Semmi sem állhat a 3-as metró felújításának útjába: a szerelvények felújításához szükséges 60 milliárdos fővárosi hitelfelvételhez állami kezesség biztosításával járult hozzá a kormány - közölte csütörtökön a Nemzetgazdasági Minisztérium. A hitelnyújtó bankkonzorcium tagjai és a nemzetgazdasági miniszter által aláírt szerződésre azonban szokatlanul sok időt, egy egész hónapot kellett várni azóta, hogy a kocsik felújítását végző orosz céggel már augusztus elején szerződött a BKV.
Tarlós István főpolgármester az Indexnek azt mondta, a konzorcium egyik tagjának aláírására kellett még várni, ám a portál szerint a késlekedésben az is szerepet játszhatott, hogy az oroszok Magyarországon, egész pontosan Dunakeszin szeretnék szétszerelni és azbesztmentesíteni a kocsikat, a veszélyes hulladékok kezelését a magyar félre hagynák. Az Indexnek ezt Tuzson Bence, Dunakeszi fideszes országgyűlési képviselője is elismerte.
Az alagút felújításának költségei is egyre csak növekednek. Korábbi tervek szerint mintegy százmilliárd forintot fordítottak volna a munkára, az összeg azonban a különböző nyilatkozatokban egyre magasabb lett, először 120 majd 125 milliárd forintról beszéltek. Az Index információi szerint azonban a vonalfelújítást tervező Főmterv legújabb becslése már 165 milliárd forintnál tart, ez azonban még mindig nem a plafon, szakértői becslések szerint az összeg akár 200 milliárdra is növekedhet.
Ez persze nem jelenthet nagy meglepetést, emlékezzünk csak: kezdetekben a 4-es metró kiépítésére is 150 milliárdot szántak, végül mégis 450 milliárdból valósították meg. Az Index azt írja: a költségek emelkedésének egyik oka, hogy olyan lifteket kellene telepíteni, amelyek nem törik meg a föld alatti polgári védelmi zónát, egy lift megfelelő építése így azonban 1,5 helyett 18 milliárdba kerülne. A liftépítést azonban mellőzni lehetne kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcső telepítésével. Tarlós az Indexnek elmondta: a Műegyetemen már zajlik - egyelőre eredménytelenül - ilyen irányú kutatómunka.
Nem a legjobb irányba mutat az sem, hogy a portál brüsszeli forrása szerint - a járműtender "furcsaságai", valamint a pályázatból kizárt észt cég panasza miatt is - egyre kevesebb az esély arra, hogy az alagút felújítását uniós forrásból is finanszírozni lehessen. Brüsszel nem nézi jó szemmel a projektet, nyilvánvalóan nem akarnak beleesni egy újabb, a 4-es metró építéséhez hasonló helyzetbe. Tarlós is kijelentette: nem biztos, hogy a főváros megkapja az uniós támogatást a vonalfelújításra, s ha a főpolgármester ezt ilyen nyíltan elismeri, minden valószínűség szerint komoly a helyzet.
Brüsszelnek persze előbb az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programot is el kell fogadnia, ám az idő sürget: október végére el kell készülniük a tervezőknek, aztán indulhat az engedélyezési eljárás. A felújítást szakértők szerint mindenképp el kell kezdeni, ám ha ahhoz uniós forrás nélkül kell hozzálátni, a kormánynak nincs más lehetősége, saját költségvetéséből kell finanszíroznia - ez azonban nagymértékben lelassíthatja a munkát, még az is előfordulhat, hogy így csak 2025-re készülne el a 3-as metró.