MÁV;InterCity;helyjegy;

Népszava fotó

- Bocsi, ülhetnék a férjem mellé? - Cserebere a vonatokon

Komoly hiányosságokkal küzd a MÁV nemrégiben, 3,5 milliárd forintból felújított jegyértékesítési rendszere. Eszerint azok, akik együtt szeretnének az InterCity járatokon utazni, rendszerint nem egymás mellé szóló helyjegyet kapnak. A vasutasok azt ígérik, májusra a problémát megoldják, rendszerük pedig júliustól végleges formájában üzemelhet. Az InterCity-ken utazóknak addig nem csak a jegy okozta gondokat kell leküzdeniük, kutyáikat sem szállíthatják ezeken a járatokon.

Többeknek okoz bosszúságot mostanában a hazai vasúttársaság. Nemrég az RTL klub híradása számolt be arról, hogy családjától külön, egy másik kocsiba kapott helyjegyet egy négyéves kisfiú a pécsi InterCity vonaton. Ahogyan azt az édesanya (aki három gyerekével utazott a járaton) elmondta, jegyeiket ugyan a pénztárnál egy helyre kérték, mégsem úgy kapták. Amikor ezt szóvá tették, az eladó csak annyit mondott: válasszanak az utasok közül valakit, aki hajlandó elcserélni velük a helyjegyet. Végül a család egy kocsiban utazott, igaz, a gyerek - akinek hat éves koráig csupán helyjegy váltása szükséges - az édesanyja ölében ülte végig az utat. A riportban többeket megszólaltattak, akik kivétel nélkül hasonlóan jártak.

Történik ez annak ellenére (vagy éppen ezért), hogy a MÁV az elmúlt hetekben új, korszerűbb jegyértékesítési rendszert vezetett be. A fejlesztés összesen 3,5 milliárd forintba került, amelyhez 1,5 milliárd forinttal az Európai Unió járult hozzá. A rendszerrel az utasok jegyvásárlását könnyítenék meg. Lapunk megkereste az ügyben a MÁV-ot, ahonnan azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az újításokat egyelőre 63 helyen működtetik tapasztalatokat gyűjtve. Fejlesztésük országos szintre emeléséhez azonban szükség van még a teljes eszközpark megújítására, azaz több mint 400 pénztárgép és 1620 fedélzeti eszköz cseréjére. Ez egyelőre még várat magára, így az utazóknak nincs lehetőségük kiválasztani, hogy asztalhoz, ablakhoz, a menetiránynak háttal vagy arccal előre szeretnének ülni. Ígéretük szerint a probléma májusra oldódhat meg, a teljes rendszer üzembehelyezése július 1-jén várható.

Felvetődik, hogy a jelenlegi hiányosságok javításai járnak-e majd plusz költségekkel, s hogy azt a MÁV pontosan mennyire becsüli. Erre vonatkozó kérdésünkre választ nem kaptunk. Azt mindenesetre elárulták, hogy céljuk egy új és rugalmas jegyértékesítési rendszer bevezetése, ami a legmodernebb fizetési módokat is támogatja. Az utasok a jövőben a vasúti kocsikon is fizethetnek bankkártyával, a pénztárakban pedig egyszerűsödik a számlakiadás.

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, az InterCity járatok a múltban is okoztak kellemetlenségeket az utasoknak. Tavaly ugyanis a vasutasok a helyjegy köteles vonalakról kitiltották a kutyákat. Döntésüket azzal indokolták: a kötelező helybiztosítással közlekedő kocsikon utaznak olyan emberek is, akik nem kedvelik az ebeket, esetleg félnek tőlük. A jegyrendszer hibájából adódóan azonban nem tudnak átülni másik helyre. Az első osztályú kocsiban utazók ráadásul 25 százalékkal magasabb díjat is fizetnek a kényelemért, amihez az is hozzátartozik, hogy nem kell elviselniük a kutyák szállításának nem kívánatos vagy kellemetlen velejáróit. A kérdésre, hogy a probléma megoldásaként miért nem jelölnek ki vonatonként egy-egy "kutyás kocsit", a MÁV azt felelte: nem tervezik, hogy külön „kutyabarát” kocsikat közlekedtessenek, hiszen erre gyakorlat, elfogadott szabványok nem állnak rendelkezésre.

Újítások
A napokban számos újítást vezetett be a vasúttársaság jegyértékesítésével kapcsolatban. Így a megvásárolt bérletek néhány új viszonylatra is kiterjednek. Ha a Budapest-Győr-Hegyeshalom, a Budapest-Székesfehérvár, a Budapest-Pusztaszabolcs vonalakon utazók bérletének kiindulási vagy célállomása a Déli pályaudvar, abban az esetben a bérletek Kelenföld-Budapest-Keleti, Kelenföld-Kőbánya-Kispest között is használhatók. A Budapest-Vác-Szob vonalon utazók pedig bérleteiket a Rákospalota-Újpest-Keleti pályaudvar között is használhatják abban az esetben is, ha azon a kiindulási vagy célállomásként a Nyugati pályaudvar szerepel.
A változások a menetjegy-módosítás és a csere szabályait is érintették, a MÁV bevezette a pénztári menetjegycserét. Ezt kezelési költség felszámítása nélkül végzik, a menetjegy érvénytartamának kezdetét megelőzően, de csak akkor, ha az utas ugyan olyan, vagy magasabb értékű szolgáltatásra vonatkozó jegyet kér. Az új "csereszabály" a 100 kilométer távolság feletti jegyeknél még az érvénytartam első napján is érvényes.

Az Eötvös Károly Intézet (EKINT) nevében Majtényi László, az intézet elnöke Székely Lászlóhoz, az alapvető jogok biztosához és Darák Péterhez, a Kúria elnökéhez fordult nyílt levélben a Terrorelhárítási Központ titkos megfigyeléseinek ügyében.