kormány;Quaestor-botrány;időzavar;

- Quaestor-botrány: időzavarban a kormány

"Az iratkezelést szabályozó kormányrendelet értelmében a küldeményeket legkésőbb a beérkezést követő munkanapon kell az iratkezelési egységnek átadni. Így van lehetőség arra, hogy a különösen fontos vagy sürgős küldeményekkel, iratokkal, levelekkel kapcsolatban már a hivatalos iktatás előtti napon megkezdődjön az ügyintézés" - válaszolta végül lapunknak a Miniszterelnökség. 

Napok óta vártunk ugyanis arra, hogy a Lázár János által vezetett, minisztériumi rangra emelt kormányfői hivatal kiadja azt a belső iratkezelési és pecséthasználati utasítást - vagy ismertesse annak idevágó szabályait -, amelyet elvileg a tárca közigazgatási államtitkárának kötelessége megalkotni és betartatni. Információink szerint ugyanis azzal ellentétes a kabinet állítása, miszerint március 9-én reggel személyesen vitte be a Quaestor-csoport egy munkatársa Tarsoly Csaba levelét Orbán Viktornak, s a levelet csak egy nappal később iktatták, így tudta a kormányfő még aznap, egy nappal hivatalos érkeztetése előtt emailben megválaszolni azt.

Forrásaink állítják: semmi esély sincs arra, hogy bármely egyszerű "munkatárs" személyesen vigyen be egy levelet az Országházban működő miniszterelnöki titkárságra, s hogy azt hivatalos ellenőrzés, biztonsági vizsgálat, s így az érkeztetési pecsét fölkerülése előtt kezébe vegye a miniszterelnök.

Érhető azonban, hogy Orbán Viktornak kínos: annyira jóban volt az azóta előzetes letartóztatásba került Quaestor-vezérrel, hogy személyesen is bejárhattak a parlamentbe annak munkatársai, s azonnal átvett leveleket, amelyeket Tarsoly neki címzett. Arra ráadásul napok óta nem hajlandó érdemben reagálni a kabinet, hogy volt-e a már - lapunk cikkei nyomán - elismert március 10-i egyeztetésen túl tárgyalás Tarsoly, s a kabinet bármely tagja, illetve az általuk megbízottak között. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter ugyanis állítja: januárban vagy február elején találkozott utoljára Tarsollyal, s akkor - csak néhány héttel a Quaestor csődje előtt - is befektetésekről tárgyalt az üzletemberrel. Nem tudni azonban - noha ellenzéki pártoknak volt idevágó kezdeményezése -, hogy más módon, akár telefonon vagy emailben tartott-e kapcsolatot a kabinet Tarsollyal azidő alatt, amíg a Quaestor-vezér a cége 150 milliárdos fiktív kötvénykibocsátása ügyében indult nyomozás ellenére szabadlábon volt.

Az viszont már tény, hogy Szijjártó intézett Tarsolynak diplomata-útlevelet 2013 áprilisában, illetve több állami eseményen együtt fényképezkedtek, például a moszkvai vízumközpont átadásán. És az is tény, hogy Szijjártó áldásával tett be a külügy több milliárd befektetendő forintot a Quaestorba. Ettől függetlenül, miután a kormányfő "jövőbe látó" tehetségének és Szijjártó "gyorsaságának" köszönhetően a külügy még idejében - épp a Questor első öncsődjének napján - kivette pénzét a cégből, a külügyminiszter nem is érzi magát felelősnek az ügyben. Ahogyan a földművelődésügyi miniszter sem azért, hogy "nem tudott" arról a csaknem félmilliárdnyi adóforintról, amely a Fazekas Sándor által másként hallott kormányfői utasítás ellenére egy brókercégnél maradt, s be is ragadt. De más kormányzati kapcsolatok is érdekesek lehetnek: a jelek szerint ugyanis Kiss Szilárd, a moszkvai nagykövetség volt agrárattaséja nemcsak egyes kormánytagokkal, hanem Tarsollyal is jó viszonyt ápolt. A kabinet jelenleg szintén előzetesben ülő bizalmasa - mint kiderült - két Quaestor-cégben is felügyelőbizottsági tag volt, az egyikben nyolc, egy másikban öt évig.

S miközben a kormány tagjai mossák kezeiket, egyre inkább látszik: a Quaestor és más brókercégek bedőlésével fővárosi és vidéki beruházások sorsa vált kétségessé, a kártalanításra váró kisbefektetők mellett pedig több önkormányzat is milliárdokat veszített. Almásfüzitő például a Buda-Cash mellett döntött, annak csődje miatt 700 millió forintot bukott el. A kemma.hu-nak mondta el a polgármester, Karánsebesy Lukács, hogy négy éve a PSZÁF tanácsolta nekik, hogy vigyék a település megtakarítását brókerházakhoz.

Egy év telt el a Fidesz-KDNP 2014-es választási győzelme óta, s noha a kormánypártok akkor megszerezték, de azóta el is veszítették kétharmados parlamenti többségüket, az orbáni választási rendszernek még ma is csodájára járnak. No nem azért, mert olyan demokratikus standardokat alkalmazna, amelyek példaként szolgálhatnak Európában, hanem mert hivatalos papír született róla: a 2014-es választásokkal Magyarország megsértette az EBESZ demokratikus választások feltételeiről szóló koppenhágai szerződését.