Alkotmánybíróság;Kúria;önkormányzatok;Önkormányzati törvény;közösségi együttélés;

- "Állami kényszereszközökkel" a magánéletünkbe

Nem alkotmányellenesek az önkormányzati törvény azon passzusai, amelyek felhatalmazást adnak az önkormányzatoknak, hogy helyi szinten határozhassák meg a "közösségi együttélés alapvető szabályait", illetve rendelkezhessenek a szabálysértők büntetéséről.

Mára sokak számára egyértelművé vált, hogy a nincstelen emberek vegzálása kiemelt kormányzati törekvés, így nincs is mit csodálni azon, hogy Európában egyedül Magyarország alaptörvényében minősül büntethető, jogellenes cselekedetnek az utcán élés. A kormány először 2012-ben próbálta törvényi szinten büntethetővé tenni az "életvitelszerű közterületi tartózkodást", az alapvető jogok biztosa ekkor a rendelkezések felülvizsgálatát kérte az Alkotmánybíróságtól (AB). Az AB ekkor alaptörvény-ellenesnek találta azt, hogy a hajléktalanságot jogsértésnek lehessen tekinteni. Nem sokkal később azonban a parlament - a negyedik alaptörvény-módosítással - engedélyt adott arra, hogy törvény vagy önkormányzati rendelet jogellenessé minősíthesse az utcán élést.

Az alapvető jogok biztosa szerint ezzel tulajdonképpen "visszaállt" az alkotmánybírósági határozat előtti, alkotmányosan aggályos jogi helyzet, ezért Székely László újból az AB-hez fordult. Az ombudsman úgy véli, a jelenlegi szabályozás alkotmányos alapjogok sérelméhez vezethet, mert nem egyértelmű, hogy az önkormányzatokat pontosan mire hatalmazza fel, ez pedig "súlyos anomáliákat hordoz magában a jogállami működés szempontjából". Az ombudsmani vizsgálat feltárta, hogy egyes önkormányzatok - gyakran bevételeik növelése érdekében - "abszurd" szabályozásokat hoztak, és olyan "közösségellenes magatartásokat" is szankcionáltak, amelyek nem tartoznak a közösségi együttélés körébe. A szabályozással kapcsolatban a Kúria is hasonló aggályokat fogalmazott meg.

Miután a korábban alaptörvény-ellenesnek nyilvánított rendelkezések bekerültek az alaptörvénybe, az AB jelenlegi álláspontja szerint a helyi viszonyok rendezésére az adott önkormányzat képviselő-testületének lehetősége van az együttélés szabályait a helyi sajátosságokat figyelembe véve szabályozni. Vagyis ha már az önkormányzatoknak joga van akár az utcán élést is - "a közrend, a közbiztonság, a közegészség és a kulturális értékek védelme érdekében" - jogellenessé minősíteni, miért ne határozhatnának meg más magatartási szabályozásokat.

A hajléktalan emberek jogaiért küzdő civilek egyébként úgy vélik, a hatóságok bizonyos fokig "bojkottálják" a hajléktalanokat üldöző törvényt, havi átlagban mindössze 4-5 büntetés születik, az esetek többségében csak figyelmeztetik a nincsteleneket arra, hogy ha bizonyos területeken tartózkodnak, szabálysértést követnek el. A jogvédők szerint azonban a helyzet még így sem elfogadható, így a civil szervezetek - mint például a Város Mindenkié csoport vagy a Társaság a Szabadságjogokért - gyűjtik a jogilag különösen aggályos eseteket, hogy az ügy mihamarabb a strasbourgi emberi jogi bíróság elé kerülhessen.

Különvélemények
Czine Ágnes
A garanciákat mellőző, pontatlan megfogalmazás miatt a törvény magában hordozza annak lehetőségét, hogy az önkormányzat tetszése szerint, illetve az érintettek alapvető jogait sértő módon határozza meg a szabályokat.
Salamon László, Kiss László és Lévay Miklós
Ezzel lehetővé vált, hogy a polgárok életébe állami kényszereszközökkel avatkozzanak be, és az egyébként magasabb szintű jogszabályok szerint nem jogellenes magatartásokat is szankcionálhassanak.



Akár a Keleti pályaudvar is bezárhat, annyira kritikus a szakemberhiány a vasútnál. A mintegy 37 ezer dolgozóból ezren már elmúltak 60 évesek, 4500-an pedig 55 évnél idősebbek, miközben elvétve van utánpótlás. Az utcáról betévedt újaknak 1500 oldalas ismeretlen, nehézkes szövegből kell sikeresen vizsgázniuk, ez negyvenből egy embernek sikerül elsőre, de sokuknak harmadszorra sem. Őket kirúgják, vagy korábban maguktól szaladnak el, hiába költött az oktatásukra személyenként több százezer forintot a MÁV. A felelősök egymásra mutogatnak.