drónok;Bakó Gábor;Interspect Kft.;Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatal;

Egyre több csomagküldő cég használja ki a drónok adta lehetőséget FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/THINKSTOCK

- Majd ha berobbannak a drónok...

A pilóta nélküli légi járművekre már egész iparág épül, sőt a drónipar a jövő egyik jelentős húzóágazata lehet szakértők szerint. A drónokban számtalan lehetőség nyugszik: nemcsak a médiában, de a mezőgazdaságban, az építőiparban, a kereskedelemben és a tudományban is számos újítást, minőségi javulást hozhatnak. A forradalmi változásokhoz azonban szükség van arra, hogy a jogalkotó is képes legyen lépést tartani a technika fejlődésével.

Még jó néhány évet, akár évtizedet is várni kell arra, hogy a ma már legkülönbözőbb árban és méretben is kapható pilóta nélküli légi járművek százszámra lepjék el az eget, a drónok népszerűsége azonban napról napra növekszik. Amikor már a hármas metró hirdetőfelületein is a néhány ezer forintért kapható, akár kamerával is felszerelt propelleres ketyeréket hirdetik, és szinte minden nap olvashatunk olyan híreket, amelyekben a drónokkal elért sikerekről vagy éppen vészhelyzetekről tájékoztatnak minket, sokan csak legyintenek: egy újabb divatőrület, a gyerekek majd ezt is kinövik, mint a tamagocsit. Csakhogy a a reklámplakátok megtévesztőek lehetnek, a drónok egyáltalán nem gyerekjátékok. Igaz, hamarosan valóban tömegtermékké válhatnak, ám elsősorban nem a kütyübolond apukák és kisfiaik, hanem a bennük rejlő gazdasági lehetőség miatt.

A drónokat számos ország már több szektorban is sikeresen alkalmazza, a felhasználási területek pedig egyre bővülnek. Az Egyesült Államokban például a drónipar több százezer új munkahelyet teremthet, becslések szerint 2025-ig több mint 80 milliárd dolláros piac épülhet ki - tudtuk meg egy szakmai beszélgetésen, amelyen a drón-technológiával foglalkozó hazai vállalatok képviselői számoltak be tapasztalataikról, az eddigi eredményekről. "A drónok számos jelentős újítást hozhatnak például a bányamérés vagy a térképészet területén, segítségükkel nagy területeket lehet lefotózni viszonylag alacsony költségen.

Ugyanilyen fontos a kutatás-mentésben játszott szerepük is, ma már létezik olyan tűzoltó kocsi, melynek tetejére egy érzékeny szenzorokkal felszerelt drónt telepítettek, amelyekkel könnyedén meg lehet közelíteni az életveszélyes területeket, az érzékelők pedig a robbanásveszélyre is figyelmeztetnek" - mondta Bakó Gábor, az Interspect Kft. ügyvezető igazgatója. Ugyanilyen hasznosak lehetnek a drónok a mezőgazdaságban. Az AgriDron Kft. már évek óta foglalkozik "mezőgazdasági drónok" alkalmazásával, Láng Vince, a cég vezetője szerint már Magyarországon is vannak olyan gazdák, akiknél a drónhasználat mindennapos gyakorlat. "Egyre többen ismerik ezt a távérzékelési technológiát, a drónok elsősorban a területbejárást és a tápanyagszórást könnyíthetik meg" - mondta.

Lehetővé válik tehát a termőföldek folyamatos megfigyelése, a környezeti paraméterek hatékony mérése, így gyorsan lehet reagálni, ha például kártevők vagy fertőzések miatt beavatkozásra van szükség. A pilóta nélküli légi járművek a tudomány területén is számos új lehetőséget biztosítanak, a NASA nemrég egy gravitáció nélküli térben is elnavigálható robotkopter teveit mutatta be, amely lehetővé teszi, hogy a bolygókutatásokban a drónok is segédkezzenek.

A nemzetközi kutatási eredmények fényében úgy tűnhet, hogy a hazai drónkutatás-fejlesztés még gyermekcipőben jár, ám a valóságban ez nem így van - legalábbis nem sokkal szűkebb az a cipő, mint más országokban. "Nem szabad a külfölddel versenyezni. Műszaki oldalról hazánkban sincs gond, gyakorlatilag bármit meg lehet csinálni, amire szükség van" - erről már Kazi Károly beszélt. A BHE Bonn Hungary Elektronikai Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli, a probléma inkább ott van, hogy az új technika felhasználásában nincs még elég gyakorlatunk. Tapasztalatai szerint például árvíz idején előfordult, hogy a drónokkal készített képeket az illetékesek képtelenek voltak kiértékelni. "Kellenének olyan pilot projektek, amelyekben - nem vészhelyzet idején - a rendszert tesztelik. Ebben még sokat kellene fejlődni" - mondta.

