;

repülőgép;Wizz Air;csomagok;

Pánikra nincs ok, ha az utas határidőn belül jelenti kárát, hamar megérkezhet csomagja. Illusztráció: Thinkstock

- Botrány: nem vitte el a csomagokat a Wizz Air

Szerencsétlenül járt csaknem ötven búvár, akik a Wizz Air légitársaság Egyiptomból Budapestre tartó gépével utaztak haza az elmúlt hétvégén. A fővárosba érkezve tudták meg, hogy felszerelésüket a légitársaság munkatársai az egyiptomi reptéren hagyták, pedig kifizették a súlytöbblet árát.

Rosszul járt az a csaknem ötven fős búvárcsoport, akik hosszú hétvégéjüket Egyiptomban töltötték, majd a Wizz Air gépével utaztak Budapestre. A poggyászkiadónál hiába várták a mintegy 50 millió forintot érő búvárfelszerelésüket, azok közül egy sem érkezett meg. Később kiderült, a csomagokat a légitársaság egyszerűen Egyiptomban hagyta annak ellenére, hogy az utasok kifizették a súlytöbblet árát. A búvárokat tájékoztató egyiptomi reptér közlése szerint a csomagokat a Wizz Air legközelebbi járatával - augusztus 29. - tudják elküldeni.

Az eset kapcsán megkerestük a légitársaságot, hogy megtudjuk, mivel magyarázzák a történteket. Doug Oliver a cég kommunikációs osztályvezetője közölte: bár az eset nem egyedi a globális légitársasági környezetben, a Wizz Air-re ez az eljárás nem jellemző, mivel ,,műveleteik finoman hangoltak, de a hosszabb útvonalak és a külső tényezők néha kihívást állítanak eléjük". Hozzátette: az említett járatra minden jegy elkelt, és mivel Egyiptom egy kiemelt üdülő terület, így mindenki sok poggyásszal utazott. A 180 utas összes csomagja hatalmas tömegű volt, amiből csak a búvárok felszerelése csaknem egy tonnát tett ki. S miután a gépet nem tankolták meg eléggé ahhoz, hogy ezt elbírja - túl nehéz lett volna a felszálláshoz - ezért döntöttek úgy - az utasok biztonságát figyelembe véve -, nem viszik el a búvárok felszerelését.

S hogy a légtársaság vélhetően hibázott, az is jelzi, hogy a búvárcsapat tagjainak kártérítést ajánlott fel, és a poggyászdíjat is visszatérítik.

Az indoklás már csak azért is érdekes, mert ezek a búvárok és csomagjaik valahogy - hasonló súlytöbblettel, főszezonban, kiemelt üdülőövezetbe - eljutottak Egyiptomig. Akkor felszerelésük nem jelentett túlsúlyt? S furcsa az is, hogy az utasokkal kifizettették a visszaút előtt a súlytöbblet árát, de hogy probléma adódhat, azzal csak közvetlenül a felszállás előtt szembesültek a társaság.

Általánosságban elmondható, hogy a reptéren maradt csomagok nem vesznek el. Ahogyan arról Hardy Mihály a Budapest Airport kommunkációs igazgatója lapunknak elmondta: a hátrahagyott poggyászokat minden esetben biztonságba helyezik a reptér munkatársai, majd egy nemzetközi rendszerbe töltik fel, s megkeresik a legközelebbi, az adott célországba tartó járatot, amely elszállítja a megfelelő helyszínre.

A képlet tehát egyszerű, ha valaki elhagyta poggyászát, csak várnia kell, s az jó esetben hamarosan visszajut hozzá. Az esetet azonban jelenteni kell. Ha a feladott poggyász nem érkezik meg az utast szállító járattal, és az utas nem jelenti be a leszállást követően annak hiányát, a légitársaság mentesül a felelősség alól. Ellenkező esetben a légitársaság 21 napig nyomon követi a csomagot. Ha a poggyász ez idő alatt sem kerül elő, úgy a légitársaság válik felelőssé a poggyász elvesztéséért. Ha a csomag megérkezését követően bármilyen sérülést, hiányt észlel az utas, írásbeli panasszal élhet a kézhezvételt követő 21 munkanapon belül. S ezzel akár még kártérítési jogosultságot is szerezhet.

Már a boltokban az új helyesírási szabályzat, amely több mint egy évtized után született meg. A végeredmény azonban nem igazolja a hosszas munkálatokat, bár az új kézikönyvben van több lényeges változás, valódi reform nem történt. A Magyartanárok Egyesülete szerint sokkal rugalmasabb és radikálisabb átalakításokra lenne szükség.