Ma ismét tárgyalóasztalhoz ül Tarlós István és Seszták Miklós fejlesztési miniszter, hogy az agglomerációs járatok állami átvételéről egyeztessenek. A főpolgármester azt várja, hogy a február 17-i közgyűlés előtt megállapodjanak, akkor fogadják el ugyanis Budapest költségvetését. Tarlós a tegnapi Budapestinfón megismételte, az agglomerációs közlekedés biztosítása állami feladat, az átvétel módjáról azonban még folyik a vita. Túl azon, hogy kérik az agglomerációs közlekedés tavalyról elmaradt finanszírozását, a főváros azt javasolja a kormánynak, hogy a buszközlekedésnél csak a finanszírozást vállalja át az állam, a járatok szervezését továbbra is a BKK végezze. „Ha nem ez történik és üzemeltetni is akarnak, akkor tovább fog tartani a megegyezés, mert ezek a buszjáratok Budapesten belüli útvonalon is közlekednek, így nehezebb lesz az elszámolás. A kérdés megoldható, csak bonyolultabb”. Ha elhúzódnak az egyeztetések a kormánnyal, Tarlós szerint a főváros kész arra, hogy ideiglenesen továbbra is biztosítsa az agglomerációs közlekedést, de ezt az államnak ki kell fizetnie.
A HÉV-vonalakat viszont teljes egészében átadnák az államnak, bár a kormány nem is tudja mit vállal azzal, hogy visszaveszi a HÉV-et, és ez nem a kancelláriaminiszter hibája. Erről már a Népszava kérdésére beszélt a főpolgármester, aki szerint több technikai problémát meg kell még oldani ahhoz, hogy az állam a "nevére vehesse" az agglomerációs járatok működtetését. Arra figyelmeztetett, a csepeli vonal például nem hagyja el Budapest területét.
Egy huncut fillérrel nem tartozik a főváros sem a minisztériumnak, sem a MÁV-nak, sem a Volánnak. "Nem tudom, hogy a miniszter úr miről beszél" - reagált Lázár János csütörtöki kijelentésére a főpolgármester. Tarlós azért igyekezett helyre tenni a kancelláriaminisztert, mert nem akarja, hogy a közvélemény elhiggye, a főváros tartozik 12 milliárd forinttal a MÁV-nak. Mivel Lázár pontosan akkora összeget nevezett meg, mint amekkora nettó vesztesége volt tavaly a fővárosnak az agglomerációs közlekedés miatt, Tarlósnak az a rosszindulatú gyanúja támadt, hogy a miniszter azt akarta mondani, "kvittek vagyunk, nem tartozunk egymásnak".
Folyamatosak a tízmilliárdos nagyságú elszámolási viták arról, ki kinek tartozik - mondta tegnap reggel a közszolgálati rádióban Orbán Viktor. "Az együttműködés ezen a területen nem megoldott", ezért egyetért a főpolgármesterrel abban, hogy tiszta vizet kell önteni a pohárba, és mindenkinek a saját feladatát kell ellátnia. A Budapesten belüli tömegközlekedés fenntartása az önkormányzat feladata, a helyközi közlekedés biztosítása pedig a kormányzaté.
A 65 év felettiek ingyenes utazását a főpolgármester szerint át kellene gondolni, hiszen a tejet, kenyeret, parizert sem kapjuk ingyen. A díjkedvezmény még rendben van, de "üres kasszából nem lehet közlekedést finanszírozni", ezért szükség van bevételre. Tarlós a hat év alattiak és a fogyatékkal élők díjmentességéhez nem nyúlna hozzá. Néhány órával később a Kormányzati Tájékoztatási Központ közölte, a 65 év felettiek ingyenes utazásának biztosítását törvény szabályozza, amit a kabinet nem akar megváltoztatni.
Most úgy látják, hogy az alapszolgáltatások színvonalát nem kell csökkenteni - fogalmazott lapunk kérdésére a főpolgármester. Tarlós felkészült arra, néhány DK-s majd Pajtás fényképezőgépekkel járja a külterületek utcáit, hogy valahol egy tele kukát találjon, de az ilyen eset nem lesz tipikus. A fővárosnak 30 milliárdos tartaléka van, ha máshonnan nem lesz forrás, ebből a pénzből fizetik a parkgondozást, takarítást, világítást. Azt a főpolgármester azért elismerte, hogy ezt az összeget fejlesztésre szánták. Az MSZP-s Horváth Csabának azt üzente, azzal riogatni, hogy Budapesten nem lesz közvilágítás vagy más közszolgáltatás, már-már büntetőjogi kategória.
A főváros dolga, hogy olyan minőségű közösségi közlekedést alakítson ki, amely gyorsabb, olcsóbb és komfortosabb az egyéni, autós utazásnál - reagált a főpolgármester tájékoztatójára Horváth. A szocialista fővárosi képviselő szerint az államosított HÉV ezeknek a követelményeknek nem fog megfelelni és annak átvételével a kormány a főváros anyagi gondjait sem csökkenti érdemben. A HÉV államosítását az MSZP azért sem szeretné, mert szerintük a szolgáltatás így a "MÁV színvonalára csökkenne". Pártja nevében azt javasolta, hogy a jelenlegi 4 százalékról emelkedjen 6 százalékra a fővárosnál maradó adóbevételek aránya, amiből a város és a kerületek is tudnának fejleszteni.