A szakértők szerint mindemellett átfogó piacfelmérésre is szükség lenne Magyarországon. Bár konkrét számok még nincsenek, az mégis látható, hogy a drónoknak jelenleg a médiában és a filmes szakmákban van a legnagyobb piaca. A professzionális mellett egyre több a polgári felhasználó is - a tavalyi évhez képest a drónok eladása megduplázódott - ezzel együtt egyre több drónbalesetről is hallani. A szakértők figyelmeztetnek: nem az a fő veszély, hogy egyre több ilyen eszköz van, hanem az, hogy azokat az emberek nem körültekintően használják. A probléma egyik megoldása az úgynevezett "no fly zónák" kialakítása, amelyeket az adott drón szoftvere felismer, így az eszköz a megadott zónában nem tud repülni. Ugyanakkor elkerülhetetlen egy konkrét szabályozás kidolgozása is.

A tömeges elterjedés egyik legnagyobb akadálya, hogy még mindig nincs megfelelő szabályozás - hangsúlyozzák a szakértők, hozzátéve: úgy tűnik, a jogalkotók nehezen tudnak lépést tartani az innovációval. Félő, hogy egy átfogó szabályozás csak azután fog megszületni, hogy egy súlyos, a drónokat is érintő baleset bekövetkezett. Emlékezetes: amikor valaki egy kis propelleres ketyerét röptetett a Fehér Ház kertjébe, a drónszabályozás kérdése hat hónappal előrébb ugrott az amerikai törvényhozás napirendjében. Egy túl szigorú szabályozás viszont a gazdasági fejlődés gátja is lehet, éppen ezért a drónregulák kidolgozásánál fontos lenne, hogy a jogalkotók egyeztessenek a szakmai szervezetekkel, s a jogi érvek mellett a gazdasági érvek is helyet kapjanak.

Engedély kell, ha reptetni akarunk
A magyar szabályok szerint a drónok reptetéséhez minden alkalommal eseti légtérhasználati engedélyt kell kérni a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalától. A kérelmet 30 nappal a tervezett igénybevétel előtt kell írásban benyújtani, az eljárás viszont több hónapig is elhúzódhat. Szakértők szerint a helyzet egyáltalán nem életszerű, és gyakorlatilag kizárja a jogkövető magatartás lehetőségét - sokan persze azzal sincsenek tisztában, hogy a drónok használatához engedély kell.
A drónszabályozás szükségességét már nálunk is vizsgálják, a légiközlekedési törvény módosításának nemrég megjelent tervezete a drónokat is érinti. Ebben szó esik a következőkről:
- Megjelenik a pilóta nélküli légijármű fogalma: olyan távvezérelt légijármű, amelynek irányítását nem a fedélzeten tartózkodó személy végzi, és alkalmas lehet részben vagy teljesen önálló repülés végrehajtására.
- Emellett megjelenik a repülőmodell fogalma is: olyan önálló repülésre nem képes, távirányítású merev- vagy forgószárnyú légijármű, valamint ballon, amelynek fedélzetén az irányítást végző személy nem tartózkodik, irányítása távirányító segítségével, felhasználása kizárólag hobbi vagy szabadidő eltöltése céljából történik, továbbá a fedélzetén nincs adatrögzítésre, adatátvitelre, valamint helymeghatározásra alkalmas eszköz. Repülőmodelleket lakott területen kívül, kijelölt helyen lehetne majd üzemeltetni.
- Pilóta nélküli légijárművet nem kellene bevezetni a Magyarország Légijármű Lajstromba.
- Nem kellene üzemben tartási engedély a későbbi rendeletben meghatározott maximális felszálló tömeg alatti pilóta nélküli légijármű esetében.
- A tervezet szerint a jogszabály biztosítani fogja a Légügyi Hivatal részére a pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatban az adatkezelés törvényességét. (Forrás: Explico)



Egyelőre egyetlen fillér kártérítés sem érkezett a csőd előtt álló Astra biztosítótól, de még a kártalanítási alapok sem nyíltak meg a magyar ügyfelek számára. A romániai káralap tájékoztatása szerint az érvényes biztosítással rendelkező magyar ügyfeleknek is hozzájuk kell fordulni kárigényeikkel, melyet román nyelven kell benyújtani. Jelenleg csaknem háromezer olyan autó vár javításra, amelyet astrás ügyfél tört össze. A rossz hír az, hogy ugyanez a helyzet az itt kötött lakásbiztosításokkal is: az Astrás felelősségbiztosítás már semmire nem jó.