Bajkó Erika, a KSZ kommunikációs vezetője elmondta, hogy a menetrend szerint Nógrádkövesden kell bevárnia egymást a két szerelvénynek az egypályás vonalon, ám az Aszódról induló motorvonat késése miatt ezúttal áthelyezték a találkozási pontot, az úgynevezett vonatkeresztet Acsa-Erdőkürt állomásra.
Az összegzés szerint az Aszód-Balassagyarmat vonalon egy vágányon közlekednek a szerelvények, ezért a szembejövő vonatok számára a menetrendben jelölik meg a találkozási pontot. A balesetben érintett vonatpár Aszódról közlekedő tagja vasárnap reggel késve indult, mert bevárta a Budapest-Hatvan vonal csatlakozó utasait, emiatt a vonatok találkozási pontját áthelyezték.
A szakmai vizsgálat első megállapítása szerint mindkét motorvonat vezetőjét és vezető jegyvizsgálóját írásbeli rendelkezésben tájékoztatták arról, hogy a késés miatt nem a menetrendben megjelölt Nógrádkövesden, hanem Acsa-Erdőkürt állomáson találkozik a két vonat. A késve induló, Aszódról Balassagyarmatra tartó vonat azonban eddig tisztázatlan okból az utasok le- és felszállást követően továbbindult.
Mivel Acsa-Erdőkürt állomáson nincs forgalmi szolgálat, ezért nem volt olyan személyzet sem, aki ezt észlelte volna és értesítette volna a vonatokat. Ugyanakkor az Aszód-Balassagyarmat közötti pálya úgynevezett egyszerűsített fogalomra berendezett vonal, "ahol nincs kiépítve a jelfeladás a vonatbefolyásoló berendezés működéséhez".
Továbbá a vonat személyzetét az állomás jelző berendezése sem figyelmeztethette arra, hogy foglalt a pálya, mert az csak a következő váltó és sorompó állasát jelzi - ismertette a vizsgálat megállapításait a kommunikációs vezető.
A vonatok adatrögzítőinek kiértékelésekor kiderült, hogy mindkét szerelvény a megengedett 60 kilométer/óra sebesség alatt, 56 és 58 kilométer/órás sebességgel közlekedett a nyílt pályán. Azt követően, hogy észlelték egymást, 250-300 méter volt közöttük a távolság, amikor megkezdték a vészfékezést, és az ütközésig 23 és 28 kilométer/órás sebességre lassultak. Mivel műszaki hibára utaló adatot a nem találtak, a vizsgálat a továbbiakban arra fókuszál: mi vezetett oda, hogy az Aszódról induló vonat nem várta be a szemből közlekedő szerelvényt - közölte Bajkó Erika.
A MÁV szóvivője vasárnap este az M1 csatornának nyilatkozva azt mondta: az biztos, hogy az egyik vonat vezetője az írásbeli rendelkezés ellenére úgy indult tovább a kijelölt Acsa-Erdőkürt állomásról, hogy nem várta be a szemben közlekedő vonatot. Ennek okát még vizsgálják. Az írásbeli rendelkezés - hogy Acsa-Erdőkürtnél lesz a találkozó - egy-egy példányát megkapja a vezető jegyvizsgáló és a mozdonyvezető. Mindketten aláírásukkal hitelesítik az iratot.
A vasárnap reggel történt baleset helyszínéről huszonegy sérültet szállítottak kórházba a mentők. Tizenkilenc ember könnyű sérüléseket, jellemzően zúzódásokat szenvedett, egy középkorú férfinak viszont eltört a lába, egy ugyancsak középkorú nőnek pedig a bordája törött el. A Mávinform sajtóügyeletese, Kavalecz Imre korábban arról tájékoztatott, hogy a baleset nem sokkal fél kilenc után történt Nógrád megyében, Acsa-Erdőkürt és Nógrádkövesd állomás között. A menetrend szerint Balassagyarmatra és Aszódra tartó motorvonatok ütköztek össze.
MTI Fotó: Mihádák Zoltán