A Népszavának nyilatkozó iparági szakértő szerint ez annál is inkább érthető, mert a Me legföljebb saját háza táján vizsgálódhatott, de a független vállalatoknál nem. Őket legföljebb a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ellenőrizheti, de egyelőre csak azt vizsgálja a hivatal, hogy vizsgálódjon-e. Erről legkésőbb június közepéig kell határoznia, de akkor újabb 60 nappal meghosszabbíthatja a határidőt. Lapunk információi szerint az érintett cégek, a Közgép és az A-Híd, a Colas és a Swietelsky alkotta konzorciumok, valamint a Strabag egyik vizsgálatról, vagy szándékról sem kapott semmilyen érdemi információt.
Az iparági szakértő szerint viszont a Me-nél van mit vizsgálni, hiszen 2013-ban nemcsak Németh Lászlóné, akkori fejlesztési miniszter, de a Miniszterelnökség akkori államtitkára, az azóta miniszterségig jutott Lázár János is kiállt az M4-es építése, illetve a vállalási árak mellett. Ráadásul tavaly decemberben még meg is fejelte a kormányzat több mint 50 milliárd forinttal a beruházás költségvetését.
A kormányzat sokadszorra is felmelegítette azt az azóta többször cáfolt állítását, hogy az Európai Bizottság illetékes igazgatóságától kapott kartell gyanú miatt indították el a vizsgálatot. Ez azért sem lehet valódi indok, mert a Bizottság olyan projekteket, amelyekben nincs uniós pénz, nem vizsgál. Az M4-esre pedig sosem ígértek közösségi támogatást, mert Brüsszelben nem tartották indokoltnak.
A kivitelezőkkel ugyan a kormányzat a múlt héten felbontatta a szerződéseket, de egyelőre minden maradt a régiben, a vállalatok nem vonultak le a területről, mert nem történt meg az átadás-átvétel. Az állagmegóvás, őrzés pedig nagyjából havi 50 millió forintba kerül. A Népszava értesülései szerint a cégeknél a szerződések egyoldalú felrúgása miatt jogi lépéseket is fontolgatnak, ami akár kártérítési pereket is jelenthet.