BKV;kvóta;Fővárosi Közgyűlés;3-as metró;

Korábbi felvétel a Fővárosi Közgyűlésről. FOTÓ: Népszava

- BKV, kvóta, parkolás - Ezekről döntött a Fővárosi Közgyűlés

A Fővárosi Közgyűlés elutasítja a kötelező betelepítési kvótát, a testület ezt szerdán hozott határozatában mondta ki. A képviselők döntöttek még a Fővárosi Biztonsági Iroda és a belvárosi József nádor téri női hajléktalanszálló megszűnéséről, az ötperces türelmi idő visszaállításáról, és az agglomerációs közlekedés megoldásáról is. Ezen túl elfogadták a BRFK 2015-ös beszámolóját, egy XIII. kerületi városrészt pedig elneveztek Göncz Árpádról.

MSZP: vegyen vissza 150 iskolát a főváros!

Az MSZP szerint katasztrofális állapotban vannak az állami kezelésbe került budapesti iskolák, ezért azt javasolják a fővárosnak, hogy vegye vissza a mintegy 150 intézmény fenntartását. Horváth Csaba, az ellenzéki párt budapesti képviselője a Fővárosi Közgyűlés ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján bátornak nevezte azokat a tanárokat, szülőket és diákokat, akik elmondják az oktatás "valós problémáit". A szocialista politikus szólt arról is, hogy a kormány és a városvezetés "négy hónapja hazudozik" a budapesti közlekedés finanszírozásával kapcsolatban. Horváth Csaba a 3-as metró pótlásával kapcsolatos esetleges újabb buszjárat-kiszervezéssel kapcsolatban azt mondta, "nem tudjuk bizonyítani, de azért a gyanú elég erőteljes ahhoz, hogy itt egy nagy össznépi lopássorozat zajlik".

DK: vegyen buszokat a 3-as metró pótlására

A Demokratikus Koalíció (DK) szerint a fővárosnak járművek bérlése helyett saját buszokat kellene vásárolnia a 3-as metró pótlásának biztosítására. Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt budapesti képviselője szerdán úgy fogalmazott, a "fideszes haveri érdekkör" és a főpolgármester nem tudott megegyezni a 150 autóbusz beszerzésének módjáról, pedig a fővárosnak azért kellene minél hamarabb döntést hoznia az ügyben, mert a 3-as metró felújításának kezdetét novemberre ígérték, a szerelvények pótlásának megoldatlansága azonban eltolhatja ezt az időpontot.  A DK politikusa figyelemfelkeltően megdöbbentőnek nevezte, hogy kedden a szerinte a "főpolgármesterhez leglojálisabb szakszervezet" sztrájkot és hűtlen kezelés miatti feljelentést helyezett kilátásba, mivel ők is úgy gondolják, a metrópótlást a BKV tudná a legjobban megoldani. 

József nádor téri hajléktalanszálló

Az előterjesztő Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes közölte: számos panasz érkezett a szálló elhelyezkedés miatt. Nem ideális, hogy a belváros szívében, egy bérházban működik egy nem túl jó állapotban lévő hajléktalanszálló - mondta. Ellenzéki képviselők az egyeztetés hiányát kifogásolták. Horváth Csaba (MSZP) azt nehezményezte, hogy az érintett egyesületnek a sajtóból kellett értesülnie arról, hogy fel akarják mondani az ingatlanhasználati szerződést. Kezdeményezte, hogy vegyék le a napirendről a javaslatot és kezdődjenek egyezetések az érintettel.

Gy. Németh Erzsébet (DK) szerint nem szól másról a történet, mint hogy valaki szállodát akar építeni a környéken. Csárdi Antal (LMP) sokkal hatékonyabban lehetne a célokat elérni, ha partnerként tekintenének "az utca emberére" is.  Tarlós István főpolgármester kiemelte, hogy a hajléktalan-szálláshelyek száma 2010 óta növekedett. Hangulatkeltésnek nevezte, hogy a szállodaépítést az ügybe keverik, ahhoz - mondta - a fővárosi önkormányzatnak nincs köze. Közölte: ha elkészül az új szállás, akkor a lakók képviselőit meghallgatják, hogy az új létesítmény jobb-e mint a József nádor téri. 

BKV-előleg

Horváth Csaba, az MSZP képviselője a javaslat vitájában elmondta, 12-16 milliárd forintra tehető az agglomerációs közlekedés költsége, így az 500 millió forintos előleg várhatóan csak a kiadások felét fedezi majd. Csárdi Antal, az LMP képviselője arról beszélt, az állam 40 milliárd forinttal tartozik a fővárosnak az agglomerációs közlekedés korábbi biztosításáért, és azt kérdezte, mit tesz a városvezetés ezen összeg visszaszerzése érdekében.

Tarlós István főpolgármester erre reagálva felkérte a BKV és a BKK vezérigazgatóit, hogy tájékoztassák az LMP képviselőjét, összességében milyen költségtérítést igényelnek az államtól.  A főpolgármester ezt követően a jobbikos Tokody Marcell kérdésére válaszolva azt mondta, tavaly 15,9 milliárd forintba került az agglomerációs közlekedés, az érintett települések kifizetései után pedig 12,1 milliárd forintos kiadás maradt.

A főpolgármester közölte, erre hivatkozva 1 milliárd forintos havi előleget szerettek volna kérni a kormánytól, a kabinet azonban azzal az ígérettel adott 500 millió forintot, hogy a végén elszámolnak a kiadásokkal. Tarlós István megjegyezte, a mostani megállapodással kapcsolatos véleményét az elszámolás után mondja el. "Lehet, hogy nem lesz olyan egyszerű az elszámolás" - fogalmazott, hozzátéve, a "lényeg, hogy a pénzt megkapjuk".  Bagdy Gábor előterjesztésében megjegyzi, a kormány várhatóan április 4-i ülésén dönt az előleg biztosításához szükséges fedezetről.

Elfogadta a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) elmúlt évről szóló beszámolóját a Fővárosi Közgyűlés szerdán.