OLAF;Tiborcz István;

Illusztráció/Thinkstock

- Tiborczék volt cége is fennakadt az OLAF rostáján

Nyomoz az unió csalás elleni hivatala (OLAF) a Közgép ellen, de vizsgálja a miniszterelnök veje, Tiborcz István volt cégének a közvilágítással kapcsolatos vitatható közbeszerzési pályázatait is. Ha Brüsszel rendszerszintű szabálytalanságokat állapít meg, újabb támogatások kifizetését függeszthetik fel, vagy zárolhatják.

Tiborcz István, Orbán Viktor vejének volt cége és a hozzá szoros szálakkal kötődő vállalkozói kör közvilágítással kapcsolatos nyertes közbeszerzési pályázatai ügyében is vizsgálódik az OLAF - tájékoztatta a Népszavát Jávor Benedek. A Párbeszéd Magyarországért (PM) európai parlamenti (EP) képviselője ezekben az ügyekben nem számít olyan szorgalomra és gyorsaságra a magyar hatóságoktól, mint ami várható a Közgép Zrt. esetében.

Mint ismert, Tiborcz István idén áprilisban szállt ki az Elios Zrt. nevű cégből, amely az elmúlt két évben és idén is sorra nyerte el a közvilágítás korszerűsítésére önkormányzatok által kiírt uniós tendereket. Alig akad olyan település, ahol ne az Elios Zrt. cserélte volna le a közvilágítást, de több stadion fényeit is ennek a vállalkozásnak „köszönhetjük”. Az Elios Innovatív Energetikai Zrt. 2013-ban 653,8 millió, 2014-ben 4,687 milliárd forint összegben nyert el közbeszerzési pályázatokat. Idén nyár elejéig pedig csaknem a 2014-es összeget sikerült „összepályázniuk”.

Míg Tiborcz volt cége ellen indított vizsgálatnak csak a ténye ismert, a Népszabadság értesülése szerint a Közgépnél már az is tudott, hogy az OLAF mintegy 162 milliárd forint értékben tárt föl pénzügyi szabálytalanságokat az uniós források igénybevételével is kivitelezett vasút- és útépítésekkel kapcsolatban. A hivatal a pénzügyi ajánlásokkal együtt a vizsgálat anyagát már elküldte az Európai Bizottság (EB) regionális főigazgatóságának, a magyar legfőbb ügyész hivatalának pedig a jogi ajánlásokat továbbított.

Megkerestük a Legfőbb Ügyészséget is, hogy megtudjuk, megkapták-e már a dokumentumokat, és hol tart a vizsgálat. A Főügyészség válaszul egy idén június 22-én kelt közleményt küldött. Ebben arról tájékoztatták lapunkat, hogy 19 olyan bűnügy volt amely az OLAF feljelentésként értékelt vizsgálati zárójelentése alapján indult. "Ezek közül 12 ügy – egy része a NAV, egy része pedig a rendőrség előtt - nyomozati szakban, 3 ügy – vádemelés folytán - az első fokú bíróságon van folyamatban, 2 ügyben megszüntették a nyomozást, 1 ügyben pedig – a vádemelést követően - jogerősen, a terhelt marasztalásával zárult a bírósági eljárás. 1 ügyben jelenleg is folyik az OLAF zárójelentésében írtak vizsgálata." A folyamatban lévő büntetőeljárásokról pedig nem tájékoztathatnak - közölték.

Szabó Tímeának a kérdésére sem reagált érdemben Polt Péter legfőbb ügyész a Parlamentben, amikor szintén az OLAF vizsgálatokról faggatta.

Egyelőre annyi bizonyos, hogy a Brüsszelnek visszafizetendő összeg nagyságáról folynak az alkudozások az Európai Bizottság és a magyar kormány között, ami azt valószínűsíti, hogy első körben a költségvetés állja a számlát, de az sem lehet kétséges, hogy utána behajtják a vállalaton. Az egyeztetésre nem szabtak határidőt, de Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára szerint erre és más Magyarországgal kapcsolatos brüsszeli kérdésre is két héten belül válaszol a kormány.

A Közgép közleményben reagált a Népszabadság értesüléseire és mint írják a 2010-ben indított átfogó OLAF vizsgálat lezárásáról szóló értesítésben nem szerepelt a Közgép Zrt. szabálytalanságára vonatkozó megállapítás. A vizsgálat a Közgépet mint a projektek egyik kivitelezőjét érintette. A Közgép felelősségéről szólva a közlemény felhívja a figyelmet arra, hogy pénzügyi támogatásra vonatkozó visszafizetési kötelezettséget az OLAF csak a közbeszerzési eljárás lebonyolításával kapcsolatban, kizárólag az ajánlatkérők felelősségének felmerülése esetén állapíthat meg.

Jávor Benedek is emlékeztetett arra, hogy az OLAF évek óta vizsgálja a Közgép pályázatait, a pénzfelhasználást, mert azok szerinte látványosan sértették meg az uniós szabályokat. Azt viszont az EP képviselő is megerősítette, hogy a cég nem vihette volna végig az OLAF szerint szabályellenes projekteket állami támogatás nélkül. A kérdés az, hogy az állam felelősségét milyen mélységig vizsgálja Brüsszel.

Több mint egymillió autót érint Nagy-Britanniában a Volkswagen német járműipari csoport teszteredmény-hamisítási botránya.