Ahogy a Népszava is beszámolt róla, szerdán jelentették be a nemzeti buszgyártási stratégia létrehozását. Kovács Zoltán a kormányülés szünetében elmondta: a kabinet a következő három évben olyan buszgyártási stratégiát dolgoz ki és hajt végre, amely biztosítja, hogy a magyar buszgyártás minőségi és mennyiségi szempontból egyaránt helyt állhasson a rendkívül éles nemzetközi versenyben.
Ezután a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén levette a napirendről az M3-as metró felújítása idején szükségessé váló buszvásárlás ügyét. A tanácsnok azzal indokolta kérését, hogy a kormány szerdai ülésén elfogadta a nemzeti buszstratégiát, így további egyeztetések szükségesek.
Tarlós István pénteki sajtótájékoztatóján a vs.hu beszámolója alapján úgy fogalmazott az ügyben: „azt remélem, hogy pontosan tudunk tájékozódni, mit is akar a kormány, mert ebben a pillanatban ez nekem nem egészen világos. Ha a kormány magyar buszokat akar, akkor miért azt kérik, hogy szolgáltatást vásároljunk?” – tette fel a kérdést a főpolgármester, aki hangsúlyozta: ha két hét múlva sem születik döntés az ügyben, akkor veszélybe kerül a 3-as metróvonal felújításának kezdete.
Mint mondta, az Európai Beruházási Bank hiteléből a vásárlási tilalom általában a buszokra vonatkozik, így ez a MABI-BUS Kft. járműveire is vonatkozik. Tarlós István szerint a drágább szolgáltatásmegrendelésről akkor lehet beszélni, ha a kormány garanciát vállal a szolgáltatási szerződésből következő többletköltségek megtérítésére. A határidő tekintetében azonban maradnak bizonytalanságok ez esetben - fűzte hozzá.
A nemzeti buszgyártási stratégiáról szóló szerdai kormánydöntéssel kapcsolatban a főpolgármester azt mondta, a kabinet távlati elképzeléseit "messzemenőkig" támogatja, ugyanakkor az, ami kormányzati elképzelés szerint országos szinten évek múlva pozitív lehet, még nem biztos, hogy a 3-as metró pótlóbuszainak ügyében a fővárosnak kedvező. Budapestnek most kell 150 busz, nem pedig 1-2-3 év múlva - közölte.
Tarlós István azt mondta, hogy "magyar buszgyártás nincs", külföldi alkatrészekből van magyar összeszerelés. Ha a Kormányinfón elhangzottak szerint Magyarországon van 8-10 magyar cég, amelyik buszt gyárt, akkor ezek a cégek miért nem indultak el a BKV tenderén? - tette fel a kérdést. Kiemelte, a MABI-BUS Kft. és a lengyelek ugyanazokból az alkatrészekből szerelik össze a buszt. A magyar cég ajánlata nem készre szerelt buszokról szól, és jóval drágábbak ezek a buszok, mint a lengyelek. A lengyelek határidőre szállítanák a 150 buszt, addig a 180 nap alatt a MABI-BUS Kft. 48 autóbuszt tud ajánlani - közölte Tarlós István.
A főpolgármester úgy fogalmazott, "ha lenne, volna magyar buszgyártás, akkor nagyon szívesen vennék magyar buszokat, de akkor viszont nem értem, hogy a kormány miért tiltotta meg általában a buszvásárlást" - fogalmazott Tarlós István. Hangsúlyozta: abban érdekelt, hogy a leggazdaságosabb és legbiztosabb megoldást válasszák. Ha a kormánnyal sikerül a koncepciókat egyeztetni, és összhangba hozni a reális lehetőségekkel és kockázatokkal, akkor két hét múlva születhet egy mindenkit megnyugtató döntés - mondta Tarlós István.
A főpolgármester korábban arra figyelmeztetett, hogy ha két héten belül nem születik döntés, akkor a tervezett 150 új autóbusz helyett pedig legföljebb 110 metró pótló buszt tudna a főváros forgalomba állítani, közöttük 10 évesnél öregebb járműveket is. A buszpótlásról szóló döntést harmadszorra halasztották el és legközelebb a hónap végén tárgyalhatnak róla. A hazai buszpark átlagéletkora 15,6 év.
Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter tegnap a Kormányinfón újra megerősítette, a kormány azt várja, hogy aki a tömegközlekedés szervezését ellátja, az mérlegelje a nemzeti ipar szempontjait is amikor buszokat vásárol. Szerinte nagy fellendülés vár a hazai járműgyártásra és akár évi 1000-1200 busz hazai beszerzésére is sor kerülhet. A jelenlegi 6500 - a szakmai adatok szerint 5600 - buszból álló hazai állomány 5 év alatt megújulhat - vélte Lázár. Azért azt hozzátette, ehhez a magyar iparnak versenyképes buszokat kell gyártania. A csúcsminiszter szerint évi 1000 buszt is képesek gyártani a hazai üzemek, ami a szakértők szerint enyhe túlzás főleg ha már jövőre ennyi járművel számol a kormány.