A MÁV-csoport vezetése 2,2 százalékos alapbér-emelést, az alapbér további 0,5 százalékát kitevő önkéntes nyugdíjpénztári tagdíj kiegészítést, továbbá két alkalommal 25 000-25 000 forint egyszeri kifizetést ajánlott a nem vezetői munkakörben foglalkoztatottak részére a hétfőn reggelre összehívott szakszervezeti egyeztetésen - közölte a vasúttársaság.
A vállalat munkáltatói saját hatáskörben, a rendelkezésre álló források terhére vállaltak kötelezettséget a vasutas munkavállalók jövedelmi helyzetének javítására.
A javaslat szerint a munkáltató a 2,2 százalékos alapbér-emelést visszamenőlegesen, 2016. január 1-jei hatállyal hajtja végre azon munkavállalóknál, akiknek az alapbére nem haladja meg a 450 ezer forintot. (A MÁV dolgozóinak átlagkeresete bruttó 220 ezer forint - szerk.) Emellett ezen dolgozóknak két alkalommal - vasutasnapon a júniusi, illetve karácsony előtt a novemberi munkabérrel - 25 000-25 000 forint egyszeri kifizetést teljesít.
Ez átlagosan 4 százalékos, a legalacsonyabb alapbérrel rendelkező munkavállalók esetében pedig 5,4 százalékos alapbérfejlesztésnek felel meg - közölte a társaság.
A MÁV-csoport elsődleges célja a munkahelyek megőrzése, a foglalkoztatás biztonságának garantálása. Ennek érdekében döntött úgy egyoldalú munkáltatói kötelezettségvállalás formájában karácsony előtt is a társaság, hogy a már folyósított havibéren túlmenően még félhavi alapbért utal át a nem vezetői munkakörben foglalkoztatottak részére - tájékoztatott a MÁV Zrt.
A vasúttársaság arra kérte a munkaügyi vitát kezdeményező 7 szakszervezet képviselőjét, hogy az ajánlattal kapcsolatban február 9-én, kedden reggel 8 óráig írásban tegyenek nyilatkozatot.
Egyelőre nem elfogadható a MÁV javaslata – mondta Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke mondta a 24.hu megkeresésére. A számok ugyan jók, de három kérdéskört, illetve követelést még tisztázni kell:
- a szakszervezetek a 2×25 ezer forintot a 2016-os alapbérbe építenék be,
- le kéne zárni a kollektív szerződésről folyó tárgyalásokat,
- középtávú megállapodást kéne kötni a foglalkoztatásról, akár a vasutas életpályamodellt is elképzelhetőnek tartják.
“A mai javaslat pozitív elmozdulás” – tette hozzá Meleg, aki ezt azzal indokolta, hogy a MÁV ajánlata közel áll az általuk kért 5 százalékos béremeléshez. Attól amúgy nem tart, amit a – szokatlanul együttműködő – MÁV lengetett be a hétfői közleményében, miszerint létszámleépítés lenne szükséges, ha nagyobb béremelést kérnének a vasutasok. Szerinte így is létszámhiány van a vasútnál. Hozzátette: bíznak a további tárgyalások sikerében, de ha rövid időn belül nem születik érdemi megállapodás, akkor sztrájkot hirdetnek.