Eco.com;sztrájk;MÁV;VDSZSZ;BKV-dolgozók;

Fotó: Népszava

- Együtt lázadnak a közlekedési dolgozók

Összefogást terveznek a közlekedési érdekképviseletek az eddig sikertelen bértárgyalások miatt. Elegük van a BKV-dolgozóknak, ráadásul újabb kirúgások miatt kell félniük, elégedetlenek a vasutasok is, Miskolcon pedig már sztrájkra készülnek a közlekedésiek. A BKV és a MÁV 0-0,5 százalékos béremeléssel akarja betömi az elégedetlenkedők száját, miközben a vezetők milliókat keresnek.

Minden eddiginél nagyobb felháborodással reagáltak a BKV beosztott dolgozói a cég vezérigazgatójának napokban tett nyilatkozatára, miszerint "az adófizető állampolgároknak sem lenne megfelelő megoldás, ha alacsonyan fizetett, kevéssé kvalifikált vezetők vezetnék a céget" - közölte az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ). Bolla Tibor, a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) vezetője ezt akkor nyilatkozta, amikor kiderült: a cég vezetői közül sokan havi egymillió forint fölötti fizetést kapnak, a legtöbbet pedig a vezérigazgató keresi, ő csaknem kétmillió forintot kap havonta. Az EKSZ tagjai elsősorban nem is a magas vezetői fizetések miatt háborodtak fel, hanem azért, mert Bolla úgy állítja be, mintha a busás havi apanázs az utasok kényelme miatt járna a BKV-s elitnek.

Nemes Gábor, az EKSZ elnöke visszataszítónak tartja Bolla "pökhendi" hozzáállását, s különösen azt, hogy néhány nappal az ominózus nyilatkozat előtt maga a vezérigazgató kezdeményezett tárgyalást a jövő évi béremelésekkel kapcsolatban, ahol végül nulla százalékos ajánlatot tett. "Vérlázító, ahogy a cég vezetése lenézi, semmibe sem veszi a dolgozókat" - szögezte le Nemes. Az EKSZ felhívta a BKV figyelmét arra, hogy "a jól fizetett cégvezetés a pénzügyi eredményeket a dolgozók százainak a kirúgása, valamint a jelenlegiek kizsigerelése árán, a kollektív szerződés felrúgása után számos szakszervezeti vívmány elsöprésével, az agyonhajszolt dolgozók hátán taposva érte el".

BKV: újabb létszámleépítés

A BKV-nál ráadásul újabb létszámcsökkentés várható, a felújított 1-es villamos vonalán lévő mozgólépcsők január 1-jén már le is álltak, mivel kirúgták az azokat felügyelő biztonságiakat, bérükre ugyanis nem jutott pénz. Az őrökre azért volt szükség, mert továbbra sem készült el a mozgólépcsők távfelügyeleti rendszere. Az Index úgy tudja, év elejétől a metró biztonsági őri állománya is drasztikus létszámcsökkentésen esik át. Az EKSZ szerint ha az utasok érdekét szolgálja a jól fizetett BKV-s vezetés, akkor ugyanez igaz a dolgozókra is; a kevés fizetésért dolgozó munkavállaló sem tud az elvárt színvonalon teljesíteni.

Az EKSZ januártól 5 százalékos bérfejlesztést és bérfelzárkóztatási programot követel, valamint azt, hogy a kötelező bérezési szintet a vezérigazgató béréhez igazítva, arányosan határozzák meg. Az EKSZ a hasonló okok miatt elégedetlen Vasutasok Szakszervezetével, illetve a sztrájkra készülő miskolci közlekedésiekkel is felvette a kapcsolatot, terveik között szerepel egy országos akcióterv kidolgozása, amelyet a sikertelen bértárgyalások esetén élesítenének.

Miskolcon még tárgyalnak

Miskolcon már csak a sztrájkfeltételekben kell egyezségre jutni, az elégséges szolgáltatásokról ma tárgyal a Miskolci Autó­busz- és Villamosvezetők Érdekvédelmi Szervezete a városi közlekedés fenntartójával, a Miskolc Holding Zrt.-vel, mivel a cég már egy éve csak halogatja korábbi béremelési ígéretét. Zelenka László, a szakszervezet vezetője lapunknak elmondta: a béremelés már nemcsak pénz-, hanem erkölcsi kérdés, annak mértéke - egységesen 3 százalék emelésről van szó - szinte jelentéktelen. A közlekedési cég Zelenka tudomása szerint mintegy 18 milliós pozitív mérleggel zárta az évet. Ennek ellenére mégis a rossz gazdasági helyzettel indokolják a bérfejlesztés elmaradását. "Amikor a főnöki prémiumokról van szó, pozitív a mérleg, amikor a dolgozók béréről, a gazdasági helyzet nagyon rossz. Nem vagyok optimista, de végigjárjuk az utunkat" - fogalmazott Zelenka.

Nincs megállapodás a vasutasoknál

A 2016-os béremelésekről tárgyalások zajlanak a Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) és a vasutas érdekképviseletek között is, a legutóbbira épp tegnap került sor. Az egyeztetés után Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke lapunkat úgy tájékoztatta: továbbra sincs eredmény, a munkáltató szerint nincs lehetőség a bérkövetelés teljesítésére. A vasutas szakszervezetek azt szeretnék elérni, hogy a dolgozók már idén 5+2,7 százalékos béremelést kapjanak, középtávú megoldásként pedig életpályamodell kidolgozását is sürgetik. A MÁV viszont idén 0,5 százalékos béremelést irányzott elő, miközben néhány hete a kormány az állami cégek (így a MÁV) csúcsvezetőinek 2 millió forintban maximált bérét tulajdonképpen megduplázta. Meleg elmondta: folytatják a tárgyalást, ám ha az továbbra sem lesz eredményes, a nyomásgyakorlás hatékonyabb eszközeitől sem riadnak vissza.

Gördülő sztrájk 2008-2009
Legutóbb 2008-2009-ben került sor az egész országra kiterjedő vasutas megmozdulásra, amikor a dolgozók a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szervezésében nyolc alkalommal tartottak úgynevezett gördülő sztrájkot, összesen 341 órás időtartamban több mint hatezer vasutas részvételével.
A gördülő sztrájk lényege, hogy előzetes tájékoztatás nélkül gyakorlatilag bármikor meg lehet bénítani a közlekedést az országban. Az akkor még ellenzéki Fidesz nagy támogatója volt az ötletnek, kormányváltás után viszont azonnal módosították a sztrájktörvényt, így sztrájk előtt ma már muszáj megegyezni az elégséges szolgáltatások biztosításáról.
A sztrájksorozatra akkor azért került sor, mert a VDSZSZ még 2005-ben megállapodott az akkori kormánnyal, hogy a MÁV sikeres átalakítása után minden vasutast megjutalmaznak - ám a szakszervezet szerint ezt a megállapodást a kormány éveken keresztül letagadta. A VDSZSZ elnöke, Gaskó István 2011-ben írt alá Orbán Viktor miniszterelnökkel közös nyilatkozatot arról, hogy a kormány kifizeti az ígért jutalmakat.



Egészen más számmal támadta 2008 végén a Gyurcsány-kormányt a Fidesz, mint amivel most Rogán Antal igyekezett legitimálni az Orbán-kabinet reklámköltéseit. Négy év alatt, 2010-14 között ugyanis 81 milliárd forintot szórt el a kormány állami hirdetésekre, s ebben még nincs benne a tavalyi, legalább 25 milliárdos gigaköltekezés.