- Naponta változik a CSOK kormányzati propaganda, az érintettek csak a fejüket kapkodják. A szakembereknek valamiféle jogi GPS-re lenne szükségük az eligazodáshoz?
- Jelenleg mindenképpen szükség lenne rá, de talán csökken a káosz, mert a jelek szerint a jogalkotók belátták, mennyire áttekinthetetlen, szövevényes helyzetet teremtettek a CSOK körül. Egy rendelettel módosítottak négy másikat, ráadásul még az építési szabályokat is átírták, eltörölték az építési engedély kötelezettséget. Nem csak a könnyített lakásvásárlási lehetőségek iránt érdeklődők, hanem az építési szakma szereplői is fogják a fejüket és nem tudják, hogy most mit kell tenni. A pénzügyeket érintő rendelet is ellentmondásos. A jogszabály például ellentmond annak az útmutatónak, amit a Nemzetgazdasági Minisztérium adott ki a bankoknak. Ebben a dokumentumban szerepel az a 30 milliós értékkorlát (ennél drágább lakásra nem vehető fel a kedvezményes hitel), aminek most az "eltörléséről" beszélnek. Azért az elgondolkodtatja az embert, hogy milyen az a jogalkotás, amikor egy kormányrendeletet egy ilyen minisztériumi iránymutatás felülírhat. Mindezeket belátva most a kormány bejelentette, hogy az egész jogszabály-együttest módosítják és egy-egy jogszabályban, illetve rendeletben szabályozzák az új, illetve a használt lakásokra vonatkozó előírásokat. Kormányzati ígéret van arra is, hogy külön rendeletben foglalkoznak az építési előírásokkal, egyeztetve az építész szakmával. Igyekeznek megoldásokat találni az eddig felvetődött problémákra.
- El tudna képzelni olyan helyzetet, amikor egy kormány a jogszabály-alkotás előtt egyeztet a szakmai szervezetekkel?
- Elképzelni el tudom, de hogy ez a helyzet mikor valósul meg, annak megjósolására nem vállalkoznék.
- A hivatalos közlés szerint a CSOK az év elején lépett hatályba. Mit mondanak a bankok, alig győzik az érdeklődők rohamát?
- Mi is megkerestük több kérdéssel a bankokat, hiszen nekik kell alkalmazniuk a jogszabályokat, de csak azt a választ kaptuk tőlük, hogy majd megkérdezik a gazdasági minisztériumtól, mi a teendő. Talán ez is segített a szaktárcának, hogy arra az elhatározásra jusson, egyértelmű jogszabályt kell alkotni.
- Az eddigiekre talán inkább az összetákolás jellemző, de majd meglátjuk, lesz-e alkotás is. Lehet valamilyen koncepciót sejteni a CSOK belengetése mögött?
- Nevesítették a népesedéspolitikát, a családtámogatást, illetve a nehéz helyzetben lévő építőipar felpörgetését, de hogy valóban ez a cél, vagy valami egészen más, az egyelőre rejtély. A népesedéspolitikával kapcsolatban Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter ki is jelentette, a CSOK nem szociális intézkedés. A jelenlegi formájában ez a kijelentés fedi a valóságot. Nem állítom, hogy a CSOK-nak nem lesz némi hatása a népesedésre, mert biztosan lesz olyan réteg, amelynél ösztönözhet a harmadik gyermek vállalására és a szülők belevágnak egy nagyobb lakás vásárlásába, vagy házépítésbe. Ehhez azonban "ingyen" pénz ide, alacsony kamatozású hitel oda, azért saját erőre is szükség lesz. A csomag szolgálhat politikai érdekeket is. Erre már volt példa 2000-2002-ben. Akkor előbb szigorú keretek között lehetett csak hozzájutni a lakástámogatáshoz, majd a választások előtt jelentős mértékben lazítottak a szabályokon. Kinyitották a pénzcsapokat. Akkor a Fidesz-kormány 2002-ben győzelemre számított és az volt a szándéka, hogy hatalmon maradva újra szigorítanak a szabályokon. A győztes baloldali koalíció eleinte nem merte vállalni az össznépi felzúdulást, nem nyúlt a támogatási rendszerhez. Ez nagy mértékben hozzájárult a költségvetési hiány emelkedéséhez, ugyanis hosszú évekre százmilliárdos kiadást égetett be a rendszerbe. Azután több lépcsőben a kormány kénytelen volt lehűteni a támogatási lázat. A jelenlegi kormány szerintem megint arra játszhat, hogy a CSOK rásegíthet a 2018-as választásokon a kormánypárt sikerére.
