zrt.