metrófelújítás;támogatási szerződés;

- Metrófelújítás - Támogatási szerződést írtak alá

Aláírta a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújításáról szóló projekt támogatási szerződést Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a Főpolgármesteri Hivatalban.

Tarlós István főpolgármester az aláírás előtt arról beszélt, nagyon sok ember életében bír nagy jelentőséggel a beruházás, hiszen naponta több mint 500 ezer ember utazik a 3-as metrón. Magyarország legnagyobb utasforgalmát lebonyolító metróvonala és az azon utazók többet érdemelnek: nagyobb kényelmet, biztonságot, esztétikusabb körülményeket. Hangsúlyozta, nem akarnak "fapados megoldást" alkalmazni, szeretnének minél magasabb színvonalat biztosítani. A főpolgármester megköszönte a kormánynak és a miniszterelnöknek, hogy elősegítik a beruházást, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőinek a szakmai segítséget.

Tarlós István elmondta, bíznak abban, hogy a metróvonal rekonstrukciós munkái novemberben csaknem egyszerre kezdődhetnek meg az északi és a déli szakaszon, tehát a Lehel tér és Újpest-Központ, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között. Hozzátette, a beruházás elindításához kellett "a BKV adósságbéklyótól való megszabadítása is", ami szintén a kormánynak köszönhető.

Ezután elmúltnyolcévezett egyet, mondván: az adósság, ami hitelképtelenné tette a közlekedési céget, teljes egészében, az utolsó fillérig 2010 előtt keletkezett. A korábbi városvezetés nemhogy nem készítette elő a vonal és a szerelvények felújítását, de még azt is elintézte, hogy erre 2015-ig az utódjainak se legyen lehetősége.

A főpolgármester beszélt arról is:  nem tagadható, hogy nem egyszerű a helyzet, a Széll Kálmán téren sem volt könnyű fenntartani a közlekedést a felújítás alatt, de bíznak abban, hogy az utasok megértéssel kezelik majd a helyzetet. Lesznek kényelmetlenségek, de ezek nem mérhetők össze azzal, ami akkor történne, ha nem vágnának bele a beruházásba - tette hozzá, megjegyezve: akkor ugyanis előbb-utóbb le kellene állítani a metrót, nem lehetne biztonságosan üzemeltetni tovább.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, a támogatási szerződés értelmében a felújításra a magyar kormány mintegy 140 milliárd forintos támogatást biztosít, amelyből 120 milliárd forint uniós forrás, 20 milliárd pedig saját forrás. Közölte, a felújítás novemberben kezdődik, és 2019 nyarán fejeződik be a tervek szerint. A beruházás keretében teljesen kicserélik a síneket, felújítják a biztosítóberendezéseket és az irányítóközpontokat, bővítik az állomásokat. Tíz állomáson új felvonók épülnek, hat állomáson további mozgólépcsőket építenek be, és korszerűbb lesz az utastájékoztatás is.

Fónagy János hangsúlyozta, a budapesti tömegközlekedés biztonsága és fejlesztése a kormány szívügye.

Az Országgyűlés költségvetési bizottságának szocialista elnöke szerint a Magyar Nemzeti Bank (MNB) számlagyárrá változott, hatmilliárd forint értékű médiaszerződés révén Fidesz-közeli cégeknek "nyomott ki" közpénzt olyan reklámokra, amelyek teljesítése kétséges.  Burány Sándor csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón azt mondta, a korrupció minősített esetét lehet megfigyelni, ugyanis már nem azt nézik, milyen üggyel kereshetnének sokat családtagok, baráti cégek, hanem azt nézik meg, kinek mennyi pénz kell és ahhoz gyártanak le szakmai programokat.