- Beválhat a számításuk?
- Akár a visszájára is fordulhat. Én leginkább fanyalgókat látok, azok közt, akik valamilyen okból nem vehetik igénybe a kedvezményt. Az emberek többségének ettől nem lesz jó szájíze. Emellett hektikussá teheti a CSOK az ingatlanpiacot, egymásnak is ellentmondó tendenciák jelentkezhetnek.
- Orbán Viktor miniszterelnök a CSOK-ot ért kritikákra válaszolva egyebek mellett azt mondta, el kell érni, hogy a közmunkások is igénybe vehessék ezt a kedvezményt. Ők lennének a nyertes réteg?
- Nem hinném. Éppenséggel ezt a felső középosztályra szabták. Náluk esetleg valóban több gyermek születhet a CSOK hatására. A társadalom egészét figyelembe véve azonban elenyésző lesz ennek a kedvezménynek a hatása. Budapesten, vagy a nagyobb városokban a 10 millió forintos "ajándékból" nem igen lehet 60 négyzetméteres lakást venni, vagy akár a jogszabályban előírt legalább 90 négyzetméteres házat építeni. A 10 milliós kedvezményes hitelre is szükség lehet, a bankok azonban nagyon szigorúan megnézik, kinek hiteleznek. Ez a lehetőség tehát eleve csak egy szűkebb kör számára elérhető. Arról nem is szólva, hogy a CSOK-ot igénybe vevőnek azzal is számolnia kell, ha felveszi a teljes hitelösszeget, akkor 25 évig a rezsi mellett a havi 47 ezer forintos törlesztő részletet is ki kell gazdálkodnia. További gondot jelenthet, hogy ha a még meg sem született gyermekre, gyermekekre igénylik a CSOK-ot, de bármilyen okból az meghiúsul, kivéve, ha egészségügyi akadálya van a gyermek fogantatásának, akkor súlyos pénzeket kell visszafizetni.
Ha a kedvezményezettek nem tudnak orvosi igazolást felmutatni, vagy időközben elválnak, és azért nem születik meg a három gyermek, akkor a 10 millió forintos támogatás mellett a mindenkori jegybanki alapkamat ötszörösével számolt büntetőkamatokkal együtt - a mai kamatokkal számolva - 19 millió forintot kell visszafizetniük, ha egy gyermek sem született meg. Ha pedig még a kedvező kamatozású hitelt is fölvették, az újabb milliókat jelenthet a kiadási oldalon. Arról nem is beszélve, hogy 25 év alatt az alapkamat és persze a kereskedelmi banki kamatok is változhatnak.
Lázár azt mondta, hogy használt lakáshoz egy közmunkás is hozzájuthat a CSOK-kal. Én pedig nem értem, hogy - legalábbis jelenleg -, ha bárki jogosult rá, miért nem kaphatja meg legalább a 10 milliós támogatást. Ebből a pénzből vidéken már sokan tudnának maguknak házat építeni, főleg, ha sok mindent maguk végeznének el az építkezésen. Az nem egyszerűen igazságtalan, ha nem egyforma mércével mérjük a társadalom tagjait, hanem perverz felosztása az erőforrásoknak. Elfogadhatatlan, hogy megint a gazdagabbaknak csoportosítsák át az adóforintokat. Meglátjuk, hogy ebben is lesz-e változás februárban.