buktatók;netes vásárlás;

FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/MATT CARDY

- Így kerülhetők el a netes vásárlás buktatói

A karácsonyi ünnepek időszakában mind többen döntenek a webáruházak nyújtotta kényelem mellett. Ezzel ugyan számos kellemetlenség elkerülhető, ugyanakkor váratlan meglepetések így is érhetik a vásárlókat. A nagy kapkodásban a fogyasztók figyelmetlenné válnak, így sokszor nincsenek tisztában például a termékek elállási feltételeivel, vagy a külföldről rendelt ajándékok szállítási szabályaival. A webáruházak ezt kihasználva könnyedén megkárosíthatják vásárlóikat.

A karácsony közeledtével egyre többen döntenek a sorban állást elkerülve az online vásárlás mellett. Miután a webáruházban nem lehet az árut megtapogatni, megkóstolni, felpróbálni, kipróbálni, ezért találták ki az úgynevezett elállás jogát, ami a legfontosabb eltérés a bolti, áruházi vásárlás fogyasztóvédelmi szabályaitól - írja a blokkk.com internetes portál. Ez azt jelenti, hogy ha nem tetszik a termék, vagy ha meggondolta magát a vásárló, a hatályos jogszabályok szerint visszaadhatja, az eladónak kötelessége azt visszavenni tőle. Igaz, komoly feltételekkel: a megvásárolt ajándéknak sértetlennek kell lennie, a fogyasztónak pedig 14 naptári napon belül jeleznie kell elállási szándékát.

Mintawebáruház
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Mintawebáruház néven létrehozott egy honlapot annak érdekében, hogy segítse a vásárlókat és a vállalkozásokat az online kereskedelem jogszerű működésében, illetve a biztonságos online vásárlásban. Tapasztalataik szerint ugyanis számos hiányosság mutatkozik az értékesítés területén kereskedői oldalról, illetve a fogyasztói tudatossággal is gyakran problémák adódnak. Mintawebáruházuk ezért kereskedelmi célokat nem szolgáló, oktatási, tájékoztatási célú honlap, amely szemléletesen mutatja be az online kereskedelemmel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. Az újonnan létrehozott felületen (mintawebaruhaz.nfh.hu) a felhasználóknak lehetőségük van lépésről lépésre kipróbálni a rendelés folyamatát.

Karácsonykor ez kissé nehezebben kivitelezhető, a szombati és vasárnapi pihenőnapok mellett a karácsonyi munkaszüneti napok is beleszámít a határidőbe. Ha valaki december 23-án veszi át a megvásárolt ajándékot, akkor a 14 naptári napból csak pár munkanapja marad a személyes ügyintézésre. Könnyebbséget jelent, hogy a webáruházak honlapjai szünet nélkül üzemelnek, így az elállási szándék bármikor jelezhető.

A webáruházakat szigorú szabályok kötik: ezek között szerepel az elállási jogra való tájékoztatás is, ha ezt az áruház elmulasztja, akkor a két hetes határidő 12 hónappal meghosszabbodik.

A szavatosság és a jótállás az elállási jogtól független, azokra a webáruházak esetében is a boltokra, valamint az áruházakra vonatkozó szabályok érvényesek.

Nem árt tisztában lenni azzal, hogy egy terméktől való elálláskor pénzvisszafizetés is jár. Ezt a webáruházaknak ugyanolyan fizetési módon kell teljesíteniük, mint ahogyan a vásárló a terméket megvette. A vételárat az árusítónak az elállás tudomásulvételét követő 14 napon belül kell rendeznie, feltéve, hogy a fogyasztó az árut már visszaadta.

Fontos kérdés, hogy a szállítási költség is visszajár-e. Sok esetben ezt a webáruházak magukra vállalják. Ha mégis fizetni kellett a fuvarért, akkor a legolcsóbb szállítási díj jár vissza a vásárlónak. Az áru visszaküldésének költsége viszont minden esetben a vásárlót terheli, kivéve, ha ezt a webáruház előzetesen átvállalta.

