Sajtóinformációk szerint tegnap a kormány tárgyalt az M4-es autópálya szakasz építésére kötött szerződések felmondásáról. Lapzártánkig ezt hivatalosan nem erősítették meg. A Népszabadság úgy tudja, az építkezésre szánt 110 milliárdból már kifizettek a kivitelező cégeknek 48 milliárd forintot az eddig elismert teljesítésekért, de még legalább 12 milliárddal adós az állam.
A szerződés semmisségére az indok, a kivitelezést végző öt cég - Colas-Switelsky, a Közgép és az A-Híd konzorcium, valamint a Strabag - a kormányzat gyanúja szerint kartellbe tömörülve érte el a kilométerenként mintegy 3,8 milliárd forintos árat. Március végén ugyan még Brüsszelre mutogattak a vezető kormányzati politikusok, közöttük Lázár János a Miniszterelnökséget vezető miniszter is, de az Európai Bizottság (EB) illetékese határozottan cáfolta, hogy egyáltalán vizsgálták volna az Abony és Fegyvernek közötti szakasz beruházást. Ugyanis, miután az előzetes tárgyalások során kiderült nem kaphatunk uniós támogatást az építkezésre, a kormány maga vonta vissza a finanszírozási kérelmet. A lassan másfél éve tartó építkezést eddig a költségvetés terhére finanszírozták, az elutasításról pedig már legalább novemberben óta tudott a kormány.
Távolban egy sárga földgyalu: csak a kupacok maradhatnak, Simicskához köthető cégek nem FOTÓ: MTI/BUGÁNY JÁNOS
Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) ügyvezető alelnöke a Népszavának elmondta, az M4-es szerződéseinek értéke az országos építés-szerelési tevékenység 5 százalékát teszi ki. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a beruházás leállítása, majd folytatása mindenképpen drágítja a programot. A jelenlegi szerzőseket nyilván újra kell tárgyalni, hiszen nem lehet torzóban hagyni ezt a létesítményt. Ha nem is ekkora nagyságrendű, de a fővárosban a Rózsadombon álló volt szakszervezeti üdülő építése 10 éve áll. Az M4-es azonban nagyságrendekkel nagyobb beruházás.
Jávor Benedek az Együtt politikusa 2013. őszén feltett kérdésére, hogy miért kerül az M4-es Abony és fegyvernek közötti autópálya szakasza kilométerenként majd' 4 milliárd forintba, az akkori fejlesztési miniszter, Németh Lászlóné, és a most a kartell gyanút leghangosabban emlegető Lázár János, két éve még a Miniszterelnökség uniós forrásokért is felelős államtitkára még indokoltnak tartotta a vállalási összeget. Ráadásul 2014. decemberében újabb 53 milliárddal megfejelte a kormány, így, ha megvalósul, már bruttó 163 milliárdba került volna a beruházás.
Az ügyet ismerő szakértők nem tartják kizártnak, hogy az Orbán-kormány ürügyként akarja fölhasználni az EB állítólagos kartell gyanúját a szerződések felbontására, hogy kigolyózzák a Simicska Lajos érdekkörébe tartozó Közgépet a projektből. Ehhez mindenképpen kell találni valamilyen jogi indokot, különben az érintett cégek kártérítési pert indíthatnak az állam ellen és a Népszavának nyilatkozó szakember szerint nagy valószínűséggel meg is nyernék azt. Találgatásra adhat okot, hogy az utóbbi időszakban Orbán Viktor szűk környezetbe tartozó felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc is "berobbant" az építőiparba, de feljövőben van a tisztán magyar tulajdonú Duna Aszfalt is. Egyes vélemények szerint a kormányfő az új gazdasági kör számára akarja megtisztítani az utat, talán éppen az M4-est.
Koji szerint nagy kérdés, hogy mikor lehet újraindítani a március végén leállított építkezést és milyen cégek vesznek majd részt a projektben. A jelenlegi konzorciumokban a legfelkészültebb hazai autópálya és hídépítő cégek nyerték el a megbízást - tolmácsolta a szakma véleményét az ÉVOSZ ügyvezető alelnöke. Az elmúlt 25 évben nem fordult elő, hogy ilyen nagyságrendű beruházást, ilyen készültség mellett, tisztességtelen piaci magatartás gyanúja miatt leállítottak volna - tette hozzá Koji László. A szakember hangsúlyozta, az M4-es ügyben nemcsak az 5 fővállalkozóról van szó, hanem a több száz kisebb nagyobb alvállalkozóról, beszállítóról is. A beruházás szüneteltetése is súlyosan érinti őket, de az újrakezdés esetén is a vállalkozói lánc végén lévők jutnak a legutoljára az elvégzett munkáért járó összegekhez. A vizsgálat elhúzódása senkinek sem érdeke. Információink szerint a kartell gyanú vizsgálata csak április végén kezdődhet el. A sajtóban megjelent találgatások szerint az M4-es beruházás újraindulása akár másfél évet is igénybe vehet. Ezt az időt a kisebb cégek biztosan nem tudják átvészelni.