A budapesti 3-as metró szerelvényeinek felújítására kiírt pályázatot elveszítő, észt Skinest Rail tulajdonosa a gyanú szerint félmillió euróval (nagyjából 155 millió forintnak megfelelő összeggel) vesztegette meg a szomszédos Lettország vasúttársaságának (LDz) elnökét - írja a Diena című napilapra hivatkozva a LETA lett hírügynökség. Ugis Magonist, a lett vasúti vezetőt már letartóztatta rendőrség, a lap információi szerint épp Észtországból tartott hazafelé autójával, amikor megállították – adta hírül az origo.hu.
A lap azt írja, hogy Magonis azután kapott pénzt, hogy a Skinest Rail nyert az LDz egyik leányvállalatának mozdonyvásárlási pályázatán. Egy magát megnevezni nem kívánó, de az ügyet ismerő forrás azt mondta az újságnak, hogy van bizonyíték a korrupcióra. Az észt cégtől négy darab használt dízelmozdonyt vásárolt a lett vasút, darabját kétmillió euróért.
Párizsban a budapesti mennyiségnél nyolccal több, de azoknál valamivel rövidebb (120 helyett 100 méter) szerelvényeket vettek 57 milliárd forintnak megfelelő euróért - írja a vezess.hu. Érdekesség, hogy az Oroszországban található Szentpétervárra a Škoda 15 darab vadonatúj metrókocsit (szintén 120 méteres szerelvényeket) közel 17 milliárd forintért szállít a közeljövőben. Ha ezt a mennyiséget megduplázzuk, még akkor is 34 milliárd forintnál járunk, amely nevetségesen alacsony a budapesti metrófelújításhoz képest.
A Skinest Rail pályázott a budapesti 3-as metró járműveinek felújítására is, de végül nem nyert. A cég emiatt panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, melyben azt állítja, hogy ajánlata minden lényeges szempontból kedvezőbb volt a versenytársáénál, és az összes modern műszaki követelménynek megfelelt. Állításuk szerint a BKV által az ajánlat érvénytelenné nyilvánításának indokaként felhozott nyolc érv mindegyike formális jellegű volt. A Skinest azonban meg van győződve arról, hogy az illetékes magyarországi és uniós fórumok is erre a következtetésre fognak jutni.
Mint ismert, a BKV a múlt héten aláírta az orosz Metrowagonmash céggel a 3-as metró szerelvényeinek felújítására szóló szerződést is. Az egyetlen érvényes ajánlatot adó orosz cég 219,1 millió euróért (69 milliárd forint) végzi el a 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény felújítását. A járművek garantált élettartama 25 év, az első másfél év múlva állhat forgalomba.
A kocsikban nem lesz klíma, csak a vezetőfülke lesz légkondicionált, a metrókocsikban 6 darab tetőventilátor biztosítja majd a szellőzést. A szerelvények nem lesznek átjárhatóak, a BKV szerint csak veszély esetén nyílik arra lehetőség, hogy az utasok az egyik metrókocsiból a másikba szállhassanak át. Ezzel tulajdonképpen konzerválják a jelenlegi állapotokat. Némi megnyugvásra ad okot, hogy a felújítás során a metrókocsikba automata tűzjelzőt és tűzoltó berendezéseket is beépítenek. A BKV szerint az utasok komfortérzete javulni fog, hiszen a korszerű szigeteléseknek köszönhetően csökken a metrókocsik menetzaja, illetve a felújított utastérben kényelmesebb ülőalkalmatosságokat helyeznek el. A járművek megjelenése ugyanakkor a 20. századi orosz gyártmányok színvonalával lesz azonos.
A 60 milliárd forintos kölcsön törlesztését 3,5 év múlva kell elkezdeni, és összesen több mint 74,5 milliárd forintot kell visszafizetni – írja a vs.hu. Az egyetlen ajánlattevő meg is nyerte a közbeszerzést: az OTP vezette konzorciumban még az Erste, a K&H, az MKB és az UniCredit vesz részt. Ők vállalták, hogy a magyar állam kézfizető kezességvállalása mellett 60 milliárd forint hitelt adnak a 3-as metró felújítására.
A kölcsönt 15 év alatt kell törleszteni, negyedévente, egyenlő részletekben, a kamat a kereskedelmi bankok közötti hitelkihelyezéshez kötött, a háromhavi átlagnál 1 százalékkal magasabb, így jelenleg 2,36 százalék, de ez változhat. Az egyszázalékos kamatfelár egyébként nem kirívó, és a közbeszerzési kiírás szerint erre már semmilyen más díjat nem lehet felszámolni. A szerződés végső ára 14 milliárd 589 millió forint lett.