Rendelés külföldről
Az e-kereskedelem bővülésével a belföldi futár-, expressz és csomagszolgáltatások piaca évente átlagosan 10 százalékot meghaladó mértékben növekszik, a forgalom negyede pedig az év utolsó két hónapjára koncentrálódik. Az ünnepi forgalomban az interneten jellemzően távol-keleti, illetve tengeren túlról megrendelt áruk átfutási ideje akár 50 nap is lehet, az Európai Unióból jellemzően néhány nap, míg a magyar webáruházból megrendelt – raktárról kiszállítható – áru 1-2 nap alatt jut el a megrendelőhöz. Annak érdekében, hogy időben megérkezzen az ajándék érdemes minél előbb elindítani a megrendeléseket. A külföldi rendelések esetében - amennyiben lehetséges a vásárláskor ezt megtenni -, célszerű a regisztrált postai küldemény lehetőséget választani, mivel csak az ilyen küldemények esetében követhető a megvásárolt áru útja a kézbesítésig.
A külföldi webáruházból megrendelt termékek esetében fontos tudni, hogy bizonyos esetekben áfát és vámot is kell fizetni. Az Európai Unió határain belülről érkező termékek után sem vámot, sem áfát nem kell fizetni. Az EU határain túlról érkezők esetében az áru értékhatárától függően kell vámot fizetnie.
0-22 euró - vám- és adómentes
22,1 -150 euró - vámmentes, 27 % áfa
150,1- euró felett - kereskedelmi vámtarifa szerinti vámtétel + 27% áfa
Nem árt tisztában lenni azzal, hogy léteznek olyan termékek, amelyeknek behozatalára szigorú szabályok vonatkoznak. Ilyenek a dohánytermékek, a különböző alkoholos termékek, a gyógyszerek, a fogyasztószerek, a potencianövelő szerek. Tilos az országba hozni a könnyen romló élelmiszereket, a tűzijátékokat és a petárdákat.

A netes vásárlás buktatói

1. Nincs megjelölve az oldal üzemeltetője, nem lehet tudni, hogy hazai vagy külföldi cégtől vásárolunk.

A jogszabály megkívánja, hogy a webáruházat üzemeltető szolgáltatók a teljes vagy rövidített cégnevüket, vagy egyéni vállalkozói megnevezésüket, székhelyüket, valamint az elektronikus levelezési címüket közzétegyék, illetve biztosítsanak legalább egy további elérhetőséget (például telefonszám vagy elektronikus bejelentőlap) a fogyasztók számára.

2. Magyar nyelvű leírást nem tartalmaz a termék és kérésre sem küldenek részletes, a használathoz elengedhetetlen leírást.

A hatályos szabályok szerint nem kell minden termékhez feltétlenül használati utasítás, de az lényeges, hogy annak hiánya a fogyasztót ne téveszthesse meg, illetve amihez kötelező (például elektromos műszaki cikkek, gyerekjátékok), arról külön jogszabály illetve szabványelőírás rendelkezik. A használati és kezelési útmutatónak közérthetőnek és egyértelműnek kell lennie.

3. A reklámozott és a kézhez kapott termék között különbség van.

Ha a kézhez kapott termék tulajdonságaiban nem egyezik a megrendelt termékkel, úgy felmerül a hibás teljesítés gyanúja, ebben az esetben szavatosságra vonatkozó jogok érvényesíthetők. Sok cég hirdet úgy terméket, hogy a csatolt kép mellé „illusztráció" feliratot helyez el, vagy egyéb módon írásban jelzi, hogy a megrendelendő termék bizonyos tulajdonságaiban eltérhet a képen lévőtől.

Korábban kezdték a magyarok
A GfK piackutató intézet 5 országban 5000 fogyasztó megkérdezésével készített felméréséből kiderült: a magyar válaszadók 43 százaléka már novemberben vagy korábban elkezdett készülni a karácsonyra. A megkérdezettek 85,7 százaléka nem készít előre listát az ajándékokról, 30,3 százalékuk kettő, vagy több napot is eltölt azok beszerzésével. A többség nem költ sokat, a karácsonyi kiadásokra vonatkozó kérdésre csupán 19 százalék választotta a "többé-kevésbé magas" válaszlehetőséget.
A magyarok többféle fizetési módot alkalmaznak: készpénzes utánvéttel 52,7 százalék, kártyával 44,4 százalék, átutalással vagy e-pénztárcával 25,7 százalék, PayPallel vagy egyéb módon pedig 20,3 százalék fizet az online megrendelt árucikkekért. A PayPalt összesen 39,1 százalékuk tervezi használni a jövőben.
Érdekes, hogy sokan a hagyományos bolti vásárláshoz képest kevésbé tekintik biztonságos megoldásnak az online vásárlást. A válaszok alapján a magyarok harmadának vannak aggályai a megrendelt termék minőségével, vagy azzal, hogy nem azt kapják, amire számítanak.



Akár bíróság elé is citálhatják azt a holland műgyűjtőt, akinek tulajdonában van az idén tavasszal Budapesten is kiállított, múmiát rejtő Buddha-szobor.