büntetés;autópálya-matrica;Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt;

FOTÓ: Vajda József

- Venni vagy nem venni ?

Januártól új személygépjármű-kategóriát vezetett be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt., de ez a változtatás több problémát is felvet: a rendelet szankciói a szabálykövetőket drasztikusabban sújtják, mint a szabálytalankodókat, de még ennél is nagyobb gond, hogy az érintettek többsége nem is tud a változásokról. Hiába azonban a panaszok áradata, a szolgáltató azzal védekezik, hogy ők időben értesítették ügyfeleiket.

Lapunk több olvasója is meglepve tapasztalta, hogy a fennálló szabályoknak eleget téve ugyan megvásárolták autópálya-matricájukat, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) mégis megbírságolta őket. Később – a kézhez kapott büntetési értesítőből – derült ki számukra, gépkocsijuk már nem az addig megszokott kategóriába tartozik, azokat ugyanis még januárban egy újonnan létrehozott csoportba sorolták át. Erről viszont senki nem értesítette őket, így most - mivel tévesen váltottak matricát - kénytelenek büntetést fizetni.

Az új szabályozás értelmében a téves matrica vásárlása esetén minden egyes esetben pótdíjat kell fizetni - áll a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Kft. honlapján. A megbírságoltak - cég ügyfélirodáiban a - a megfelelő díjkülönbözet, de legalább a legalacsonyabb pótdíj megfizetésével, és a jogszabályban meghatározott 1470 forint átírási költség befizetésével rendezhetik büntetésüket. Bár az alacsonyabb (D1) és az magasabb (D2) kategóriához rendelt díj különbözete csupán 4780 forint, a díjkategóriához tartozó legalacsonyabb pótdíj összege azonban 14 875 forint. Így a figyelmetlen autósnak ennyit kell megfizetni a téves vásárlás miatt.

Fontos tudni, hogy a díjkategória helyesbítése nem mentesít az előzetesen kiszabott pótdíj megfizetésének kötelezettsége alól. Így – miután az aktuális jogszabályok szerint a kezelőnek 60 nap áll a rendelkezésére, hogy ügyfeleit értesítse a bírságról - előfordulhat, hogy tucatnyiszor kell kifizetni a 14 875 forintot a gyanútlan autósnak.

Kibédi-Varga Lajos, a cég szóvivője közölte, valóban 60 nap áll a cég rendelkezésére, hogy ügyfeleit értesítse a bírságról, de ez általában tíz napot, de legfeljebb két hetet vesz igénybe, a bírság tehát elvileg "hamar" megérkezhet, így az észlelést és orvoslást követően az összeg már legalább nem nő tovább.

Szerény számítások szerint, ha csak 10 napot vesszük figyelembe a maximális bírság 148 750 forint is lehet egy peches autó esetében. Egészen más a helyzet, ha a jármű vezetője több alkalommal is abban a tudatban használja a díjköteles útszakaszokat, hogy járműve érvényes e-matricával rendelkezik. Ha ennek ellenkezője csak akkor válik számára világossá, mikor az első pótdíjfizetési felszólítást kézhez kapta, már feltételezhető, hogy az első jogosulatlan úthasználat és az ehhez kapcsolódó „értesítés” kézhezvétele között hosszabb idő eltelt.

Így ha ezért kettőnél több díjfizetés nélküli úthasználata keletkezett az úthasználó a díjrendeletben meghatározott feltételek teljesítése mellett személyesen, vagy írásban kérheti a tartozása maximalizálását, legfeljebb kettő pótdíjfizetési kötelezettségre – olvasható a cég honlapján.

De mégis hogyan fordulhat elő, hogy a jogkövető, jóhiszemű állampolgárok rosszabbul járhatnak, szemben azokkal, akik nem is foglalkoznak az előírásokkal? Lapunk megkérdezte Magyar György ügyvédet, aki leszögezte, hogy az állampolgárok életére csak a törvények és/vagy a törvényerejű rendeletek gyakorolhatnak hatást. A rendelkezésre álló ismeretek alapján pedig valószínűsíthető, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. által hozott új jogszabályok emberjogi sérelmeket tartalmaznak - mondta.

Szerinte a kategóriát tévesztett és megbírságolt személyeknek célszerű lenne az ügyben illetékes ombudsmanhoz fordulniuk, illetve nála panaszt tenniük. Ennek célja – ahogyan fogalmazott -, hogy megvizsgálhassák, helyes volt-e a jogalkotás és az azon alapuló jogalkalmazás. Amennyiben nem, akkor két lehetőség áll rendelkezésére: első esetben, ha a vizsgálati eredmény alátámasztja, hogy a jogszabály és a jogalkalmazás jogsértő volt, akkor ajánlást tehet a jogalkotónál az érintett szabályok megváltoztatására.

Egy másik lehetőség, hogy az Alkotmánybíróság elé kerül a kérdés, vagyis az ombudsman hozzájuk fordul jogorvoslatért, illetve a jogsértő jogszabály megsemmisítése érdekében. Nem kell azonban túl hamar ombudsmanért kiáltani. Lapunk utána járt, hogy a NÚSZ mégis hogyan értesítette a gépkocsi-tulajdonosokat a változásokról.

Nos, ezzel kapcsolatban azt tapasztaltuk, hogy a cég mossa kezeit. Ahogyan tájékoztatásukban elmondták, ők jogalkalmazóként a mindenkor hatályos jogszabályok betartásáért és betartatásáért felelnek, így az útdíj-beszedés szabályainak változásával kapcsolatos tájékoztatást a díjrendelet kihirdetését követően haladéktalanul megkezdték.

Kommunikációs csatornáikon - honlapjukon, tájékoztató kampányokban, nyomtatott tájékoztató anyagokban, Facebook-oldalukon - folyamatosan hangsúlyozták a megváltozott díjrendelet legfontosabb változásait. Csak az kérdés, mennyire hatékonyan is tették ezt.

Felháborodást váltott ki, hogy a május 16-ra, a Nemzeti Színházba tervezett roma holokauszt megemlékezés fővédnöke Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter lesz.